ארה"ב: 19 קבוצות עברו עיר, 42 קבוצות הוקמו, 8 נסגרו

‎כך נראה מודל הפרנצ'ייז בספורט האמריקאי בעשרים השנים האחרונות; ליגת הבייסבול היא היציבה מכולן - רק קבוצה אחת עברה עיר, ושתיים חדשות הוקמו

תופעות של בעלים שרוכש קבוצה ומחליט להעביר אותה לעיר אחרת או בעלים שמחליט לסגור קבוצה (או להקים קבוצה) משיקולים כלכליים, הם שניים מהמאפיינים הבולטים ביותר של שיטת הפרנצ'ייז בספורט האמריקאי. פרויקט מיוחד של ה"ספורטס ביזנס ג'ורנל" מראה את עד כמה שינתה הכלכלה בשני העשורים האחרונים את חייהם של לא מעט אוהדים, חלקם איבדו בן-לילה את הנכס הרגשי היקר ביותר ללבם וחלקם זכו לקבוצה חדשה.

במהלך 20 השנים האחרונות, בין 1995-2015, עזבו/יעזבו לא פחות מ-19 קבוצות בשש הליגות המקצועניות הגדולות במדינה (‏NFL‏, ‏MLB‏, ‏NBA‏, ‏NHL‏, ‏MLS‏, ‏WNBA‏) את הערים שלהן לטובת מעבר לעיר אחרת. בליגות הפוטבול וההוקי קרח עזבו חמש קבוצות כל אחת לטובת מקום אחר (ב-‏NBA‏ ארבע קבוצות נדדו), כשברוב המקרים הסיבה היתה רכישת הקבוצה על-ידי בעלים חדש, שחיפש עבור הקבוצה מקום עם אופק כלכלי טוב יותר.

במהלך שני העשורים האחרונים הוקמו 42 קבוצות מקצועניות חדשות. הסיבה העיקרית למספר הגבוה היא הקמת ליגות ה-‏WNBA‏ וה-‏MLS‏, שאחראיות על 29 קבוצות חדשות. בליגת ההוקי קרח והפוטבול הוקמו חמש קבוצות חדשות בכל ליגה, ב-‏NBA‏ רק שתיים.

במהלך שני העשורים האחרונים גם נסגרו שמונה קבוצות, כולן משיקולים כלכליים, וכולן בשתי ליגות בלבד (שש קבוצות בליגת הכדורסל נשים, ושתי קבוצות בליגת הכדורגל).

‏ליגת הבייסבול, שנחשבת לליגה הוותיקה מכולן ובעלת המסורת החזקה ביותר בקרב הציבור האמריקאי, היא גם הליגה היציבה מכולן וזאת שנעשו בה הכי מעט שינויים: רק קבוצת ‏MLB‏ אחת הועתקה לעיר אחרת במהלך 20 השנים האחרונות, ורק שתי קבוצות חדשות הוקמו במהלך אותה תקופה.

השינויים בדמוגרפיית הספורט בארה"ב ב-20 השנים האחרונות

NFL (פוטבול): עברו עיר: 5 קבוצות; הוקמו: 4 קבוצות; נסגרו: 0
MLB (בייסבול): עברו עיר: 1 קבוצה; הוקמו: 2 קבוצות; נסגרו: 0
NHL (הוקי קרח): עברו עיר: 5 קבוצות; הוקמו: 4 קבוצות; נסגרו:
NBA (כדורסל): עברו עיר: 4 קבוצות; הוקמו: 3 קבוצות
MLS (כדורגל): עברו עיר: 1 קבוצה; הוקמו: 20 קבוצות; נסגרו: 2
WNBA (כדורסל נשים): עברו עיר: 3 קבוצות; הוקמו: 9 קבוצות; נסגרו: 6