למרות התנגדות לפיד: ועדה ציבורית תבחן רכישת מטוס לרה"מ

בראשות הוועדה יעמוד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג ■ הוועדה תבחן גם הקמת מעון רשמי לראש הממשלה ■ לפיד: "מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות"

למרות התנגדותו של שר האוצר יאיר לפיד, הממשלה אישרה היום (א') הקמת ועדה ציבורית, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג. בוועדה הציבורית יהיו חברים מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל.) עידו נחושתן ורו"ח איריס שטרק.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי הוועדה תבחן את האפשרות לרכישת מטוס עבור טיסות רה"מ ונשיא המדינה, מאחר וכיום המדינה שוכרת מטוסים מחברות מסחריות שעלותם מגיעה לעיתים למיליוני שקלים לנסיעה. הוועדה תבחן גם את האפשרות להקמת מבנה איחוד למשרד רה"מ ובו גם מעונו של רה"מ כפי שקיים במדינות רבות בעולם.

אישור הממשלה הגיע לאחר שמוקדם יותר היום הצהיר שר האוצר יאיר לפיד כי יתנגד לרכישת מטוס ולהקמת מעון רשמי לראש הממשלה בטענה כי אין בכך הצדקה כלכלית. שר האוצר כתב בהתנגדותו: "ברמה הערכית אנו סבורים שבימים אלה של הידוק חגורה והעלאות מיסים וכשהפערים בין עניים לעשרים הם מהגבוהים בעולם, מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות".

מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט אמר בתגובה: "מדובר בצורך ביטחוני לאומי שישרת את מדינת ישראל לעשרות שנים לפחות. בנוסף, כיום אין אמצעי קשר תקינים במטוס ראש הממשלה, דבר הקיים כמעט אצל כל ראש מדינה מתקדמת בעולם. בעבר גם קבע משרד האוצר כי רכישת מטוס היא כלכלית. גם אם יוחלט להקים את המבנה, הוא יהיה מוכן רק בעוד שנים רבות. כרגע כלל לא מדובר על סכומים אלא רק על המלצה האם לבנות משרד ממוגן ולרכוש מטוס". בתשובה לשרים שהציעו לקבל החלטה על רכישת מטוס והקמת משרד רה"מ ללא ועדה, אמר מזכיר הממשלה כי "ניתן היה לקבל את ההחלטה ישירות בממשלה, אבל חשבנו שנכון יותר להקים ועדה חיצונית".