מנהלת באלדן לראשי הוועד: שמשו דוגמה ותתפטרו

עובדי חברת ההשכרה והליסינג הצטרפו להסתדרות הלאומית ומדווחים על לחצים מההנהלה, שמסרה: לא נקטנו פעולה נגד ניסיון התארגנות

אם מישהו היה צריך הוכחה נוספת לכך שגם פסיקת בית הדין הארצי לעבודה מינואר האחרון לא מצליחה למנוע פגיעה בהתארגנות עובדים, הרי שהסיפור שאנו חושפים היום (ג') עושה בדיוק את זה. מדובר בהתארגנות של עובדי חברת ההשכרה והליסינג "אלדן", שהחלו להצטרף בתקופה האחרונה להסתדרות הלאומית ומאז נתקלים בהתנגדות קשה לכאורה מצד מנהלים בחברה.

במקרה של אלדן, לא רק שנשלחו לעובדים טפסים לביטול הצטרפותם להסתדרות הלאומית באמצעות מספר הפקס של משרדי ההנהלה, ולא רק שבאורח פלא שורה ארוכה של עובדים שכלל לא הצטרפו לארגון חתמו גם הם על טופס ביטול; תכתובת דואר אלקטרוני שהגיעה לידי "גלובס" מלמדת על יחס בוטה במיוחד של מנהלת המחלקה העסקית בחברה, שכתבה ליו"ר ועד הפעולה, המשמש מנהל סניף פולג ולשורה ארוכה של מנהלים ועובדים: "מה זה החארטה הזו? תתרמו לאגודה לילדים בסיכון, לנשים בסיכון, להצלת חיים, לפליטים מדראפור. למה להירשזון ולחבריו? למה להסתדרות? ועוד לאיזה הסתדרות? זו לא ההסתדרות שאתם מכירים! ועד פעולה יקר, האם אתם רוצים לשמש דוגמה? תתפטרו. כך ירווח לנו. יהיו לנו יותר משאבים להתחלק בהם על פחות אנשים". בכותרת של ההודעה נכתב: "אין ועד - לא דובים ולא יער".

על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה מינואר האחרון, נאסר על המעסיקים להתערב בשום צורה ודרך בעניין התאגדות עובדיהם, לא באופן ישיר ולא באופן עקיף. הפסיקה מתייחסת גם להבעת דעה שלא על ידי ההנהלה הבכירה, ומטילה על המעסיק אחריות למנוע מקרים כמו אלה שבאלדן ואת הישנותם. בין היתר נקבע בפסק הדין כי החברה מחויבת לדווח לארגון העובדים על מקרה שכזה, להעמיד במקומו את העובד ולהבהיר לכלל העובדים כי ההודעה שקיבלו לא משקפת את עמדת ההנהלה וכי לכל עובד יש חופש בחירה.

עו"ד טל עזרא, מהלשכה המשפטית של ההסתדרות הלאומית, טוען כי המייל ששלחה אותה מנהלת הוא רק דוגמה אחת מתוך מסכת של לחצים שמפעילה לכאורה הנהלת אלדן: "אחרי שביקשנו לתאם אסיפת הסברה באחד הסניפים בארץ וסיכמנו על שעה 18:00 בסוף יום העבודה, הסתבר לנו שבאותו יום כל העובדים שוחררו בשעה 16:30 ודאגו לכך שלא יישאר עובד אחד במקום. קשה להשתחרר מהמחשבה שאלדן עושה הכול כדי לחסום את העובדים מפני הבחירה החופשית שלהם".

אלדן נמצאת בבעלות פרטית של יוסי דהן, ובנו שי דהן משמש כמנכ"ל החברה. באלדן מועסקים כמה מאות עובדים ב-24 סניפים ברחבי הארץ. ברשות החברה צי של יותר מ-30 אלף כלי רכב.

מהנהלת אלדן נמסר בתגובה: "החברה עומדת מאחורי עובדיה ורואה בהם נכס עיקרי. הנהלת אלדן מעולם לא נקטה בשום פעולה כנגד ניסיון התארגנות, ותמשיך לפעול על פי החוק בהתאם לערכיה כחברה ישראלית, משפחתית ומלוכדת".