הסכם שת"פ לרשת דור 4 בין סלקום, פלאפון וגולן טלקום

ההסכם מהווה קרש הצלה עבור גולן טלקום, שתחסוך את הצורך בהקמת רשת דור שלישי ורשת דור רביעי ■ השאלה היא מה יקרה בשוק הסלולר מעבר לחיסכון באתרים וברשתות

בהמשך להודעתן מהשבוע שעבר, מודיעות היום (ג') פלאפון, סלקום וגולן טלקום על כך שחתמו על הסכם של מיזם משותף להקמת רשת סלולרית בדור הרביעי. במקביל, פלאפון וסלקום חתמו על הסכם לשיתוף אתרים בדור השלישי, וגולן תמשיך להשתמש ברשת של סלקום לצורך נדידה בדור השלישי לשנים הבאות.

במסגרת ההסכם ישיקו שלושת הצדדים במשותף את הקמת הרשת החדשה (רשת הרדיו), אולם ליבת הרשת תנוהל בנפרד על ידי כל חברה. החברות מקימות ועדת היגוי משותפת לשלושתן שתורכב משני נציגים מכל חברה, והיא זו שתהיה אחראית להקמה של המיזם, לבחירת הספקים, לניהול התמסורות לאתרים וכו'.

ההסכם מהווה קרש הצלה עבור גולן טלקום, שתחסוך את הצורך בהקמת רשת דור שלישי ורשת דור רביעי. גולן טלקום היא המרוויחה העיקרית מההסכם, שכן עבורה המשך ההשקעה בהקמת הרשתות היה משימה בלתי עבירה. עבור פלאפון וסלקום מדובר בהסכם טוב שיסייע לשתיהן להפחית הוצאות בצורה משמעותית על הרשת. ההוצאות על הרשתות הופכת להיות הקושי העיקרי של המפעילים בתקופה שבה המחירים נשחקים בגלל התחרות, וכדי להישאר רווחיים אין מנוס מבחינתן מלשתף פעולה.

ההסכם הוא בעל משמעות רחבה לשוק הסלולרי. עד לאחרונה לא היה ברור אם פלאפון וסלקום ישלבו בהסכם גם שיתוף פעולה בדור השלישי, והנושא העיקרי שנדון היה הקמת רשת הדור הרביעי בלבד. משהוחלט ללכת על מהלך לשיתוף פעולה גם בדור השלישי, המשמעות היא שהחברות יוכלו לגשת במהירות למהלך של צמצום אתרים - מה שיביא לחיסכון גדול בטווח הקצר, עד שהדור הרביעי ירכז את רוב התנועה ברשתות.

בהסכם מתחייבות החברות להקים רשת דור רביעי שלה יוקצו 20 מגה-הרץ. אלא שהחברות אינן יודעות כמה משרד התקשורת יקצה לטובת ההסכם, ומהי מדיניותו לגבי ההקצאה למפעילים ותיקים לעומת החדשים באופן כללי. אם יוקצו תדרים רק לגולן טלקום ולפלאפון (שחסרה בתדרים בהשוואה לסלקום), תצטרך סלקום לשלם לשתיהן עבור החלק היחסי בעלות התדרים.

מצד אחר, משרד התקשורת עשוי להקצות למיזם פחות תדרים כיוון שלסלקום כאמור יש תדרים רלוונטיים לדור הרביעי. במצב כזה סלקום תצטרך לפנות את הלקוחות שלה בתחום המדובר. עבור סלקום זה אומר תהליך מורכב של פינוי תדרים ובכל מקרה ההתחשבנות ביניהן תהיה על בסיס שוויוני כך שכל צד יישא בעלויות באופן שווה.

לפי שעה, האתגר של החברות הוא לאשר את ההסכם מול רשות ההגבלים העסקיים. משרד התקשורת בירך על ההסכם אבל גם במשרד התקשורת עדיין לא יודעים לומר כיצד ייראה שוק הסלולר ומה יהיה מספר הרשתות בסופו של תהליך. כל מה שיודעים לומר, כאילו היו המשרד להגנת הסביבה, הוא שההסכם יחסוך באתרים וברשתות.

מכל מקום, יש לזכור כי בעיית האתרים לא נפתרת למרות החיסכון, וזאת בשל מדיניות משרד הפנים כלפי הקמת אתרים במדינה ובשל היעדר טיפול מצד משרד התקשורת. ההסכם אמנם מטשטש את הבעיה אך היא נותרת בעינה.

החברות מצדן מרבות לשבח ולהלל את התחרות שתגבר בעקבות ההסכם, אך הן פסולות לעדות. השאלה היא צרכנית. נכון שכמו שטוען משרד התקשורת אין אף מדינה עם חמש רשתות סלולריות בפריסה ארצית מלאה, אבל יש הבדל גדול בין חמש רשתות לשתי רשתות.

קיומן של שתי רשתות מפחית מעוצמת התחרות כיוון שלכל המפעילים יש בסיס עלויות שווה, וכל אחד יודע כמה עולה כל מוצר ברשת. ליצרני הציוד עצמם יש פחות אינטרס להצדיק את יתרונם הטכנולוגי במקרה של 2 רשתות. יש לקוות שעמדת הרשות לא תהיה פופוליסטית כמו עמדת המשרד להגנת הסביבה. סליחה, משרד התקשורת.