ארגון הכדורגלנים העולמי FIFPro רוצה להכחיד את שוק ההעברות

מהפכה בדרך? הארגון, המאגד 70 אלף שחקנים מ-55 מדינות, טוען כי שיטת ההעברות הנוכחית מגבילה באופן משמעותי את חופש התנועה של הכדורגלנים

ארגון הכדורגלנים המקצוענים הבינלאומי FIFPro, המייצג כ-70 אלף שחקנים מרחבי העולם, יפתח בהליכים משפטיים שמטרתם להפוך מקצה לקצה את שוק ההעברות העולמי.

על-אף חקיקת בוסמן מאמצע שנות ה-90, שהקלה באופן ניכר על שחקנים לעבור בין מועדונים (החלה את עידן ה"העברות החופשיות", וביטלה את מגבלות הזרים בתוך אומות האיחוד האירופי), ב-FIFPro טוענים כי השיטה הנוכחית עדיין חייבת להשתנות, כיוון שהיא מגבילה את חופש התנועה של הכדורגלנים, ואף "כובלת" אותם. ב-FIFPro מתכוונים לקחת את הטיעונים שלהם לנציבות האירופית, לבית הדין האירופי לצדק ולבתי משפט לזכויות אדם.

ב-FIFPro מסבירים, כי למרות חקיקת בוסמן, המקרים בהם שחקנים נעים בין מועדונים בהעברות חופשיות עדיין נדירים הרבה יותר מדי, וכי לשחקנים צריכה להישמר הזכות לעבור בין מקומות עבודה באופן קל יותר - כמו כל אזרח רגיל, מכל תחום. "אם יצליחו לשכנע את בתי המשפט, FIFPro עשויים לגרום למהפכה של ממש בתעשית הכדורגל, כשדמי רכישות של שחקנים עשויים להתבטל לחלוטין", כותב ג'ון פרסי בעיתון האנגלי "דיילי טלגרף".

ב-2011 גלגל שוק ההעברות העולמי, כך-על פי נתוני פיפ"א, סך של כ-3 מיליארד דולר. מדובר אך ורק על העברות בינלאומיות (הסכום לא כולל כספים שעברו בין קבוצות מאותה מדינה).

פיליפ פיהאט, נשיא FIFPro: "מערכת ההעברות הנוכחית מכשילה 99% מהשחקנים בעולם, היא מכשילה את הכדורגל כתעשייה, והיא מכשילה את הספורט הכי אהוב ברחבי הגלובוס. הגופים שמנהלים את הכדורגל, הליגות והמועדונים טוענים שמערכת ההעברות הנוכחית נחוצה למען יצירת איזון תחרותי, אבל למעשה היא יוצרת בדיוק את ההיפך - והיחידים שמרוויחים ממנה הם אחוז בודד מהמועדונים וסוכני השחקנים - אלו העשירים ביותר".

ב-FIFPro, ארגון שנוסד ב-1965 ומאגד בתוכו שחקנים מ-55 מדינות שונות, טוענים כי 28% מדמי ההעברות מתגלגלים בסופו של דבר לידיים של סוכני שחקנים, ולמרות המיליארדים שעוברים בין הקבוצות, שחקנים רבים עדיין לא מקבלים את שכרם בזמן, או לא מקבלים אותו בכלל.