האוזר ישאיר לנו סולו?

רשות ני"ע חייבת להפנים שהחוכמה אינה מצויה במקום אחד

בימים אלו מתקיים קרב מאסף בשוק ההון המקומי, כשגורמי מקצוע מרכזיים בזירה הפיננסית המקומית עושים מאמץ לסכל את המהלך הדרמטי שמובילה רשות ניירות ערך, לביטול החובה בהגשת דוחות סולו במסגרת הדוחות הכספיים המאוחדים.

העובדה שהדוחות במתכונתם הנוכחית עמוסי נתונים, מייגעים ומתארכים לכדי מאות עמודים במקרים רבים, הינה בעיה ידועה המובילה לתחושה בקרב קוראי הדוחות כי "מרוב עצים לא רואים את היער".

הרצון של רשות ני"ע לזקק את המסר המועבר לקוראי הדוחות הינו מבורך, ומייצג שינוי גישה אמיתי של בכירי הרשות בכל הקשור לחיבור ללקוחות שלה.

באמצעות ביטול דוחות הסולו בדוחות הכספיים מתכוונת רשות ני"ע ללכת כברת דרך נוספת בתהליך הדה-רגולציה אותו היא מובילה, ובכך מצפה להפחית את העומס התפעולי והכספי על החברות המדווחות.

אין צל של ספק כי הצגת דוחות סולו על פי הסעיף החשבונאי המכונה 9 ג' כפי שנהוג כיום, היא בעייתית, אולם החלופה הדיווחית המוצעת על ידי רשות ני"ע מעלה חששות בקרב רבים.

ברשות טוענים בתוקף כי באמצעות הכללת סעיפי גילוי פרטניים על ההון החוזר של חברות בנות, פירוט מדוקדק של עסקאות בין חברות בנות וכדומה, בשילוב עם תקנים חשבונאיים חדשים אשר יושמו בשנים האחרונות והרחיבו את הגילוי החשבונאי, וכן דרישה מדירקטוריון החברות להרחיב באופן משמעותי את הגילוי בדבר הסיכונים העסקיים - ניתן יהיה לשפר את מצבם של קוראי הדוחות והחברות עצמן, מבלי לגרוע - ואף להוסיף - מידע חשוב לקוראי הדוחות.

ברשות ני"ע מציינים את שוק המניות האמריקאי כדוגמה לשוק בו נדיר למצוא דוחות סולו במסגרת הדוחות הכספיים המאוחדים, ובכל זאת רמת המידע בדוחות שם טובה.

מתנגדיה הרבים של היוזמה לביטול דוחות הסולו מציינים בין מגרעותיה הרבות, את העובדה שדוחות הסולו מהווים כלי מרכזי לניתוח פיננסי של חברות; חשש מפגיעה במחזיקי חוב אשר אינם מקבלים תמונה מלאה באשר למצבן של החברות-הבנות; פגיעה ביכולתה של המערכת הפיננסית לקבוע קובננטים חשבונאיים; טענה כי גילוי מפורט באשר להון החוזר אינו מלמד על כושר הפירעון של החברה הבת לאחר השנה העוקבת למועד הדיווח, ועוד טיעונים מטיעונים שונים.

לגבש קונצנזוס רחב ככל האפשר

הטבע האנושי נוטה שלא לאהוב שינויים, ובהחלט יתכן כי חלק מההתנגדות לשינוי המוצע על ידי הרשות נשען על חשש זה. אחרי הכול, כולנו רגילים לקרוא ולנתח דוחות כספיים במתכונת הנוכחית, ואנו חרדים לאובדן אינפורמציה קריטי בתהליך השינוי המוצע.

מדובר בשינוי דרמטי, ועל אף העובדה שהתקנה החדשה עברה תהליך מסודר של משוב מהציבור, נראה שברשות ני"ע חייבים לבצע מקצה נוסף של התדיינות מול הגורמים המרכזיים בקהילה הפיננסית המקומית, על מנת למצוא את שביל הזהב בין הרצון לבצע את השינוי האמור הנשען על יסודות מוצקים, לבין הצורך לגבש קונצנזוס רחב ככל האפשר בנדון. אחרי הכול, ברשות חייבים להפנים כי החוכמה אינה מצויה רק במקום אחד, והנושא שעל סדר היום הינו מהותי במיוחד.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון