סקר: התנגדות בציבור האמריקאי ליוזמת אובמה כלפי איראן

סקר של ארגון Pew והעיתון יו.אס.איי טודיי: 43% מתנגדים, 32% תומכים ■ רוב גדול: מנהיגי איראן אינם רציניים ■ בעלת טור: "העם האמריקאי לא פרייאר"

בציבור האמריקאי מסתמנת התנגדות חזקה ליוזמת אובמה כלפי איראן. סקר של ארגון המחקר פיו (Pew) ושל העיתון USA TODAY, שפורסם אתמול (ב'), מראה ש-43% מהנשאלים הביעו התגדות להסכם בין איראן לבין 6 המעצמות (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה). 32% הביעו תמיכה. 25% סרבו לענות או טענו שאין להם מספיק מידע על הנושא.

מתוך אלה ששמעו על ההסכם, רוב גדול מאוד, 62% מול 29%, אמרו שמנהיגי איראן אינם מתייחסים ברצינות מספקת לחששות הקהילייה הגלובלית מהתוכנית הגרעינית האיראנית.

עורכי המחקר הגיעו למסקנה, שהספקנות הגדולה בציבור משקפת עשרות שנים של סכסוכים בין שתי המדינות מאז משבר בני הערובה שנחטפו ע"י משמרות המהפכה בשגרירות האמריקאית בטהראן, ב-1979. המשבר גרם ככל הנראה לתבוסתו של ג'ימי קרטר במערכת הבחירות לנשיאות באותה שנה, שבה הוא התמודד על תקופת כהונה שניה.

ריי טאקיה, עמית במועצה ליחסי חוץ ולשעבר מומחה בכיר לענייני איראן במשרד החוץ האמריקאי, רואה בתוצאות הסקר הישג מסוים לטהראן. בראיון ליו.אס.איי. טודיי הוא ציין, שאחת מהסיבות שהניעו את האיראנים לחתום על ההסכם היא רצון לשנות על דעת הקהל בארה"ב בתקווה להשפיע עליה שתפעל נגד התערבות צבאית של וושינגטון נגד מתקני הגרעין באיראן.

"האיראנים חושבים שהם מצליחים לשנות את הנתונים לטובתם ובכך להקטין את האפשרות של התקפה צבאית אמריקאית או ישראלית על ארצם", אמר טאקיה.

דעת הקהל היא גם גורם בשיקוליו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, אמר לעיתון ואלי נאסר, לשעבר יועץ בכיר בסטייט דיפרטמנט ועתה דיקן בית הספר ליחסים בינלאומיים מתקדמים ע"ש פול ניצה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "מבחינתו של אובמה זה יהיה אתגר להצליח לשכנע את הקונגרס ואת הציבור לקבל את ההסכם עם איראן".

"אתה נכנס לחדר (המו"מ) וחושב לא רק אם יהיה אפשר למכור עסקה פוטנציאלית לצד שכנגד אלא גם אם יהיה אפשר למכור אותה לקהל הביתי", אמר נאסר. "החשיבה זו מרחפת כל הזמן כרקע לפעילותו של מנהל המו"מ".

נתון נוסף שראוי לציון: רוב הנשאלים שזיהו עצמם כדמוקרטים, 50% מול 27%, דווקא הביעו תמיכה בהסכם עם איראן. אך בקרב הנשאלים שזיהו עצמם כרפובליקאים, 58% הסתייגו מההסכם ורק 14% תמכו בו. חברי "מסיבת התה" היו נחרצים עוד יותר בהתנגדותם להסכם: 72% מהם התנגדו לו.

ג'ניפר רובין, בעלת בלוג ימני שמתפרסם ב"וושינגטון פוסט", כתבה אתמול כי הציבור בארה"ב זוכר את משבר בני הערובה ומבין היטב שמגמתה של איראן היא לחסל את ישראל. "האמריקאים אולי 'עייפים ממלחמות', אך הם לא פראיירים, והם יודעים מספיק כדי לחשוש מהאיראנים", כותבת בעלת הטור.

במאמר מערכת, מביע היום "ניו-יורק טיימס" חשש שיוזמות של מחוקקים משתי המפלגות להדק את הסנקציות נגד איראן בעוד 6 חודשים, אם טהראן לא תעמוד בתנאי ההסכם הזמני הנוכחי, פוגעות בסיכויים להגיע להסכם סופי.

"הסכם הביניים קובע שלא יוטלו סנקציות נוספות כל עוד ההסכם נמצא בתוקף", כותב ה"טיימס". "סנקציות חדשות יעוררו זעם באיראן. הם יזינו את אי האמון העמוק של האיראנים בארה"ב, ישללו מאובמה את היכולת לגלות גמישות במו"מ וקרוב לוודאי יסכלו כל תקוה לפתרון דיפלומטי למשבר".