בקשה לביהמ"ש: לחייב את ג'קי בן-זקן ב-83 מיליון שקל

האם איש העסקים יצטרך לשאת באופן אישי חובות בסך 83 מיליון שקל של חברות קבוצת "קריזמה איתן את מאיר", שעסקו ביבוא, מכירה ושיווק של מוצרי הלבשה והנעלה מתחום הספורט, ונמצאות בפירוק?

האם איש העסקים ג'קי בן זקן יצטרך לשאת באופן אישי חובות בסך 83 מיליון שקל של חברות קבוצת "קריזמה איתן את מאיר", שעסקו ביבוא, מכירה ושיווק של מוצרי הלבשה והנעלה מתחום הספורט, ונמצאות בפירוק?

בבקשה שהוגשה באחרונה לביהמ"ש המחוזי בב"ש טוען עו"ד יניב אינסל, מפרק קבוצת החברות מטעם ביהמ"ש, כי יש לחייב את בן זקן באחריות אישית ללא הגבלה לכל חובותיהן של החברות בפירוק "קריזמה", "סקטור ספורט סוכנויות", "בר עילי אינטרנשיונל" ו"גראנד קניון". זאת, בטענה כי במהלך 2009 בן זקן הבריח את נכסי החברות - רשת חנויות פעילה, ציוד, מלאי ושמות מסחר - לחברה חדשה שהקים לצורך כך, "סקטור 55".

טענות דומות מעלה המפרק כלפי איתן ליליאן ומאיר לוי, שהקימו וניהלו את אשכול החברות ופעלו לדברי המפרק בשותפות עם בן זקן להברחת הנכסים שלהן לאחר שנקלעו לקשיים. לפי הבקשה, בחודשים פברואר-מאי 2009 הזרים בן זקן - ישירות ובאמצעות חברות בשליטתו - לחשבונות הבנק של קריזמה כספים בסכום כולל של כ-15.5 מיליון שקל כדי לקבל לידיו 50% מפעילות חברות הקבוצה והפיכתו לשותף באשכול החברות. לדברי המפרק, בשלב מסוים הבין בן זקן כי עשה מקח טעות, שכן מצב קבוצת החברות אינו טוב כפי שחשב, והחליט לחזור בו מהשקעתו.

לפי הנטען, ב-2 ביוני 2009 הועברו מיליון שקל מחשבונה של קריזמה בבנק מרכנתיל דיסקונט לבן זקן. "העברה זאת לידיו של בן זקן נעשתה בתוך מסגרת שלושת החודשים שקדמו לפירוקה של חברת קריזמה ומהווה העדפת נושים אסורה בהתאם לחוק", טוען המבקש. בהמשך, נטען, משהדרדר מצבן הכספי של חברות הקבוצה אף יותר, ובעודן עומדות ממש בפני פירוק, החליט בן זקן "להבטיח את השקעתו".

"הפרה בוטה"

בהתאם לנטען בבקשה, כאמור, לצורך פעולה זאת הקים בן זקן את חברת סקטור 55 שאליה הוברח מלוא רכוש אשכול החברות: רשת חנויות פעילה, רכוש, ציוד, מלאי ושמות המסחר. לטענת המפרק בבקשתו, לא יכול להיות חולק כי העברת פעילות החברות לחברה החדשה "התבצעה תוך הפרה בוטה של עקרון השוויון בין הנושים. בה בעת שבן זקן ושותפיו רוקנו את כלל נכסי החברות ויצאו עם מלוא חובם בידם, נותרו נושיהן הרבים של קריזמה ויתר החברות בשיעור נשייה של עשרות מיליוני שקלים, בלא כלום".

פרקליטו של בן זקן, עו"ד מור כהן, מסר בתגובה: "הבקשה לא הומצאה לידי או לידי בן זקן נכון למועד זה. לכן, איננו יודעים במה מדובר ולא ניתן להתייחס. לאחר שנקבלה נתייחס ונפעל בהתאם". עו"ד אביחי ורדי, המייצג את איתן ליליאן מסר בתגובה: "אנחנו דוחים את כל הטענות כאילו קיים איזשהו חוב של איתן ליליאן. ליליאן עצמו נמצא בהליך של פשיטת רגל. שיתפנו פעולה עם המפרק ונגיב על הבקשה לבית משפט". עו"ד רמי קוגן, המייצג את מאיר לוי, מסר בתגובה: "מאיר לוי לא נטל ולו שקל אחד לכיסו, וכל הטענות אמורות להיות מופנות לג'קי בן זקן לבדו. בגין מעשי בן זקן, מרשי הגיע לפשיטת רגל".