המבקר: ליקוי משמעותי בתיעוד הליכי מיון דירקטורים בלאומי

למרות הממצאים, הוא ממליץ שלא לבטל את החלטת הוועדה לבחירת דירקטורים בבנק

מבקר המדינה לא מוצא לנכון לבטל את החלטת הוועדה למינוי דירקטורים בבנק לאומי - כך עולה ממכתב ששלח אתמול (א') הלל שמגר, מנהל נציבות תלונות הציבור, לבנק ישראל ולמתמודדים על תפקיד הדירקטור שהתלוננו במשרד מבקר המדינה על ההליך לבחירת הדירקטורים בבנק.

יחד עם זאת, שמגר מבקר את התנהלות הוועדה בראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה בנושא תיעוד הליך בחירת המועמדים: בהיקף תיעוד הליכי המיון נפל ליקוי משמעותי, שאין לראותו כטכני או ניהולי גרידא. הוועדה לא יצאה ידי מלוא חובת התיעוד המצומצמת ממילא. אי-עמידה במלוא חובת התיעוד, יש בה בכדי למנוע או להקשות על מועמדים לתקוף את החלטות הוועדה בכל הליך שיבחרו לנקוט", נכתב במכתב.

עוד נכתב: "לא קיבלנו את עמדת הוועדה כי רישום תמציתי של הנימוקים למיון המועמדים בשלב המיון הראשוני ובשלב צמצום הרשימה מ-49 ל-35 מועמדים, היה בו כדי לפגוע פגיעה של ממש היעילות התהליך".

בסיכום כותב שמגר: "הנציב לא ראה מקום להורות על ביטול החלטת הוועדה. עם זאת, מן הראוי שבמסגרת דיוניה של הוועדה לגיבוש מתווה לעבודתה בעתיד, היא תיקח לתשומת ליבה את הליקוי שנמצא בהיקף תיעוד ההליך ותפעל בהליכים עתידיים בהתאם".

נזכיר כי לפני כ-3 חודשים פרסמה הוועדה לבחירת דירקטורים בבנק לאומי את מועמדיה לתפקיד דירקטורים בבנק, וזאת במסגרת ההליך לבחירת דירקטורים בבנק שהוא ללא גרעין שליטה.

בעקבות פרסום השמות, התלוננו מספר מועמדים ביניהם רו"ח זיאד אבו חבלה, עו"ד רמי אברמוב והשר לשעבר יוסי שריד, כי לא נכללו ברשימת המועמדים, ולא ניתן להם נימוק לכך, וכן אין תיעוד של פרוטוקול קבלת ההחלטות של הוועדה. בעקבות תלונותיהם, החליט מבקר המדינה יוסף שפירא לבדוק את הטענות, והוא אף ביקש מהמפקח על הבנקים דודו זקן, לדחות את הצבעת בעלי המניות בבנק לבחירת הדירקטורים עד לאחר שיסיים את הבדיקה, אולם זקן סרב. בסופו של דבר ההצבעה התקיימה כרגיל, וכעת מפרסם נציב תלונות הציבור את מסקנותיו בפרשה.