אורוגוואי אישרה לאזרחיה לגדל, לקנות ולעשן מריחואנה

‎‎הצרכנים יוכלו לקנות עד 40 גרם מדי חודש ולגדל עד 6 צמחים בשנה‏

‎‎הסנאט באורוגוואי אשרר חוק שיהפוך את האומה הדרום אמריקנית הקטנה לראשונה בעולם שתתיר לאזרחיה לגדל, לקנות ולעשן מריחואנה.

‏החוק שנוסח ביוזמת הממשלה מאשר הקמת סוכנות לפיקוח על הגידול, ההפצה והצריכה של מריחואנה, במטרה למנוע השתלטות על עבריינים על הפעילות הזו. צרכני קנביס יוכלו לקנות עד 40 גרם מדי חודש מבתי מרקחת בפיקוח ממשלתי, כל עוד הם מעל גיל 18 ורשומים במאגר ממשלתי שיעקוב אחרי רכישותיהם החודשיות.

‏התושבים יוכלו לגדל בבתיהם עד שישה צמחי מריחואנה בשנה, כמות השקולה ל-480 גרם. הם יוכלו גם להקים מועדוני מעשנים של 15-45 חברים שיוכלו לגדל יחד עד 99 צמחים בשנה.

הניסיון של אורוגוואי לבטל את הברחות המריחואנה זוכה למעקב צמוד באמריקה הלטינית. לגליזציה של כמה סמים נתפסת ביבשת יותר ויותר כדרך אפשרית לסיים את האלימות שמתלווה לסחר בקוקאין, למשל.

‏גם מדינות עשירות שמתלבטות אם להתיר שימוש במריחואנה עוקבות אחרי הניסיון של אורוגוואי, שג'ורג' סורוס הגדיר כ"ניסוי" שיוכל לספק חלופה למדיניות המלחמה בסמים הכושלת של ארה"ב.

הצעת החוק, שאושרה בבית התחתון של הפרלמנט באורוגוואי ביולי השנה, מעניקה לרשויות 120 יום להקמת מועצה לפיקוח על הסמים, שתסדיר את תקני הגידול, תקבע מחירים ותעקוב אחרי הצריכה.

‏השימוש במריחואנה חוקי באורוגוואי, אחת המדינות הלטינו-אמריקניות הליברליות ביותר, אך הגידול והמכירה אסורים בינתיים. מדינות נוספות מתירות אחזקת מריחואנה, והולנד מתירה את מכירתו במערכת של בתי קפה, אך אורוגוואי תהיה המדינה הראשונה שמתירה את כל התהליך, מגידול צמחים עד מכירת עליהם.

‏בכמה מדינות, כמו קנדה, הולנד וישראל קיימות תוכניות חוקיות למכירת קנביס רפואי, אך הן אינן מתירות גידול מריחואנה לצרכים אחרים. בשנה שעברה העבירו המדינות קולורדו ו-וושינגטון בארה"ב חוקים שמתירים ומסדירים שימוש במריחואנה למטרות לא רפואיות.

‏הנשיא השמאלן של אורוגוואי, חוסה מוחיקה, מגן על החוק החדש כניסיון להסדיר ולמסות שוק שכבר קיים, אך מנוהל בידי עבריינים. "הענקנו את השוק הזה במתנה לסוחרי הסמים, וזה הרסני יותר מבחינה חברתית מן הסם עצמו, מפני שהוא משחית את כל החברה", אמר מוחיקה בן ה-78, לוחם גרילה לשעבר, לסוכנות ידיעות ארגנטינית.

‏אורוגוואי היא אחת המדינות הבטוחות באמריקה הלטינית, עם מעט אלימות שקשורה לסמים או אלימות אחרת מהסוג שרואים בקולומביה ומקסיקו. עם זאת, שליש מהאסירים במדינה ביצעו עבירות שקשורות לסחר בסמים.‏‎‎