פוטין ישחרר ממאסר את האוליגרך מיכאיל חודורקובסקי

נשיא רוסיה הודיע כי החליט להעניק חנינה לחודורקובסקי, אחד ממייסדי ענקית הנפט יוקוס, שהורשע בהלבנת הון והעלמת מס ונכלא לפני 10 שנים

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע היום (ה') במסגרת כנס גדול שנערך במוסקבה כי יעניק בקרוב חנינה למייסד ענקית האנרגיה יוקוס, מיכאיל חודורקובסקי.

בבקשת החנינה שהגיש לאחרונה חודורקובסקי, נטען כי הוא מבקש להשתחרר מהכלא מסיבות הומינטריות. "הוא בילה 10 שנים מאחורי סורג ובריח, וזוהי תקופה ארוכה מאוד", אמר פוטין לעיתונאים. "אימו חולה, ואני חושב שהוא יוכל להשתחרר בקרוב".

עם זאת, ואדים קליובגאנט, עורך דינו של חודורקובסקי, אמר לסוכנות הידיעות RAPSI כי לא ידוע לו על בקשת חנינה שהוגשה בשמו.

חודורקובסקי, 50, השתלט על ענקית הנפט יוקוס לאחר התמוטטות ברית-המועצות. בשנת 2003 הוא דורג כאיש העשיר באירופה עם הון של 15.7 מיליארד דולר. באותה שנה הוא נעצר על-ידי הרשויות ברוסיה, הורשע בעבירות של הלבנת הון והעלמות מס, ונכלא בתנאים קשים שהביאו להידרדרות במצבו הבריאותי.

הרשויות ברוסיה פשטו על נכסים של יוקוס ואפילו על בית יתומים שניהלו הוריו של חודורקובסקי. פרקליטיו ניסו לרתום לעזרה מנהיגים מהעולם בטענה כי מדובר ברדיפה פוליטית, שכן חודורקובסקי תרם לגורמי אופוזיציה, ובעבר נפוצו שמועות שהוא מתכוון להתמודד לנשיאות רוסיה מול פוטין.

לחודורקובסקי, יהודי במוצאו, יש 3 שותפים יהודים שעלו לישראל לפני מעצרם ברוסיה - ליאוניד נבזלין, מיכאיל דובוב ומיכאיל ברודנו. הם שוהים בישראל על רקע צו מעצר של האינטרפול שהוצא נגדם.

לפני כשנתיים הכריז ארגון אמנסטי על חודורקובסקי כעל אסיר מצפון. חודורקובסקי היה אמור להשתחרר מהמאסר בשנה הבאה.