הנקראות ביותר

היסטוריה בג'נרל מוטורס ובענף הרכב: לראשונה אישה תעמוד בראש החברה

מרי בארה, 51, בילתה את כל 33 שנות הקריירה שלה ביצרנית הרכב האמריקאית ותפקידה האחרון היה מנהלת חטיבת המוצרים העולמית תחליף את המנכ"ל הנוכחי דן אייקרסון אייקרסון: "בארה עשתה סדר בבלגן בתהליך פיתוח המוצרים העולמי" /

מנכ"ל ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב, דן אייקרסון, יפרוש בחודש הבא ויוחלף על-ידי מנהלת חטיבת המוצרים העולמית שעשתה את כל הקריירה שלה בחברה, מרי בארה. המינוי מאותת שפיתוח כלי רכב חדשים יהיה ההתמקדות העליונה של GM, שנחלצה מפשיטת רגל לפני ארבע שנים.

המינוי של בארה, בת 51, הוא בו זמנית פורץ דרך - היא תהיה האישה הראשונה שתעמוד בראש יצרנית רכב עולמית - ומסורתי מאוד. אביה היה עובד ותיק של GM ובארה בילתה את כל 33 שנות הקריירה שלה ביצרנית מספר 1 בארה"ב, ובשעתה גם בעולם.

מהפך חיובי

מינויה של בארה מסמל גם את שובם של המהנדסים למנכ"לות החברה, שבראשה עמדו זמן רב מנהלים מרקע פיננסי, שלדעת משקיעים רבים היו נטולי ניסיון בצד המוצרים של העסק.

עם הרקע ההנדסי שלה, הניסיון בתפעול מפעלים, התקופה שבה ניהלה את מחלקת משאבי האנוש ותפקידה הנוכחי כאחראית על פיתוח כלי רכב, רכש וספקים, לבארה יש הניסיון שנחוץ כדי להמשיך את המהפך החיובי בחברה, אומרים אנליסטים ומשקיעים. השאלה הגדולה היא אם מישהי שנטועה עמוק כל כך במסורת של GM תוכל להמשיך להניע את השינוי ה"תרבותי" בחברה שאותו התחיל אייקרסון.

"הקידום של בארה למנכ"לות מאותת שיש פרקים חדשים באבולוציה של החברה, והוא עשוי למשוך כמה משקיעים לטווח ארוך שהיו ספקנים לגבי הנהלה עם רקע פיננסי ולא טכני", אמר בריאן ג'ונסון, אנליסט של ברקליס.

GM מסרה אתמול (ג') שאייקרסון, שמכהן גם כיו"ר מועצת המנהלים, יפרוש ב-15 בינואר. הוא תכנן לפרוש במחצית 2014 או בסופה, אך הקדים את פרישתו לאחר שהתברר לפני כחודשיים שאשתו לקתה בסרטן מתקדם.

בארה תהיה המנכ"ל החמישי של החברה בפחות מחמש שנים מאז שריק וואגוניר הודח בלחץ ממשל אובמה ב-2009 כאשר החברה עמדה בפני פשיטת הרגל. תוארה הנוכחי הוא סגנית נשיא. היא ילידת מישיגן, ותכהן גם כדירקטורית החמישית במועצת המנהלים. תאודור סולסו, בו 66, יחליף את אייקרסון כיו"ר.

מספיק ניסיון?

לפני ההודעה על מינויה של בארה, כמה אנליסטים ומשקיעים הביעו חששות האם לבארה ולשלושת המועמדים הפנימיים האחרים יש די ניסיון כדי לבצע את התפקיד. יתכן שזו הסיבה למינוי של סולסו הוותיק לכהונת יו"ר החברה.

אייקרסון אמר שבארה "עשתה סדר בבלגן" בתהליך פיתוח המוצרים העולמי. לדבריו, תפקידה יהיה לסיים את מה שהוא התחיל במהלך כהונתו: להמשיך להעלות רווחים על-ידי ייעול פיתוח המוצרים, לחזק את הפעילות באסיה מלבד בסין ולבנות על ההתקדמות הקלה שנרשמה בחטיבה האירופית שממשיכה לפעול בהפסד.

10

דברים על

מרי בארה

נוהגת בקדילאק אסקלייד, חולמת על פונטיאק פיירברד

1. היא נולדה ב-24 בדצמבר 1961.

2. היא דור שני לעובדי GM. אביה, ריי מקלה, היה טכנאי בפונטיאק במשך 39 שנים.

3. היא נשואה לטוני ולשניים שני ילדים: בן 16 ובת 14. על בנה היא מספרת שהוא מצייר מכוניות מגיל 3.

4. היא למדה ל-MBA באוניברסיטת סטנפורד ויש לה תואר ראשון בהנדסת חשמל.

5. ב-1980 החלה את דרכה ב-GM במשרת סטודנט בחטיבת פונטיאק.

6. היא הייתה בת 10 כשהתאהבה לראשונה במכונית. הייתה זו שברולט קמארו אדומה עם גג נפתח, שבה נהג בן-דודה. "זה פשוט היה רכב יפהפה, יפהפה. זה היה קול".

7. כשהגיע זמנה לרכוש לעצמה מכונית, היא שברה חיסכון כדי לקנות פונטיאק פיירברד, הרכב החם של שנות השבעים, אבל כסטודנטית בתחילת לימודיה היה עליה להקפיד על תקציבה, ולכן ויתרה לבסוף והתפשרה על שברולט שבט. עד היום היא עדיין חושבת על אותה פיירברד.

8. היום היא נוהגת בקדילאק אסקלייד.

9. המטרה העיקרית שלה: "מספיק עם מכוניות מחורבנות"

10. היא משכימת קום, ופעמים רבות נמצאת במשרד כבר ב-6 בבוקר.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות