וינשטיין: הקמת אנטנות סלולריות על גגות ומרפסות תדרוש היתר

היועמ"ש הודיע לבג"ץ כי הוא סבור שיש מקום לקבל את העתירות שהוגשו נגד הקמתם בפטור מהיתר בנייה של "מתקני גישה אלחוטית" (מג"א), שהם אנטנות שידור קטנות המשמשות את המפעילות הסלולריות ומותקנות על מרפסות וגגות

סוף להקמת האנטנות הסלולריות ומתקני השידור על גגות ומרפסות של בתי מגורים ללא צורך בהיתר. מדובר בבשורה משמחת למספר גדול של תושבים בבתים משותפים שמנסים להילחם בתופעה כבר שנים ארוכות. במקביל, מדובר בחצי בשורה לאלה שמתקנים דומים כבר קיימים בבניין בו הם גרים, זאת משום שבעוד התקנת אנטנות חדשות ידרשו היתר, אנטנות ומתקני שידור קיימים לא יוסרו, וגם החלפתם לא תדרוש היתר.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום (ג') בצעד חריג לבג"ץ כי הוא סבור כי יש מקום לקבל את העתירות שהוגשו נגד הקמתם בפטור מהיתר בנייה של "מתקני גישה אלחוטית" (מג"א), שהם אנטנות שידור קטנות המשמשות את המפעילות הסלולריות ומותקנות על מרפסות וגגות.

בכתב התשובה שהגיש, הודיע היועץ המשפטי כי הוא סבור כי יש מקום לתת צו מוחלט בעתירות, שיאסור על 5 המפעילות הסלולריות להקים מתקני גישה אלחוטית נוספים בפטור מהיתר בנייה, וזאת כל עוד לא הותקנו תקנות "מאזנות" לפי חוק התכנון והבנייה, שיתנו משקל מתאים לשיקולי הגנת הציבור מפני קרינה ולאינטרסים המגולמים בהליכי התכנון והבנייה.

נזכיר כי עוד בשנת 2009 קבע היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, כי לא ניתן להמשיך להקים בפטור מהיתר בנייה מתקני גישה אלחוטית נוספים מבלי שיותקנו על-ידי שר הפנים תקנות "מאזנות".

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה בשנים 2010-2011 שלושה דיונים בטיוטת תקנות "מאזנות" שהובאה לאישורה, אולם לא אישרה אותן עד היום בשל מחלוקת בין משרדי הממשלה השונים.

בחודש ספטמבר 2010, בשל העיכוב בהתקנת התקנות "המאזנות", נתן בג"ץ לבקשת היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין צו ארעי, האוסר מאז ועד היום על שלוש המפעילות הסלולריות הוותיקות (פלאפון, סלקום ופרטנר) להקים בפטור מהיתר בנייה מתקני גישה אלחוטית נוספים, וזאת למעט לשם החלפת מתקן ישן במתקן חדש באותו מיקום בדיוק.

בשנת 2011, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין (שהתבססה על שיקולי קידום התחרות בשוק הסלולרי), צמצם בג"ץ את הצו הארעי ביחס לשתי המפעילות הסלולריות החדשות (הוט מובייל וגולן טלקום), באופן ששתיהן רשאיות להקים חלק מהרשתות החדשות שלהן באמצעות הקמתם בפטור מהיתר בנייה של מתקני גישה אלחוטית.

כאמור, מכיוון שלא הותקנו עד כה תקנות "מאזנות" - וזאת למרות שחלפו יותר מ-4 שנים מאז שקבע היועץ לשעבר מזוז כי יש הכרח בהתקנתן, ולמרות שחלפו למעלה מ-3 שנים מאז שניתן הצו הארעי לבקשת היועץ המשפטי הנוכחי - הודיע היום וינשטיין לבג"ץ כי יש מקום לקבל את שתי העתירות, ולתת צו מוחלט שיאסור על הקמתם בפטור מהיתר בנייה של מתקני גישה אלחוטית נוספים, וזאת עד להתקנתן של תקנות "מאזנות".

עם זאת, וינשטיין סבור כי יש לסייג את הצו המוחלט המוצע על-ידו, באופן שתתאפשר גם בעתיד החלפה פיזית של מתקן גישה אלחוטית ישן במתקן גישה אלחוטית חדש, שיהיה פטור מקבלת היתר בנייה, וזאת באותו מיקום של המתקן הישן.

בנוסף, היועץ המשפטי לממשלה סבור כי יש להותיר על כנו את הצו הארעי שניתן בשתי העתירות, בהיקפו העדכני להיום, עד ליום 1.7.14. זאת, כדי לאפשר למפעילות הסלולריות להיערך לכניסת הצו הקבוע לתוקף, וכדי שיוכלו להגיש בקשות לקבלת היתרי בנייה לשם הקמת אנטנות שיחליפו את הצורך בהקמה בפטור מהיתר בנייה, וכן במסגרת "הגנת הינוקא" שראוי לתת לשתי המפעילות הסלולריות החדשות.