טיול אחר בירושלים: לא כבד, לא היסטורי, לא דתי

טיול אחר בירושלים - סתם מקומות יפים, עם גינות ומזרקות, חלקן חדשות, אחרות נסתרות, ויש כאלה שאפילו ירושלמים ותיקים לא מכירים

במסגרת השינויים שעוברים על עיר הבירה בשנים האחרונות, צצים בה מסלולי טיול חדשים, גם כאלה שאינם קשורים בהכרח לעיר דוד, לכותל, לכנסיות בעיר העתיקה או לגבעת התחמושת. "סתם" מקומות יפים, שחלקם אינם מוכרים אפילו לירושלמים ותיקים. חלקם צצו בלב פרויקטים ראוותניים למגורים, אחרים "תמיד" היו שם, רק מעטים גילו אותם. בוסתנים, גנים ומזרקות.

מוטיב מרכזי של מים זורמים, בתעלות או במזרקות עם טוויסט, שאדריכלי גינון ומהנדסי נוף שתלו בתוכם. בשולי חלק מפינות החמד הללו ניתן לעתים לגלות שריד ארכיאולוגי ממערכת אקוודוקטים, שהרוו את העיר בימי קדם.

המסלול בירושלים המתואר לעיל הוא סיור מודרך המכונה "גינות וארמונות", ויוצא מדי שישי ב-14:00 ממתחם התחנה (ששמו הרשמי הוא תחנת הרכבת הראשונה), פארק המסילה. אפשר לבצע אותו גם באופן עצמאי.

המסלול מעגלי, תחילתו וסיומו בפארק המסילה המשתרע על כחמישה קילומטרים לאורך דרך חברון (למי שרוצה להשאיר רכב).

הולכים ממש באיזי. אפשר למתוח את ה"מרחק" הזה כבילוי מאחר צהריים עד ערב, אפילו שמחשיך מוקדם. אפשר גם לעשות תחנות מנוחה בין ספסלים, מסעדות, מזרקות, אמות מים, ערוגות פרחים והאזנה לפכפוך מים מרגיע.

גן בלומפילד מפארק המסילה ממשיכים למזרקת האריות, סמל ירושלמי ותיק. בהליכה של דקות אחדות (חוצים את הכביש ברמזור ונמצאים במזרקה) בחלקו הצפוני של הגן - מזרקת מים גדולה עם פרגולה. בחלק הפונה לרחוב דוד המלך יש ערוגות פרחים עונתיים שמלבלבות כל השנה, בחורף אלה פטוניות וצבעונים. מתענגים על תמונת הנוף שצוירה על-ידי טובי המושכים במכחול: מגדל דוד, שער יפו, שכונת ימין משה, וביניהם - עצי זית עתיקים.

האטרקציה מהקיץ האחרון, שסביבה נצפו גם תיירים מקומיים, תחנת הרוח על-שם משה מונטיפיורי בימין משה. זו עברה שיפוץ מסיבי וחזרה לסובב את כנפיה, ובכוח הרוח - לשמש גם כטחנת קמח. הטחנה המשוקמת טרם נפתחה רשמית לקהל, ומנגנון הטחינה עדיין בהרצה, אבל נראה שעוד יבואו ימים שבהם ייטחן הקמח בחוצות ירושלים (צמוד לבית הקונפדרציה, ברחוב אמיל בוטה 12, ימין משה).

בוסתן גוזלן אברהם הולכים עוד חמש דקות, על רחוב דוד המלך, עד החלק הדרומי של מלון המלך דוד. נכנסים למדשאה, ובצדה הימני מתגלה מערכת קבורה אדירת ממדים, שרק אבן הגולל שלה חשופה לעיני המבקרים. הערכת החוקרים היא שמדובר במערת הקבורה של בני משפחת הורדוס. בשביל המרכזי מזרקה, שהיא חלק ממערכת שמשחזרת אמת מים עתיקה. נחמד לפתוח פשפש ולרדת במדרגות, לבוסתן על-שם אברהם גוזלן. יושבים תחת סככה עתירת בוגנוויליה סגולה, משקיפים על בריכת מים עם מזרקה קומפקטית ושואפים עמוק לריאות ניחוחות רוזמרין, לבנדר, מרווה ועוד צמחי תבלין לא מזוהים. בדיוק כשחשבתי שהגן נראה פראי מדי, ראיתי שלושה גננים בהפסקת צהריים, על ספסל.

גן כתר דוד מבוסתן גוזלן אברהם חוצים את הכביש, למלון ימק"א הקוסמופוליטי. מאחוריו נחנך פרויקט כתר דוד, שמייצר בועת נדל"ן חדשה בעיר - מאתיים דירות יוקרה שנבנו על מה שהיה מגרש הכדורגל המיתולוגי של ימק"א.

אוחנה, מלמיליאן ורגליים נוספות של המדינה בעטו בו. במקום החומה ששוחרי הכדורגל טיפסו עליה כדי לצפות במשחקים, נבנתה ארקדה מרשימה, המשחזרת את רוח השכונה.

תעלות מים מודרניות, שמים עדיין אינם זורמים בהן, אבל מוארות בתאורה פלואורסצנטית בלילה, הן אלמנט מרכזי. שדרת עצים בתוך אדניות מסוגננות, דשא וגינון פרחוני, בתחילת הפוטנציאל שלו. ראינו אימהות עם עגלות יושבות בו, דתיים חולפים בו, אבל אף לא יהודי-אמריקאי אחד מאלה שקנו דירת ארבעה חדרים בכמיליון ורבע דולרים.

הגן האנדלוסי עוד שתי דקות הליכה צפונה, ואתם בעורפו של מלון וולדורף אסטוריה שיושק בקרוב. בין הרחובות דוד המלך ואגרון - נחיתה רכה בצפון אפריקה ואולי בדרום ספרד. מבנה מאמצע המאה ה-19, שהיה לב שכונת מחנה ישראל דאז, הפך לאחרונה לארמון סולטן. משמש כמרכז מורשת לקהילת יהודי צפון אפריקה.

למרבה הצער, דלתותיו המגולפות אטומות לקהל הרחב משיקולים תמוהים, כך שלא ניתן להתרשם מהריהוט המקורי השוכן בתוכו. לשמחתנו, לגן המשובץ בשלוש מזרקות מרהיבות יכולנו להיכנס בחופשיות.

במקום נעשתה עבודת אומנות אותנטית (זליז'), על-ידי פועלים שהובאו במיוחד ממרוקו. הם שברו אלפי פיסות חרס ויצרו פאזל מרהיב, המשתלב בעושר של הצמחייה שנשתלה בו.

מזרקת טדי והגן הצמוד אחרון חביב, האתר הממלכתי שנחנך הקיץ. יורדים מזרחה, חוצים את רחוב דוד המלך מול מלון מצודת דוד המלך לשכונת כפר דוד, לגן על-שם ראש עיריית ירושלים המיתולוגי טדי קולק.

יש מי שחושבים כי הגינון הסימטרי שלו מהוקצע מדי, שעוד לא צמח דיו כדי ללבלב בלב האוריינטליזם הירושלמי. אבל בתוכו מתקיימת ההצגה הכי רטובה ומרעננת בעיר: מזרקה בת 256 סילוני מים שרים ומאירים, היושבת על שרידי מערכת אמת מים רומית.

זוהי אטרקציה גם למי שראה את התאומה שלה בברצלונה. 26 דקות מדי יום בשש, בשמונה ובתשע בערב. ביום חם של סוף הסתיו צופים נלהבים רצו לתוך הסילונים, משתלבים בכוריאוגרפיה, לא מוטרדים מזה שאין להם מגבת.

הסיור המודרך המכונה "גינות וארמונות" יוצא מדי יום שישי ב-14:00, מתחנת הרכבת הראשונה (מתחם התחנה, פארק המסילה. שעתיים, 69 שקלים. הרשמה מראש הכרחית, באתר של "אגדת עין כרם" www.ekl.co.il. טל' 02-6418682