"צריך לאסור על תוכניות ריאליטי בהשתתפות ילדים"

ד"ר איילת-בלכר פריגת, מהמרכז לזכויות הילד שערי משפט, טוענת כי למרות שכך נהוג בתעשייה - להורים אין סמכות לאשר את השתתפות הילד בתוכניות ריאליטי

"צריך להוציא את אישור הילד בתוכניות ריאליטי מסמכות ההורים" - כך אומרת המשפטנית ד"ר איילת בלכר-פריגת מהמרכז לזכויות הילד והמשפחה שערי משפט הוד-שרון.

ביום עיון שהתקיים היום (ג') במכללה בנושא "פרטיות הילד" קראה בלכר-פריגת להוציא מחוץ לחוק את תוכניות הריאליטי שבהן יש השתתפות ילדים, לדבריה משום שיש בהן פגיעה בזכויות הילדים.

היום התקיים גם דיון בנושא "ילדים בפרסום" בוועדה לשלום הילד בכנסת בראשה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס.

לדברי בלכר-פריגת, "יש בתוכניות הללו פגיעה אינהרנטית בילדים. אני סומכת על ההורים בהמון דברים, אבל אני לא רוצה להעמיד את היחסים בין ההורים לילדים במבחן ההסכמה שנדרשת מההורים להשתתפות בתוכניות כאלה. עצם זה שההורים הם שומרי השער, זה לא טוב למערכת היחסים בין ההורים לילדים - זה מכניס מתחים לא ראויים, ולא אחת ההורים והילדים לא מבינים את המדיום ואת הנזק שהוא עלול לצור".

בלכר-פריגת טוענת כי יכול להיות ניגוד בין האינטרסים של ההורה ובין האינטרסים של הילד. "יש כמה סוגי מקרים ובהם שההורה רוצה את הפרסום, שלא בהכרח מועיל לילד. בתוכניות רבות, במיוחד כאלה שעוסקות בייעוץ, יש ניצול של מצוקת ההורים, שבאמת מאמינים שמפה תבוא הישועה. זה ניצול מצוקה ציני של ההורים".

יש לציין כי אין בידי ראש המכון כל עדות לפגיעה בזכויות הילדים בעקבות תוכניות ריאליטי, והיא ניזונה בהנחותיה בעיקר מהתקשורת. לדבריה, הסיבה שבגינה יש לעצור את התוכניות היא כי אין באמת יכולת לפקח על הסמכות ההורית בזמן שאב או אם מאשרים לילדם להשתתף בתוכנית שכזו.

"אני קוראת לכל ילד או משפחה שראו עצמם נפגעי ריאליטי להגיש תביעה", אמרה בלכר-פריגת והבטיחה גיבוי משפטי שלה. "העובדה ששנים ילדים לוקחים חלק בבידור אינה משנה. בעידן של היום צריך לבחון למה לאשר את זה. תראו לי מקרה אחד שזה עשה טוב לילדים?".