מוזיאון ללא קירות: מפגש עם סנטה קלאוס בין יצירות אמנות בוואדי ניסנס

במסגרת פסטיבל "החג של החגים", החלה יוזמה לשילוב אמנות במרחב הציבורי של רחובות הוואדי

פסטיבל "החג של החגים" החוגג בעיקר את הדו-קיום השברירי והמוצלח-יחסית המצליח להתקיים בעקביות בחיפה, מציין 20 שנה. במסגרת הפסטיבל, החלה יוזמה לשילוב אמנות במרחב הציבורי של רחובות הוואדי. סמטאות השכונה הפכו לדרכי שיר, עם ציטוטים של סמי מיכאל ושל אמיל חביבי, הקירות העלובים הפכו למצע ליצירות אמנות, ורחבות המפגש בין רחובות זכו בפסלי חוצות מקסימים.

מרבית היצירות בכל שנה הן זמניות ותלויות נושא, אך עם השנים חלק מהיצירות נותרו כהצבת קבע ומסלול האמנות בוואדי משמש למעשה כחלל תצוגה פתוח. השקת הספר "מוזיאון ללא קירות", תיעוד של עבודות האמנות בוואדי לאורך השנים, מבססת את מקומו וחשיבותו כאחת הפלטפורמות הראשונות שהציגו תערוכות משותפות של אמנים ערבים ויהודים.

כ-800 עבודות של כ-500 אמנים הוצגו במקום לאורך השנים. כיום מוצגות בוואדי כדרך קבע כ-60 עבודות. הארכיון האינטרנטי: www.mwwart.com שהושק כעת, מספק מבט רטרוספקטיבי ומתעד את השינויים שעבר הוואדי.

בתערוכה ברחבי הוואדי, לצד תערוכות קטנות בחללים מסחריים ומספר יצירות חדשות, מוצגים תצלומים של צלמים שליוו את הפרויקט לאורך השנים: וואל עווד, יאסמין חוג'יראת, מיקי קרצמן, אלדד רפאלי, ורד אדיר, צביקה רוגר, אברהם אילת.

התערוכה המרכזית של השנה היא "בין לבין", המוצגת בבית הגפן ובמוזיאון העיר, וכן במרחב הוואדי. לדברי האוצרים, יעלה חזות ופריד אבו שקרה, "בין לבין הוא ביטוי שגור שרובנו עושים בו שימוש בהיסח הדעת. הוא נותן מקום למצב דמדומים, תקופת מעבר, ארעיות או חוסר יציבות. התערוכה מבקשת להעניק למרחב הביניים הזה מעמד משלו ולאפשר תנועה חופשית בין הקצוות והכלה של פרדוקסים, היפוכים, תכנים ומאוויים אוטופיים".

לצד תערוכות האמנות, מתקיים בסופי השבוע של דצמבר יריד עתיקות בבית הגפן, מתחם משפחה עם סדנאות יצירה ומופעי פולקלור, התזמורת הערבית-יהודית הצעירה, להקת בנגורה במחול אפריקאי, מופעים מוסברים על המוזיקה הברזילאית והאינדיאנית, מופעי תיאטרון מחול ומופעי קרקס ואקרובטיקה. אמני הרחוב והליצנים של קבוצת סיפולוקס ועוד. תהלוכות חג המולד עם סנטה קלאוס ותזמורות הצופים היא מסורת מקסימה בוואדי. ביום חמישי השבוע מתקיימת "חגיגת אור" במושבה הגרמנית עם תאורה אמנותית של מאות פנסים המאירים את הרחובות, הבתים ובתי העסק. באקדמיה ויצ"ו חיפה, מוצגת התערוכה "נוצה ועופרת", צילומים בהשראת שיריו של רוני סומק. בסופי שבוע, ניתן להצטרף לסיורי אמנות מודרכים בוואדי ניסנאס ובגלריות בעיר, בגנים הבאהיים, במושבה הגרמנית ובמתחם המעצבים החדש בעיר התחתית.

תוכנית מפורטת של כל אירועי הפסטיבל באתר: www.haifahag.com