משרד המבקר שכח להפריש לפנסיה של לינדנשטראוס

משרד המבקר הפר את החוק כשלא הפריש למבקר הקודם כספי פנסיה במשך 7 שנות כהונתו ■ "גלובס" מגלה כי כתוצאה מכך קיבל לינדנשטראוס לפני כשבועיים פיצוי חד-פעמי של חצי מיליון שקל ברוטו ■ לינדנשטראוס: "הייתה סחבת"

משרד מבקר המדינה הפר את החוק ו"שכח" להפריש כספי פנסיה בעבור המבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, במשך כל 7 שנות כהונתו. תחקיר "גלובס" מגלה כי כתוצאה מכך קיבל לינדנשטראוס לפני כשבועיים פיצוי חד-פעמי בגובה חצי מיליון שקל, על חשבון כספי הפנסיה שלא הופרשו בעבורו והכספים שלא נוכו משכרו שלו לאורך אותן שנים.

לפני שבועיים התקבל אצל המבקר הקודם לינדנשטראוס צ'ק בגובה 305,783 שקל, לאחר שמהפיצוי שהגיע לו נוכה מס בגובה 201,387 שקל. בסה"כ עמד גובה הפיצוי ברוטו שקיבל לינדנשטראוס על 507,170 שקל.

התשלום הועבר לאחר דין ודברים בין המבקר לשעבר, שנעזר גם באקטואר מטעמו, לבין משרד מבקר המדינה ומשרד האוצר, שנמשך לאורך שנה וחצי, מאז תום כהונתו של לינדנשטראוס. במהלך תקופה זו הוחזר לו גם סכום כסף של 63,311 שקל, שנוכו ממשכורתו סמוך לסיום כהונתו, כביכול כניכוי רטרואקטיבי על חשבון חלקו של העובד בהפרשות לפנסיה תקציבית - שלה כלל לא היה זכאי.

הפרשה כולה, שהגיעה לסיומה כעת, מעוררת מבוכה רבה במשרד מבקר המדינה, וכן טענות חריפות כנגד בכיר במשרד המבקר, ראש המינהל שמואל יונס, שהיה לדברי מבקר המדינה הנוכחי, יוסף שפירא, האחראי לתקלה ולהתנהלות הכושלת. בהחלטה פנימית מיוחדת קבע שפירא: "לצערי, נראה כי המינהל לא נהג בעניינו של לינדנשטראוס על-פי הכללים והדין. המשרד לא הפריש את חלק המעסיק במשך כל שנות כהונתו של מבקר המדינה לשעבר, חרף הוראות החוק הרלוונטיות".

פנסיה צוברת או תקציבית?

עם פרישתו של מיכה לינדנשטראוס ממשרד המבקר, ביולי 2012, הועבר תיקו האישי למינהל הגמלאות במשרד האוצר, כמקובל. בשלב זה התברר לאנשי האוצר שקיימת בעיה - איש לא הפריש כספי פנסיה עבור לינדנשטראוס, באופן המנוגד לחוק. יצוין כי בעבר נהנו מבקרי המדינה לדורותיהם מפנסיה תקציבית, ואולם המבקר האחרון שנכלל בהסדר זה, היה קודמו של לינדנשטראוס בתפקיד, אליעזר גולדברג. לינדנשטראוס עצמו היה זכאי לפנסיה צוברת בלבד בעבור שנות כהונתו כמבקר. זאת, בנפרד מהפנסיה התקציבית, שממנה הוא נהנה ביחס לשנות כהונתו כשופט.

"בתחילה נראה היה שהתקלה שהתרחשה הייתה שחטיבת המינהל במשרדנו, בניגוד להוראות החוק, לא ניכתה במשך 7 שנים את התשלומים הנדרשים בגין פנסיה תקציבית", כתב שפירא במסמך פנימי שהגיע לידי "גלובס", "בשלהי כהונתו של המבקר הקודם התגלתה התקלה, ובאופן מיידי נוכה סך של 63,311 שקל בגין הפרשה של 2% מהשכר, שלא נוכתה לכאורה לפנסיה התקציבית. אולם בהמשך התברר כי המחלוקת עקרונית יותר, והיא בשאלה מה סוג הפנסיה שלה זכאי המבקר לשעבר, תקציבית או צוברת".

מינהל הגמלאות במשרד האוצר טען כי בהתאם לחוק, לינדנשטראוס זכאי לפנסיה צוברת. בספטמבר 2012 כתבה החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, למבקר שפירא כי "על-פניו פעל משרד המבקר בניגוד להוראות החוק ולא ביטח את המבקר לשעבר בקופת גמל כלשהי".

המבקר שפירא קיים כמה דיונים בנושא, שבהם עמד ראש המינהל, יונס, על דעתו כי לינדנשטראוס זכאי לפנסיה תקציבית, וכי הטעות שנעשתה היא באי-ניכוי חלק השכר בגין פנסיה תקציבית, וחלק זה נגבה ממנו סמוך לסיום כהונתו. ואולם, עו"ד מנשה אילני ממשרד היועץ המשפטי במשרד המבקר, כתב בחוות דעתו במאי 2013 כי המבקר לשעבר זכאי לפנסיה צוברת, ועמדה זו מקובלת אף על לינדנשטראוס עצמו. כן קבע כי הסכום שנגבה ממבקר המדינה לשעבר בסמוך לסיום כהונתו יוחזר לו במלואו בצירוף ריבית והצמדה בחוק לאלתר.

"אני לא מאושר ממה שקרה"

"ציפיתי שהטעות תתוקן", אומר לינדנשטראוס ל"גלובס", "ושהמדינה תשלם רטרואקטיבית. הסתבר שהם גם לא גבו ממני את חלק העובד לפנסיה הצוברת, ולא שילמו בעצמם את חלק המעסיק, מחמת מה שנראה כטעות כנה. החל מאבק ממושך כדי לפתור את הבעיה, כי התברר שאין פנסיה צוברת ואין כלום".

לינדנשטראוס גייס מומחה מטעמו, שמואל נחמני, לשעבר בכיר במשרד האוצר, שניהל בעבור המבקר לשעבר את המו"מ מול המדינה. בשלב מסוים ויתר לינדנשטראוס על זכותו לקבל פנסיה צוברת בסך 14% (2% לשנה בעבור 7 שנות כהונתו), בתמורה לתשלום פיצוי חד-פעמי.

לדברי לינדנשטראוס, הפיצוי שקיבל לא כולל החזר שכר טרחתו של המומחה ששכר מטעמו. "זה דבר מתמיה, לא כך היה היחס המקובל למבקרים פורשים", הוא אומר. "אני לא מאושר ממה שקרה, זה לקח זמן רב מדי והייתה סחבת. לא פניתי לבית דין לעבודה מאחר שלא רציתי לפגוע במשרד המבקר. השיהוי שאירע כאן איננו לפי טעמי. אני מצר על כך, שלמרות שאני חושב שתרמתי לא מעט למערכת, נאלצתי לכתת את רגליי בצורה כזו".

אצבע מאשימה כלפי יונס

גורמים במשרד מבקר המדינה מציינים כי פרשת הפנסיה ללינדנשטראוס מהווה דוגמה לאופן התנהלותו של ראש המינהל במשרד המבקר, יונס. באחרונה פורסמו טענות של יונס כלפי שפירא, על רקע הפרויקט לבניית בניין חדש למשרד המבקר, ואולם לטענת הגורמים במשרד המבקר, הפרסומים הללו באו על רקע המהלך שיוזם שפירא לניקוי האורוות. הגורמים ציינו כי "אם הפרשה הזו הייתה מתגלה באחד הגופים המבוקרים על-ידנו, מבקר המדינה היה מפרסם דוח מיוחד בנושא". טענות נוספות הופנו כלפי יונס גם בנושא לתקלות בתשלום שכר לעובדים אחרים במשרד המבקר, ובהם נהגים במשרד, בסך מצטבר של מאות אלפי שקלים.

במשרד המבקר מציינים כי תחום השכר כולו מצוי באחריותו של יונס, והתקלה שהתגלתה מתמיהה במיוחד, נוכח מבנה השכר הפשוט הנהוג במשרד המבקר, שבו יש סולם שכר אחד בלבד. בתחילה טען יונס שהתקלה התגלתה בבדיקה שגרתית שנערכה סמוך לסיום כהונתו של לינדנשטראוס, ואולם במשרד המבקר לא קיבלו את ההסבר. "זה היה מצב לא נעים, הובכנו מול האוצר", אומר גורם בכיר במשרד המבקר, נאלצנו להגיע הסכמות עם לינדנשטראוס, שהתנהג בצורה אצילית בעניין".

הבוקר (ד') הטיח שפירא ביקורת מרומזת כלפי ראש המינהל יונס, בכנס לשכת המבקרים הפנימיים שהתקיים בתל-אביב: "לא כל דוח של המבקר הפנימי הוא מלבב", אמר שפירא בהתייחס לביקורת פנימית שהתקיימה במשרדו, "יש דוחות שנמסרו לנו לאחרונה על-ידי מבקר הפנים, בעיקר בנוגע למחדלים קשים בעבודת המינהל, אולם דווקא במשרד מבקר המדינה יש להקפיד על יישום דוחות הביקורת ללא היסוס. לעתים, כתוצאה מניסיונות לתקן ליקויים, יש גורמים פקידותיים, ואף בכירים, שאינם מוכנים להסכין עם תיקון שכזה, ופועלים בדרך שפוגעת גם במשרד עצמו, ואולם אני לא אחשוש ואנקוט את כל הצעדים שיידרשו על-מנת לוודא שאני מקיים את מה שאני דורש מאחרים".

ראש המינהל, יונס: "שולם ההפרש החסר"

ראש המינהל במשרד המבקר, שמואל יונס, מסר בתגובה: "במהלך כהונתו של לינדנשטראוס, התייחס משרד המבקר אליו כמי שזכאי לפנסיה תקציבית, בדומה למבקרים קודמים. בשלהי תקופתו נמצאה טעות, ולפיה משכרו לא נוכו שיעורי הניכוי לפנסיה כנדרש. מיד לאחר היוודע הטעות, הודיע לינדנשטראוס כי ישלם לאלתר את מה שנגזר עליו מהטעות, וכך היה. עם כניסת שפירא לתפקיד המבקר, הוא עודכן לגבי הטעות. במאי 2013 החליט שפירא כי לינדנשטראוס זכאי לפנסיה צוברת. בהתאם להחלטתו, טיפלו גורמי המינהל במשרד המבקר במתווה המתאים מול הגורמים האחראים על נושא הגמלאות בשירות המדינה, והמשרד שילם ללינדנשטראוס כ-310 אלף שקל, כחלקו של המשרד בתשלומי הפנסיה שלא הופרשו".

משרד המבקר: "נעשתה טעות בחישוב - ותוקנה"

מנכ"ל משרד מבקר המדינה, אלי מרזל, מסר בתגובה בשם משרד המבקר כי "אכן, לצערנו הרב, חרף הוראות החוק הרלוונטיות, בעקבות תקלה במינהל, נעשתה טעות בחישוב משכורתו ובחישוב ההפרשות לפנסיה של מבקר המדינה לשעבר, במשך כל שנות כהונתו. תקלה זו נתגלתה בשלהי כהונתו של המבקר הקודם. עם היוודע התקלה, משרדנו פעל ליישור ההדורים ולתיקון המצב, לשביעות-רצון כל הצדדים, בהתאם לחוק ולכללים הנהוגים בשירות המדינה.

בעקבות התקלה חוזק מערך הבקרות המשרדיות בתחום השכר. אנו מצרים על עוגמת-הנפש שנגרמה למבקר המדינה לשעבר, כתוצאה מאירוע זה שלא היה צריך לקרות מלכתחילה".