אובמה: לא כל מה שהמודיעין יכול לעשות, הוא צריך לעשות

ברמז לגילויים על האזנות של ארה"ב לשיחות של ראשי מדינות זרות, אמר הנשיא במסיבת עיתונאים: צריך להביא בחשבון איך מתייחסת הקהילייה הבינלאומית ליכולות המודיעיניות שלנו ■ קורא שוב לקונגרס להימנע מהטלת סנקציות חדשות על איראן

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ו'), ברמז על הגילויים שארה"ב מצותתת לראשי מדינות זרות, כי לא כל מה שסוכנויות המודיעין האמריקאיות מסוגלות לעשות הן אכן צריכות לעשות.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן לא התייחס אובמה ישירות לחשיפת מסמכים חדשים של אדוארד סנודן, שלפיהם צותתו ארה"ב ובריטניה לשיחות של מנהיגים זרים, ובהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, אהוד ברק, אך הוא אמר, שממשלו צריך להביא בחשבון איך מתייחסת הקהילייה הבינלאומית ליכולותיה המודיעיניות של ארה"ב.

הנשיא חזר וקרא לקונגרס להימנע בשלב זה מהטלת סנקציות חדשות על איראן בעיצומו של המו"מ עמה. "אין שום סיבה לעשות זאת עכשיו", אמר אובמה. "תמיד נוכל להדק את חגורת הסנקציות אם יתברר שהאיראנים אינם יכולים או אינם מוכנים לתת ערובות לדרישתנו שארצם לא תייצר נשק גרעיני".

"אני שומר על האופציה הצבאית, אך אני מעדיף לפעול באופן דיפלומטי", אמר אובמה. "לא נפסיד דבר במהלך המו"מ. אנו נדע אם האיראנים מפרים את תנאי ההסכם".

בהתייחסו לטיעונים שמוטב לקיים את המו"מ כשענן של איום תלוי מעל לראשה של איראן, אמר הנשיא, שאין צורך בכך מפני שהסנקציות הקיימות, לרבות הסנקציות הפיננסיות והבנקאיות, וכן האיסור על מכירת נפט, גוזלים מילארדי דולרים בחודש מכלכלת המדינה. אין צורך באיומים, הוסיף אובמה. האיראנים יודעים היטב שהקונגרס ישוש להטיל עליהם עיצומים חדשים אם המו"מ יקרוס.