הסכם היסטורי: גוש האירו צועד לקראת איחוד בנקאי

מנהיגי גוש האירו התכנסו לפגישה בת יומיים בה הם ינסו לגבש הסכם לאיחוד בנקאי שיתבסס עד 2015 ■ רבים רואים במהלך של איחוד בנקאי כצעד שיחזיר את אמון המשקיעים

מנהיגי גוש האירו פתחו היום (ה') פסגה בת יומיים בניסיון להעמיק את האינטגרציה הכלכלית בין המדינות ולחתום על הסכם שיוביל לאיחוד בנקאי ביבשת עד סוף 2015.

כ-5 שנים לאחר שהמשבר הפיננסי היכה בוש האירו, מנהיגים מ-17 המדינות המרכיבות אותו נפגשים בבריסל בניסיון לחתום על הסכם שייצור מערכת בנקאית אחידה ביבשת שתוביל שתפקח על הנושאים הפיננסים והבנקאיים ביבשת.

רבים רואים בצעד של איחוד בנקאי כצעד שיחזיר את אמון המשקיעים, שנפגע באופן קשה במהלך המשבר בעקבות הקשיים הפיננסים אליהם נקלעו בנקים ומוסדות פיננסים במדינות רבות, החל מאירלנד וכלה בספרד בפורטוגל.

עם זאת, יצירת איחוד בנקאי בגוש האירו היא אינה עניין פשוט וקיימות מחלוקות רבות בעניין זהות הגורם שיפקח על הבנקים והקמת קרן חילוץ אחת שתסייע לבנקים הכושלים ביבשת.

לפי תנאי העסקה המתגבשת, בנקים חזקים בכל רחבי היבשת יספקו מזומנים בהיקף 76 מיליארד דולר בפריסה של 10 שנים במטרה להקים קרן שתסייע למלוויים בעייתיים. אולם, עדיין אין הסכמה בנוגע למקורות המימון של הקרן והאם ההון הזה יספיק כדי לסייע או לסגור בנקים כושלים.