אונ' בארה"ב מכבדת את שרי אריסון - ואת המפגינים נגדה

אוניברסיטת ג'ורג' מייסון, ליד וושינגטון, מעניקה תואר דוקטור לשם כבוד לאריסון, ופותחת אפיק מחאה רשמי למפגינים פלסטיניים ואחרים נגדה ■ אריסון מקימה קתדרה להקניית "ערכים לעשיית טוב"

אוניברסיטת ג'ורג' מייסון בפיירפאקס, וירג'יניה, פרבר של וושינגטון הבירה, תעניק מחר (ה') תואר ד"ר לשם כבוד למיליארדרית הישראלית שרי אריסון, בטקס הענקת תארים לבוגרי המוסד, שבו תהיה אריסון הנואמת המרכזית.

בה בעת, מעניקה הנהלת האוניברסיטה לגיטימציה לכ-1,500 סטודנטים ומרצים, שמתכננים להפגין נגד נוכחות אריסון והיא פותחת לפניהם אפיק מחאה רשמי. ההנהלה תתאם את יציאתם ההמונית של המפגינים מהאירוע, לעיני אריסון, לאולם "מחומם" שבו הם ימתינו לתום נאומה של המיליארדרית. עובד של האוניברסיטה יודיע להם מתי לחזור.

ההפגנה המתוכננת והתקפלות ההנהלה של ג'ורג' מייסון עוררו תהודה חזקה בגלל סמיכות האירוע להחלטת "האגודה ללימודים אמריקאיים", ארגון אקדמאים, להטיל חרם על מוסדות אקדמאיים ישראליים.

בשיחה ל"גלובס" אמרה דוברת של האוניברסיטה, מישל מקדונלד, כי הנהלת המוסד הגיעה להסדר עם המפגינים העתידיים במאמץ לשמור על מורשת של חופש ההבעה שהיא אחד מעמודי התווך של האוניברסיטה. היא לא פירטה, אך ארגון שקרוי "סטודנטים נגד האפרטהייד הישראלי" (SAIA), שמארגן את ההפגנה, נתן פומבי לפרטי ההסדר וקרא לכל קהיליית הסטודנטים להצטרף למחאה.

בסרטון ביו טיוב ובהודעה לעיתונות אומר אחד מהמארגנים, הסטודנט הפלסטיני טארק ראדי, שהנהלת המוסד נענתה לתביעות המפגינים בעקבות הזעקה הציבורית הגדולה ולחץ של הסטודנטים, שאינם רוצים שנוכחותה של אריסון "תקלקל" את הטקס שלהם.

ראדי, שעומד לקבל תואר ראשון בטקס, הוסיף: "לא ידוע לי על מקרה אחד שבו הנהלת אוניברסיטה כלשהי באה לקראת בוגריה שמבקשים לצאת מטקס הענקת התארים. זו הזדמנות גדולה וויתור עצום של האוניברסיטה. ההכרה באופי השנוי במחלוקת של הופעת אריסון מעניקה לגיטימציה לביקורת על מדיניות האפליה של ישראל".

נשיא האוניברסיטה, אנחל קאבררה, אמר אתמול: "שרי היא ישראלית, ואני מודע לכך שנוכחותה בטקס הסיום מרגיזה סטודנטים ומרצים מסוימים עם יחס כאוב מאוד כלפי ישראל על רקע הסכסוך עם הפלסטינים... עם כל הכבוד לנוגעים בדבר, טקס הסיום שלנו יאשש את המחויבות של האוניברסיטה למטרות הבסיס שלה... ובהן הידברות עמוקה, נועזת ורחומה בין כל העמים וכל התרבויות..."

אריסון מממנת הקמת קתדרה להקניית "ערכי עשיית טוב" בג'ורג' מייסון. בפועל מדובר במימון משכורת למרצה שיגבש תכנית לימודים לניהול מבוסס ערכים.

"מודעות וחינוך מעצבים את עתידנו", היא אומרת. "כאשר שוזרים ערכים למארג חיי היום-יום, הסטודנטים בהווה עשויים להיהפך למנהיגים ומודלים לחיקוי בעתיד שיפיקו שינויים חיוביים למען האזרחים, החברה וכדור-הארץ. יחד עם אוניברסיטת ג'ורג' מייסון, אנו מקדמים גישה ייחודית ומעשית למנהיגות מבוססת ערכים, שבה תהליך קבלת ההחלטות מתבסס על ערכי עשיית טוב".

מארגני ההפגנה, קרייג ווילסי, עוזר לפרופסור, וראדי, כותבים בהודעה בפייסבוק, שהם מודאגים עמוקות מהחלטת האוניברסיטה לכבד את אריסון "בהתחשב בתפקיד שחברת האחזקות שלה ממלאת בכיבוש הבלתי חוקי של ישראל ובקיומה של ישראל כמדינת אפרטהייד".

המסמך חוזר על הטענות הלעוסות של גורמים פלסטיניים שבנק הפועלים מממן התנחלויות ומחזיק סניפים בכמה מ"ההתנחלויות האלימות ביותר". נטען בו, שהרכבת הקלה בירושלים, שבנק הפועלים משתתף במימונה, לדבריהם, הופכת את הגדה המערבית ל"בנטוסטאן".

"הפעילות היומית של קבוצת אריסון תורמת במישרין להעמקה ולהרחבה של של כיבוש פלסטין והקולוניזציה שלה... אנו חוששים שנעשה באוניברסיטה שימוש לרעה כדי לתת פרסום חיובי למאמצי קבוצת אריסון למתג את עצמה כמוסרית וצודקת, תוך הסתרת הפעולות האכזריות והבלתי מוסריות שלה", טוענים המארגנים.

ג'ורג' מייסון היא אחת מהאוניברסיטאות הגדולות באזור וושינגטון רבתי. לומדים בה כ-30 אלף סטודנטים ומורגשת בה נוכחת חזקה של סטודנטים ממוצא ערבי, שמקורם בקהיליה הערבית הגדולה בווירג'יניה.