אהרון פוגל נפגש עם מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות

היו"ר המיועד של אי.די.בי בעידן אלשטיין ובן משה נפגש עם חברים בנציגות האג"ח, ככל הנראה כדי לדון בהרכב הצפוי של הדירקטוריון ■ מקורביו: "הנושא לא סגור. יש סיכוי טוב, אך זה עדיין לא קרה"

פחות משבוע עבר מאז החלטת ביהמ"ש המחוזי על העברת השליטה בקונצרן אי.די.בי מידי נוחי דנקנר לידי אנשי העסקים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה (בכפוף לבדיקה אשר תיערך לגבי מקורות הונם של השניים האחרונים), אך בשטח כבר מתחילים לזוז דברים. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה אהרון פוגל, יו"ר מגדל ביטוח לשעבר, ומי שאלשטיין ובן משה מיעדים ליו"ר אי.די.בי הבא, כבר התחיל לעבוד.

פוגל נפגש בימים האחרונים עם חלק מחברי נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות , ככל הנראה במטרה לדון בהרכב הדירקטוריון אשר צפוי להתמנות לחברה. ההערכות הן כי פוגל יבקש ליישם באי.די.בי את צורת העבודה שבה עבד במגדל, שם נחשב הדירקטוריון לאיכותי, ופעמים רבות כבעל הבית האמיתי בחברה. בדירקטוריון מגדל כיהנה שורה של אנשי מקצוע מנוסים ממגוון תחומי פעילות, ובהם לא מעט מיוצאי משרד האוצר, שם שימש פוגל בעבר כמנכ"ל.

לפי הצעת ההשקעה של אלשטיין ובן משה להסדר החוב בקונצרן, מתוכנן לקום לאי.די.בי דירקטוריון זמני לתקופת ביניים, עד ליישום ההסדר במלואו. בראשו, כאמור, צפוי לעמוד פוגל, חמישה מתוך תשעת חבריו יהיו נציגי הנושים, שניים יהיו דחצ"ים ושני דירקטורים יכהנו מטעם המשקיעים אלשטיין ובן משה. ביום שלאחר יישום ההסדר יעבוד הדירקטוריון בהרכב הבא: שישה דירקטורים מטעם המשקיעים, שני דח"צים וחבר דירקטוריון אחד מטעם הנושים.

יחד עם זאת, בעלי השליטה החדשים יצטרכו לתת את דעתם לגבי נקודה נוספת בעניינו של פוגל, והיא עלות השכר אשר לה התרגל בתפקידיו הקודמים. זאת על רקע הביקורת על חבילות השכר המפנקות שבהן נהג דנקנר לתגמל את נושאי המשרה הבכירה באי.די.בי. בתפקידו הקודם כיו"ר מגדל, נהנה פוגל מעלות שכר שנתית ממוצעת של יותר מ-3 מיליון שקל.

פוגל (66), שכיהן במשך 13 שנה כיו"ר קבוצת הביטוח הגדולה במשק, מכיר את עולם הרגולציה ואת עולם העסקים הישראליים, ונחשב לאחד מראשיו זה שנים. לאורך חלק ניכר מתקופה זו כיהן גם כיו"ר קבוצת ה-IT נס טכנולוגיות. לאחרונה, בסוף ספטמבר השנה, עזב את תפקידו במגדל.

בשנות ה-80 וה-90 כיהן פוגל לסירוגין בתפקידים שונים במשרד האוצר. ב-1992 מונה למנכ"ל המשרד, ועל שמו הדביק ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, את הכינוי "הפוגלים" לאנשי האוצר.

פוגל הוזכר כמועמד לתפקיד יו"ר אי.די.בי עוד בחודש אוגוסט האחרון, לפני האיחוד הנוכחי בין אלשטיין ובן משה. אז המליצו נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות למנותו לתפקיד היו"ר במסגרת מאמציהם לקדם את ניסיון ההשתלטות על החברה ואת מכירת מניות החברה הבת - אי.די.בי פתוח באמצעות החבירה לאלשטיין.

גורם המקורב לפוגל ציין היום בפנינו, כי "הנושא לא סגור. פוגל לא עוסק כרגע במה שיהיה אחרי שהסדר החוב באי.די.בי יושלם. יש סיכוי טוב שזה יקרה, אבל זה עדיין לא קרה - בכל מקרה אין להקדים את המאוחר".

בדיקת בן משה בגרמניה

בינתיים ממשיכים הגורמים שמינה ביהמ"ש המחוזי - הכנ"ר, רשות ני"ע והמשקיף החיצוני בחברה, עו"ד חגי אולמן - בבדיקת מקורות ההון של אלשטיין ובן משה, וההתמקדות היא בעיקר בעסקיו של האחרון.

אמש נחתו בגרמניה חמישה מתוך עשרת אנשי הצוות העורך בדיקה זו, ביניהם נציגה של הכנ"ר ואנשי חברת הייעוץ הכלכלי MNS, אשר ליוו גם את אייל גבאי - המומחה הכלכלי בחברה מטעם ביהמ"ש, בכתיבת חוות הדעת שלו לגבי ההצעות שהוגשו להשקעה באי.די.בי.

מטרתה של משלחת זו היא לבחון מקרוב את עסקיו של בן משה הפעילים בגרמניה. נציגי רשות ני"ע נעדרו מהמשלחת, שצפויה לשוב לארץ כבר מחרתיים.

ככל הידוע, מתבססת הבדיקה הכלכלית לגבי הונו של בן משה על מקורות גלויים, כלומר על מידע אשר מוסר האחרון לגורמים הבודקים. אלו מתמקדים בעיקר בהכנסות החברות, בלקוחות ובספקים מרכזיים, ובהצלבת המקורות הללו.

ביהמ"ש הורה לאולמן להגיש עד יום ראשון הקרוב דיווח לגבי בדיקות אלו. כפי שציינו כאן בעבר, קיימים לא מעט חילוקי דעות בין הגורמים הבודקים לגבי עמידה בלוח הזמנים שהכתיב השופט איתן אורנשטיין, ולא מן הנמנע כי תועלה בפני ביהמ"ש בקשה לדחייה של כמה ימים נוספים בבדיקה, בקשה שלא צפויה להתנגדות מצד אורנשטיין.