האם בני לנדא יצליח לטלטל את דירקטוריון טבע?

איל דשא, המנכ"ל הזמני של טבע, על דרישת בעלי המניות לשלב גורמי מקצוע נוספים בדירקטוריון: "יש בדירקטוריון שלנו לא מעט אנשים עם רקע כזה" ■ על המהלך העוין שמגבש על פי ההערכות בני לנדא: "קראתי על זה בעיתון"

במאבק על הצביון של דירקטוריון טבע נרשם אתמול (ג') מהלך שיכול להתפרש כמהלך הגנתי - מינויו של אמיר אלשטיין, בן לאחת ממשפחות המייסדים, לסגן יו"ר החברה במקומו של פרופ' משה מני בן ה-84. התפטרותו של אלשטיין מתפקיד יו"ר החברה לישראל לצורך קבלת התפקיד מעידה ככל הנראה על הצעד הבא מבחינתו - שדרוג לתפקיד יו"ר טבע בעתיד.

היו"ר הנוכחי, ד"ר פיליפ פרוסט, לא ממהר לפרוש, אך בראיון ל"גלובס" אמר לאחרונה כי "אני נותן פה שירות. אני מרגיש שזה משהו כמעט התנדבותי. ברגע שהדירקטוריון ירגיש שזה הזמן של מישהו אחר, אני תמיד מוכן עם עוד דברים שאני עושה".

אלשטיין גם הוזכר בעבר כמי שעשוי להחליף את פרוסט בתפקיד. ב-2012 הוא וחיים הורביץ היוו מעין "אופוזיציה" לפרוסט, ושניהם הוזכרו כמועמדים לתפקיד, אך לבסוף הוארכה כהונת פרוסט. גם לכך התייחס פרוסט בראיון ל"גלובס", כשאמר "הם אולי אמרו פה ושם שהם מעוניינים, אבל הם לא עשו מאבק כוח. לא היה אפילו דיון".

אחת ההערכות היא שעל רקע הטלטלות האחרונות בטבע - הדחת המנכ"ל ד"ר ג'רמי לוין בשל חילוקי דעות עם הדירקטוריון, ותוכנית הקיצוץ בעלויות - הסכים פרוסט לשמור על שקט תעשייתי בדירקטוריון ולמינויו של אלשטיין כסגנו. ברקע לדברים הללו בעלי מניות זרים בטבע מביעים חוסר שביעות רצון מהתנהלות החברה ובעיקר ממחיר המניה, ומנסים להוביל מהלך של שינוי בדירקטוריון, ואולי אף לשנות את מיקומה של הנהלת טבע, דבר שידרוש שינוי בתקנון החברה. בטבע אין גרעין שליטה, ובעלי המניות הגדולים ביותר מחזיקים ב-7% מהמניות. שילוב כוחות של כמה מהם יוכל להוביל מהלך מסוג זה.

יזם ההיי-טק בני לנדא, שמחזיק מניות טבע בהיקף מוערך של כמה עשרות מיליוני דולרים, מנסה לעורר מהלך שמטרתו למנות יותר דירקטורים בעלי ניסיון פרמצבטי בינלאומי. לכאורה, החלפתו של מני בידי אלשטיין מנוגד לרצון זה. מני הוא רופא בהכשרתו, בעל ניסיון רפואי ואקדמי, בעוד שאלשטיין אינו כזה.

עם זאת, מינויו של אלשטיין לא נתפס כמופרך. מעבר לכך שהוא בן למשפחת המייסדים, יש לו ניסיון עסקי וניהולי רב (גם אם כהונתו בחברה לישראל לא תירשם כהצלחה מסחררת, בלשון המעטה); הוא חבר דירקטוריון בטבע זה שנים; ובעבר גם כיהן בתפקידי ניהול בחברה. אלשטיין הוא גם ראש ועדת האיתור למציאת מנכ"ל חדש לטבע.

מכל מקום, מינוי אלשטיין מאותת לבעלי המניות הזרים שכל ניסיון לבצע שינוי בדירקטוריון או בתקנון החברה ייתקל בהתנגדות.

המנכ"ל הזמני של טבע, איל דשא, העדיף היום שלא להתייחס לענייני הדירקטוריון ולאיתור מנכ"ל חדש, אך הסכים להגיד בשיחה עם "גלובס" שבדירקטוריון "עובדים במרץ" על מציאת מנכ"ל - "ברור שהזמניות היא לא דבר חיובי, אך אני לא יודע לומר מתי זה יקרה", אמר.

- מהי המשמעות של מינוי אלשטיין לתפקיד סגן היו"ר?

דשא: "אלשטיין ייכנס לתפקיד הסגן בתחילת 2014, והעובדה שהוא עוזב את החברה לישראל מעידה על מחויבותו לטבע. מבחינת תהליך איתור המנכ"ל אין שינוי. משה מני כבר לא איש צעיר, אך הוא נשאר דירקטור וטוב שכך. הוא אדם יוצא דופן, חכם וחיובי, עם קורות חיים מיוחדים מאוד, וכסגן יו"ר הוא איש משפיע מאוד".

- צוטטת לאחרונה כאומר שזה יהיה דבר טוב לכלול עוד דירקטורים בעלי רקע פרמצבטי בינלאומי.

"יש בדירקטוריון לא מעט אנשים עם רקע כזה, ומני הוא אחד מהם".

- מה תוכל להגיד על המהלך העוין שמניע בני לנדא?

"קראתי על זה בעיתון, ומעבר לזה אין לי הרבה מה להגיד".

"שוק ההון אוהב ודאות"

התחזיות לשנת 2014 שטבע פרסמה אתמול התקבלו בשוק במעין אנחת רווחה. האם הגרוע מכול - תחרות גנרית אפשרית לקופקסון, תרופת הדגל של טבע - אינו כה גרוע? מניית טבע עלתה אתמול בניו יורק ב-2.2% לשווי של 34.7 מיליארד דולר - אך עדיין, מאז השיא ב-2010 ירדה המניה ב-31%. "מבחן המניה הוא לא המבחן היחיד, אבל הוא חשוב. בסופו של דבר אנו עובדים על יצירת ערך לבעלי המניות. נתנו בפתיחות ובשקיפות את תוכנית העבודה שלנו, התמונה נעשתה יותר ברורה ושוק ההון אוהב ודאות", אמר היום דשא.

טבע פרסמה אתמול שני תרחישים, אחד הכולל תחרות גנרית מיוני 2014, והשני בלעדיה. לפי התרחיש הראשון, ההכנסות יהיו 19.3-20.3 מיליארד דולר והרווח הנקי Non GAAP יגיע ל-3.5-3.8 מיליארד דולר; לפי התרחיש השני ההכנסות יהיו 19.8-20.8 מיליארד דולר, והרווח 4.1-4.3 מיליארד דולר.

בטבע מאמינים ומקווים שרשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) תדרוש מהחברות שמפתחות קופקסון גנרי לבצע ניסויים קליניים לפני מתן אישור שיווק. "אי אפשר להוציא ממגוון האפשרויות תרחיש שבו קופקסון גנרי לא יאושר בלי ניסויים קליניים, ואז זה סיפור של כמה שנים עד שתהיה תחרות גנרית", אומר דשא, "אנחנו לא מנסים לנחש את החלטת ה-FDA, אלא מנסים לשכנע שהעתק לא מושלם של התרופה עלול ליצור נזקים לחולה לאורך זמן".

בתרחיש התחרות הגנרית, טבע העריכה שיהיו שני מתחרים בשוק, אם כי יש עוד חברות שמפתחות גרסה גנרית לתרופה. "נתנו שני תרחישים, אבל מניסיון החיים שלי, בסוף יכול לקרות תרחיש שלישי, כי יש פה משוואה עם עשרה נעלמים", אומר דשא.

דשא מסרב לפרט אם טבע מתכננת לשווק מוצר גנרי משל עצמה (או בשיתוף חברה אחרת) לקופקסון, ואומר כי "מדובר במדיניות המסחרית שלנו, ומוקדם לדבר על זה. אנחנו לא רוצים לתת למתחרים יתרון".

החברה מעריכה שתקבל בינואר אישור FDA לשיווק הקופקסון במינון 40 מ"ג שניתן 3 פעמים בשבוע (במקום 20 מ"ג יומי), ותעביר למעלה מ-40% ממטופלי הקופקסון בארה"ב למינון זה עד סוף 2014, דבר שייתן לה יתרון בתחרות מול הגנריקה.

בנושא הקיצוץ בעלויות אומר דשא כי "התוכנית היא לקיצוץ של מיליארד דולר בהשוואה לתחילת 2013. ננסה להעמיק יותר בהקטנת ההוצאות, וזה בעיקר עניין של תזמון. לדוגמה, לסגור מפעל ולהעביר את הייצור למפעל אחר לוקח זמן ודורש אישורים רגולטוריים. ממד הזמן משפיע הכי הרבה על קצב הקטנת ההוצאות".