נובמבר חזק כמעט בכל התיקים המנוהלים: כל מטאטא יורה

מסלולי האג"ח ללא מניות המשיכו להפתיע, הפעם עם תשואה של 0.91% ■ מהו פוטנציאל המסלול, שרושם השנה תשואה ממוצעת של 6%

נובמבר היה החודש השלישי ברציפות שבו פגשנו רווחי הון כמעט בכל אפיקי ההשקעה בתיקים המנוהלים.

למעשה, במסלול המניות - למעט חודשי ספטמבר השנה ואשתקד, נרשמה בנובמבר התשואה החודשית הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות. תשואת המדדים המרכיבים את המסלול טיפסה בחודש החולף ב-3.34%, ובכך רשמה תשואה פנטסטית ב-11 החודשים הראשונים של השנה - 15.04%.

כך, במסלול הפופולרי ביותר בקרב לקוחות התיקים המנוהלים, 20/80, הקצאת הנכסים הממוצעת מלמדת על תשואה בשיעור 7.89% מתחילת השנה, כולל 1.4% שנוספו לתשואה בחודש נובמבר האחרון.

הסיפור המעניין ביותר נעוץ דווקא במסלולי האג"ח ללא מניות, הנחשבים מסלולים "סולידיים" שאליהם פונים לרוב הלקוחות בעלי סיבולת התנודתיות והסיכון הנמוכה. תשואת השוק של אפיקי האג"ח ייצרו תשואה ממוצעת במסלול בשיעור של 6.06% בשנת 2013 (0.91% בנובמבר). היכולת להגיע לתשואות האלו במסלול הפתיעה את מנהלי ההשקעות בתיקים (בפרט לאחר תשואת שוק ממוצעת של 7.8% במסלול ב-2012); זאת משום שפוטנציאל התשואה שהיה גלום באפיקי האג"ח כבר בתחילת השנה הנוכחית, היה נמוך מבחינה היסטורית.

להבדיל ממדדי המניות, המושפעים ממספר רב של משתנים, מעבר לרווח למניה הגלום במחיר שבהן נסחרות המניות, איגרות החוב נסחרות על פי התשואה הפנימית שלהן. התשואה הפנימית מורכבת מהריבית (הקופון) המשולמת על ידי החברה המנפיקה, בתוספת או בניכוי רווחי/הפסדי הון שכבר נוצרו מהמסחר באיגרת החוב.

התשואה הפנימית, שבה נסחרות איגרות החוב, משקפת את פוטנציאל התשואה של האג"ח בעת הרכישה, בהנחה שהאיגרת תוחזק על ידי המשקיע לפדיון (וכמובן בהנחה שמנפיק האג"ח יואיל לעמוד בהתחייבותו).

מבט על הקצאת הנכסים הממוצעת במסלול האג"ח ללא מניות בינואר 2013, וכן על התשואה הפנימית הממוצעת שבהן נסחרו האג"ח השונות, מצביע על אומדן תשואה שוטפת בשיעור של כ-3.16%, שהייתה גלומה במסלולי האג"ח בראשית השנה (התשואה היא תשואה שקלית נומינלית, המשקללת את ציפיות האינפלציה שנגזרו מהשוק במח"מים השונים). מדובר ברמות תשואה נמוכות מאוד, היסטורית, הנובעות בין השאר מרמת הריביות הנמוכה הנהוגה בישראל ובכלכלות הגדולות בעולם מאז משבר 2008.

יחד עם זאת, במבט לאחור על שנת 2013 - ההאטה הכלכלית שהורגשה מתחילת השנה אמנם גרמה מצד אחד לעלייה, הן בסיכון החברות (בגל הסדרי חוב שהחל), והן בסיכון הממשלה (שנאלצה להתמודד עם גירעון גבוה מהמצופה); אך גרמה מן הצד השני לירידה בריבית בנק ישראל בשיעור מצטבר של 0.75%, ויחד עמה לירידה נוספת בתשואות המגולמות באיגרות החוב, קרי רווחי הון. כך, למעשה, נוצרו כאמור רווחים מפתיעים בשיעור של 6% מתחילת 2013 - כמעט כפול מפוטנציאל התשואה בתחילת השנה.

הסיכון גדל

השאלה המרכזית כיום נוגעת לפוטנציאל התשואה במסלולי האג"ח בהסתכלות קדימה. התרשים המצורף מתאר את הקצאת הנכסים הממוצעת במסלול האג"ח לסוף נובמבר האחרון. ביחס להקצאה מתחילת השנה חלו שינויים הנוגעים בעיקר להחזקה גבוהה יותר באג"ח החברות, קיצור המח"מ, וחשיפה גבוהה יותר לאג"ח חו"ל.

בניכוי החשיפה לאג"ח חו"ל, אשר משקלן במסלול זניח ותנודת המטבע קשה להערכה - אומדן התשואה השוטפת הגלום במסלול הוא כ-2.4%, והוא כבר מתמחר הורדה נוספת בריבית בנק ישראל. ברמות ריבית ותשואה אלו הסיכון להמשך ירידה בתשואות לרמות נמוכות יותר (רווחי הון בתיקי המסלול) פוחת משמעותית; ואילו הסיכון לעלייה בתשואות הנסחרות (הפסדי הון) מקבל משנה תוקף - בטח עבור אותם לקוחות "סולידיים" המאפיינים את המסלול.

הכותב הוא מנהל השקעות, סמנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

הקצאת נכסים
 הקצאת נכסים