הארי דנט: ארה"ב ניצבת בפני "צוק דמוגרפי" - המשבר בפתח

הכלכלן והעתידן שהצליח לחזות בעבר משברים כלכליים טוען בספרו החדש את מה שרבים מזהירים: עליית תוחלת החיים והירידה בשיעור הילודה יגרמו למשבר כלכלי חמור שיכביד על הכלכלה ■ להערכתו, שוק המניות האמריקאי יקרוס כבר בתחילת 2014

הכלכלן והעתידן הארי דנט טוען בספרו החדש מה שכלכלנים רבים מזהירים מפניו - ארה"ב ניצבת בפני משבר דמוגרפי ירידה חדה בשיעור הילודה ועלייה בתוחלת החיים, עניין שיוביל למשבר כלכלי חריף שיתחיל כבר ב-2014 ויימשך מספר שנים.

דנט ציין בספרו החדש - Demographic Cliff: How to Survive and Prosper" "During the Great Deflation of 2014-2019 - כי הדמוגרפיה היא האינדיקטור האולטימטיבי שמאפשר לחזות את המגמות הכלכליות העיקריות במשך עשרות שנים קדימה. טענתו המרכזית של דנט היא שהאוכלוסייה המבוגרת בארה"ב תגרום לדיפלציה שתחליש את הכלכלה ב-5 השנים הקרובות.

הכלכלן השנוי במחלוקת, שכבר הצליח לנבא מספר פעמים בעבר מגמות ומשברים בכלכלה, טוען כי הצעירים (מתחת לגיל העבודה) גורמים לאינפלציה משום שהם עולים הרבה ואינם מייצרים דבר. אך לבסוף, כאשר הם מגיעים לשוק העבודה הם הופכים להיות יצרניים וגם צרכנים ובכך תורמים לכלכלה.

בספרו, מסביר דנט כי ארה"ב, כמו גם מדינות מערביות אחרות כגון בריטניה, שוויץ וגרמניה, עברה את נקודת השיא הדמוגרפית שלה בשנים 2003-2007 וכעת ניצבת בפני נפילה מ"צוק דמוגרפי". להערכתו, סין תהיה המדינה הראשונה מבין השווקים המתעוררים שתיפול מאותו צוק דמוגרפי, אם כי זה עלול לקרות רק בעוד עשרות שנים.

ומהן ההשלכות של אותו משבר דמוגרפי? דנט מעריך כי שוק המניות האמריקאי יקרוס כבר בתחילת 2014 וגל הירידות עלול להימשך עד 2016. מעבר לכך, הוא מדגיש כי ההשפעות הכלכליות השליליות ביותר על ארה"ב כתוצאה מהמשבר הדומגרפי יהיו בין השנים 2014 ל-2019.