טבע וכיל שילמו מס במט"ח כדי לא להשפיע על הדולר

מדינת ישראל אפשרה לחלק מהחברות הגדולות לשלם מיסי הרווחים הכלואים בהיקף של כמיליארד דולר ישירות לחשבון המט"ח שלה המנוהל בבנק ישראל

מדינת ישראל אפשרה לחלק מהחברות הגדולות, ביניהן טבע וכיל , לשלם את מיסי הרווחים הכלואים ישירות לחשבון המט"ח שלה המנוהל בבנק ישראל, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע, כי הסיבה לכך היא שמדובר במס בסכום של כמיליארד דולר, והחשש היה שאם הוא יומר לשקלים בבנקים ואז ישולם למדינה, הדבר ישפיע על שער הדולר ויעצים את מגמת ההיחלשות שלו מול השקל.

"את התשלום מבצעות החברות הללו דרך חשבון בנק במטבע זר של מדינת ישראל. מדובר במהלך שנעשה ביוזמה משותפת של רשות המסים ומשרד החשכ"ל באוצר, שביקשו שהכספים יועברו במטבע זר ולא בשקלים כדי שלא יומרו לשקלים וישפיעו על הדולר", מסביר גורם המעורה בנושא.

בנוסף, מהלך זה גם חוסך לחברות את עלויות המרת המטבע, אם כי לפי הערכות, בקרב חברות גדולות עמלות המרת המט"ח הן אפסיות. נציין, כי מתן האפשרות לחברות לשלם מס ישירות לחשבון של המדינה בבנק ישראל נחשב לחריג, ולרוב התשלומים נעשים דרך המערכת הבנקאית ולא ישירות לבנק ישראל.

כאמור, ההחלטה לאפשר את התשלום הישיר נעשתה על רקע חולשת הדולר וחוזקת השקל. שער הדולר נע כים סביב ה-3.5 שקלים, מה שגורם להשלכות בעייתיות על המשק ובמיוחד ביצוא. במדינה הבינו שהמרת סכומים גבוהים לשקלים עלולה רק להעצים את המגמה, ולכן החליטו לפעול בדרך זו.

נזכיר, כי הרווחים הכלואים הם רווחים של חברות שקיבלו הטבות מס ענקיות והיו פטורות - בחסות החוק לעידוד השקעות הון - מחבות מס ענקית. חוק עידוד השקעות הון העניק למפעלים ישראלים הטבות והנחות מס מרחיקות לכת, בתנאי שרווחי החברות לא יחולקו כדיבידנד ושהסכומים לא יועברו לבעלי שליטה בחברה, או לקרוביהם, או לתאגידים שבשליטתם.

בשנת 2012, נחקק חוק הרווחים הכלואים שאפשר לחברות לממש את הרווחים תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים, ובמסגרתו נקבעה הוראת שעה לתקופה של שנה לפיה הכנסה שנצברה לחברה עד תום שנת 2011 ועדיין לא מחויבת במס חברות, תאפשר לחברה לשלם מס חברות בשיעור מופחת. 214 חברות במשק בחרו לנצל את המסלול, כשכמעט 90% מסך הרווחים ששוחררו היו של 7 חברות גדולות במשק. תקבולי המס שקיבלה המדינה בעקבות מהלכים אלה הסתכמו לסך של כ-4.4 מיליארד שקל.