האם רה"מ נתניהו יקבל בית חדש ומטוס צמוד?

נתניהו יבקש מהממשלה לאשר ביום ראשון הרמת ועדת ציבורית שתבחן האם כדאי לרכוש מטוס לרה"מ ולבחון את ההיבטים של הקמת מעון חדש לרה"מ

בעקבות הביקורת הציבורית שהתעוררה לאחרונה יבקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מהממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב את הקמתה של ועדה ציבורית בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס, שתבחן את ההיבטים הרלוונטיים לרכישת מטוס להטסת ראש הממשלה ונשיא המדינה לחו"ל, וכן לבחון את כל ההיבטים להקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעון רשמי לראש הממשלה.

במסגרת עבודתה תדון הוועדה בהיבטים הכלכליים, הביטחוניים לרכישת מטוס "אייר פורס וואן" עבור ראש הממשלה והנשיא. עד לשנת 2001 העמיד חיל האוויר מטוס מסוג בואינג 707 לטיסות של ראשי הממשלה לחו"ל מתוקף תפקידם, אולם בשל התיישנות המטוס נפסק השימוש בו וכיום טיסות ראש הממשלה ונשיא המדינה לחו"ל נעשות במטוסים אזרחיים של חברות תעופה ישראליות הנשכרים לטובת העניין.

לא מדובר בפעם הראשונה שהנושא נבחן. במשרד האוצר נעשתה בעבר עבודת מטה לבחינת רכישת מטוס שישמש את ראש הממשלה והנשיא, אולם "בשל מורכבות הנושא ומכלול היבטיו" הוחלט עד כה שלא לרכוש מטוס.

נוכח העלויות הכבדות הכרוכות בכל נסיעה לחו"ל של ראש הממשלה, נעשתה בדיקה נוספת בשנת 2010 באוצר ובמשרד ראש הממשלה את האפשרות לרכוש מטוס פרטי מיוחד שישמש את ראשי המדינה בנסיעותיהם הממלכתיות לחו"ל. מנתונים שהוצגו בפני חברי ועדת הכספים עלה אז כי עלות הטיסות של ראש הממשלה לחו"ל עומדת על כ-17 מיליון שקל בשנה.

על-פי החישובים שנעשו באוצר, רכישת מטוס צפויה לעלות למדינה כ-100 מיליון שקל ותחזוקתו נאמדת ב-5 מיליון שקל נוספים כל שנה. על פי בדיקה שנעשתה בעבר, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר, נמצא כי לצעד הזה יש כדאיות כלכלית וכי ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה בתוך חמש שנים. לאחר עשר שנים צפוי חיסכון של 12 מיליון שקל כל שנה.

באותה שנה אף הוקם במשרד ראש הממשלה צוות בין-משרדי במטרה לאתר את הפתרון המשתלם ביותר למדינה להטסת ראשי המדינה. הצוות בחר בהליך מכרזי את Golden Number Solution, לשם קבלת שירותי ייעוץ לבחינת החלופות להטסת ראשי המדינה.

עם זאת, בשל החשש בלשכת ראש הממשלה מהביקורת הציבורית שתתעורר עם רכישת המטוס, הוחלט שלא לרכוש אחד כזה.

גם הרעיון להקים מעון חדש לראש הממשלה ולמשרד ראש הממשלה אינו עולה על הפרק בפעם הראשונה. כבר לפני חמש שנים אישרה הממשלה את הפרויקט המכונה "אלמוג" להקמת מבנה חדש למעון הרשמי לראש הממשלה ולמשרד ראש הממשלה. ההצעה, שאושרה בסוף כהונתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט בוטלה עם כניסתו של נתניהו לתפקיד. עכשיו מבקש נתניהו כי הוועדה הציבורית תבחן מחדש את הנושא.