ב. יאיר תובעת את משרד השיכון ורמ"י על עיכוב בצור הדסה

תובעת 3.5 מיליון שקל בגין הפרת הסכמי בנייה ועיכוב בקידומו ואכלוסו של פרויקט לבניית 30 יחידות דיור ביישוב ■ "הנתבעות פועלות בחוסר תום-לב ובציניות"

תביעה על סך כ-3.5 מיליון שקל הוגשה באחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד הבינוי והשיכון ונגד רשות מקרקעי ישראל, בגין הפרת הסכמי בנייה ועיכובן את קידומו ואכלוסו של פרויקט לבניית 30 יחידות דיור ביישוב צור הדסה.

לטענת חברת ב. יאיר, משרד השיכון ורמ"י שווקו קרקע שאיננה בשלה לבנייה, אך הציבו תנאים הקובעים כי עלייה לעמוד בלוח זמנים קצר עד איכלוס הדירות. עוד טוענת החברה כי גם היום,טרם הושלמו עבודות החיוניות לאכלוס הפרויקט.

מלבד התביעה הכספית דורשת החברה מבית המשפט לחייב את הנתבעות לסיים את העבודות הנדרשות תוך 60 יום ממועד מתן פסק הדין.

ב. יאיר זכתה בשנת 2011 במכרז אותו שיווקה המדינה שהתייחס לבניית 365 יחידות דיור בצור הדסה. במסגרת המכרז זכתה החברה במתחם המאפשר בניית 30 יחידות דיור.

בעקבות הזכייה נחתם באוגוסט 2011 חוזה בין החברה לבין משרד השיכון, ולפיו התחייב המשרד לבצע, בין השאר, עבודות פיתוח של המתחם וכן עבודות תשתית, לרבות מערכות סילוק שופכין. תמורת עבודות הפיתוח שילמה ב. יאיר למשרד סכום של קרוב ל-6 מיליון שקל.

לטענת התובעת, המיוצגת באמצעות עורכי הדין רועי הכט ואלירן סטריכמן וסלאם חאמד ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', "הנתבעות פועלות בחוסר תום-לב של ממש ובציניות, שעה שהן משווקות קרקעות, לכאורה לקידום פרויקטים של דיור, ומתגאות בכך בפורומים שונים - בעוד שהלכה למעשה הן מסכלות בהתנהלותן את האפשרות להקים יחידות דיור על אותן קרקעות, כך שמצד אחד הן מהללות את עצמן על קידום פתרונות למצוקת הדיור, ומצד שני מונעות יישום פתרונות אלה בפועל", כך על-פי כתב התביעה.

מהתביעה עולה כי חוזה הבנייה עליו החתימה המדינה את החברה כלל לוח זמנים נוקשה להתקדמות הבנייה, אך לאחר הגשת התוכניות במשרדי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הסתבר לחברה, כך על-פי התביעה, כי משרד הבינוי לא הסדיר את פיתוח השכונה.

עבודות אלה כללו חיבור למתקן טיהור שפכים, שלפי התביעה לא בוצעו עד היום. "גם אחר שחלפו כבר יותר משנתיים ממועד החתימה על חוזה הבנייה", נכתב בתביעה, "העבודות לביצוע קו הביוב אף לא החלו, וברור שאין לדעת מתי עבודות כאלה יסתיימו".

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "מדובר בהליך תלוי ועומד בבית המשפט. אנו לומדים את כתב התביעה, ועמדת המדינה תימסר לבית המשפט".

מרשות מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה.

רו"ח ניר יחזקאלי, מנכ"ל חברת ב. יאיר, מסר: "מדובר בפארסה ובפעם המי יודע כמה שמשרד השיכון מחליט להוציא לשיווק קרקע שאיננה מוכנה לכך, ובכך גרם לנו, כחברת הנדל"ן הציבורית הגדולה והמובילה בירושלים, נזק כפול ומכופל: גם לא איפשר לנו במשך תקופה ארוכה לצאת לשיווק בצור הדסה, וזאת לאחר ששילמנו על הקרקע את מיטב כספנו; וגם ריתק הון עצמי משמעותי שלנו, ובכך מנע מאיתנו לקדם פרויקטים נוספים שיכולנו לקדם באותה הזמן.

"ללא ספק יש סתירה מוחלטת בין הכרזות משרד השיכון השכם והערב על הצורך לקדם כמה שיותר בנייה לזוגות צעירים ומשפרי דיור, קל וחומר בבירה ירושלים וסביבותיה, שסובלים מחוסר היצע חמור ביותר - לבין המציאות בשטח".