ויגודמן הוא התרופה של טבע? "צריך רביזיה במו"פ האתי"

בשוק מגיבים לחשיפת "גלובס": "תחת אילוץ של ישראלי, ויגודמן הבחירה הטובה ביותר" ■ "צריך מנהל חזק וכריזמטי. ג'רמי לוין נפל מן התפקיד משום שלא ידע לנווט במאבק בין המחנה הישראלי בדירקטוריון לבין היו"ר פיליפ פרוסט"

לפני כמעט שנתיים הרצה ארז ויגודמן, מנכ"ל חברת מכתשים אגן, בכנס בנושא אסטרטגיה ניהולית, שנערך לזכרו של המנכ"ל המיתולוגי של טבע , אלי הורביץ. בכנס סיפר ויגודמן על המהלכים שביצע להבטחת עתידה של החברה בניהולו, ואמר: "אם הדברים הללו מזכירים לכם את האופן שבו התפתחה טבע, זה לא במקרה. אנחנו מסתכלים על טבע כמקום שאנחנו יכולים לשאוף אליו. גם אנחנו התחלנו בגנריקה, כחברת האגרוכימיה הגנרית המובילה בעולם, ומנסים להתרחב מעבר לכך. גם אנחנו מייצרים כימיקלים, כמו טבע, אבל לריפוי צמחים ולא לריפוי בני אדם".

באותה תקופה כבר שימש ויגודמן כדירקטור בטבע, אך בוודאי לא חשב כי בתוך פחות משנתיים יהיה מועמד לניהול החברה. באותם ימים נבחר לטבע מנכ"ל חדש, ד"ר ג'רמי לוין, שהגיע מתוך תחום הפארמה, ונראה היה כי הוא עומד להוביל בה מהלך אסטרטגי של שנים רבות.

בסופו של דבר לוין לא זכה לממש את האסטרטגיה שהתווה, וכעת טבע שוב נמצאת באותה הנקודה: חברה המתבססת בעיקר על גנריקה וגנריקה ממותגת, כשהמוצר האינובטיבי (תרופת מקור) העיקרי שלה, התרופה קופקסון, אמור לאבד את הפטנט שלו בתוך שנה עד שנתיים.

כעת על טבע להחליט האם היא לוקחת על עצמה את האתגר להפוך לחברה אינובטיבית של ממש בתחום התרופות, או שהיא מנסה למצות את המיטב מן הגנריקה הרגילה והמשופרת, ולמקד את החדשנות בתחומי נישה בלבד - פחות או יותר התוכנית שהתווה לוין.

ויגודמן, ששלשום נחשף כאן כי הוא המועמד המוביל להתמנות למנכ"ל טבע הבא בעוד כחודש, ידוע כמי שאוהב לחשוב רחוק ומהפכני, ולכן לא ינסה בהכרח לשמר את הקיים. "העולם העסקי משתנה בקצב שאיננו לינארי, אלא הולך וגובר", אמר באותו אירוע. "חברות טובות שלא מגיבות לשינויים סביבן מוצאות את עצמן מחוץ לשוק שלהן".

משקיעי טבע, שסבלו מאז מארס 2010 מירידה של 40% במניית החברה, תופסים כנראה את ויגודמן בעיקר כמנכ"ל שיכול להוציא לפועל את תוכנית הקיצוצים המתוכננת, אולם ויגודמן עצמו כנראה לא רואה את הדברים כך. באותו אירוע לזכר הורביץ סיפר מעט על מהלכיו במכתשים, וציין כי זו פעלה בשוק מושלם לכאורה: בני האדם מתרבים, שטחי החקלאות מתמעטים והעולם כבר מתקרב למצב קריטי של תת-תזונה. מכתשים צמחה בשוק זה - כמו שטבע עדיין ממשיכה לצמוח בשוק התרופות שמוזן על-ידי התרבות והזדקנות האוכלוסייה - אך לויגודמן היה ברור שלא ניתן להמשיך כך.

הנהלת מכתשים-אגן תחתיו שמה לב כי מתח הרווחים בחברה הולך ויורד, ופתחה במהלך של חיסכון בהוצאות, בדיוק כפי שמתכננת כעת טבע - אבל לא הסתפקה בכך. היא פרצה לשוק האגרו-ביוטק (הנדסה גנטית של צמחים ושל תרופות וחיסונים לצמחים), הדגישה שווקים רווחיים יותר, ולבסוף יזמה את המיזוג עם תאגיד כמצ'יינה הסיני, ובליעת הפעילות הרלוונטית של כמצ'יינה לתוכה, מה שהפך אותה לתחרותית מול היצרנים הסיניים.

בפני טבע עומד אתגר מסוג דומה, אבל לא ניתן לשכפל את הפתרון, וממילא ויגודמן אינו ידוע כחובב שכפולים.

איזה מנהל הוא ארז ויגודמן?

"ויגודמן הוא מנהל יזמי מאוד", אומר אדם שעבד אתו עוד בימי התפקיד שמילא לפני תקופת מכתשים - מנכ"ל תאגיד שטראוס. "גם בשטראוס, ויגודמן עשה כמה פריצות דרך יצירתיות. ההשקה של מוצרי צריכה ישראליים בחו"ל הייתה רעיון שלו".

עוד אומרים עליו, שהוא "מסור לעבודה בצורה שלא תיאמן", וגם "ישר כמו סרגל", ועם זאת - גם יודע לדאוג לעצמו. שכרו העצום של ויגודמן מביא אותו שנה אחר שנה לצמרת השכירים העשירים בישראל, הן בשטראוס והן במכתשים.

בעבר סיפר ויגודמן עצמו כי "שנה אחרי שנכנסתי לקבוצת שטראוס, ניהלנו דיון - היכן אנחנו רוצים להיות בעוד 6-8 שנים, והחלטנו לכתוב זאת כריאיון ב'פורצ'ן'. ערכנו ריאיון למנכ"לים שלנו, שאלנו אותם איך תיראה החברה ב-2009, והוצאנו גיליון פנימי מלא של 'פורצ'ן'. ביולי 2009 השווינו בין כתבה זו לבין כתבה אמיתית שהוציא עלינו הפייננשל טיימס. הדברים העיקריים כולם היו שם - הפיכת החברה לבינלאומית, מותג המים שלא היה קיים בכלל ב-2002, המחשבה למכור חומוס בארצות הברית. חשבנו מהעתיד - אחורנית".

לאחרונה, בראיון למגזין "ליידי גלובס", סיפרה מנהלת חברת ההשמה "עמדה", נורית ברמן: "כשארז ויגודמן נכנס לתפקידו כמנכ"ל מכתשים אגן, הוא עשה את המהלך הכי אמיץ ששמעתי עליו. הוא לקח את כל חברי ההנהלה, וביקש מהם להציג את מועמדותם לתפקיד שלהם. הוא שם על השולחן את הפחד הכי גדול של כל מנהל, ואמר: 'כולכם מועמדים'. הוא לא פיטר אף אחד, אבל החליף את התפקידים של כולם. כל אחד מחברי ההנהלה קיבל תפקיד אחר, וגם התבקש לעשות את המהלך הזה עם הכפופים לו".

כשמונה ויגודמן למנכ"ל מכתשים-אגן ב-2009, השוק הגיב בפליאה, משום שהתחום נחשב לזוהר פחות מן העיסוק של שטראוס. "מה שמשך אותי למכתשים היה החיבור למדע הישראלי, לכימיה ולאגרונומיה", אמר אז, "והמעבר לחברה עם פעילות גלובלית מאוד".

ויגודמן נחשב גם כמי שיודע להסתדר עם כל בעלי השליטה והיו"רים שלו, עוד מאפיין חשוב בטבע של היום.

רגישות למורשת

אורי הרשקוביץ, מנהל משותף בקרן ספרה, אומר כי "ברגע שטבע בחרה למנות מנכ"ל ישראלי כעת, היא הגבילה את עצמה למנכ"ל שאינו מתחום הפארמה, כי אין כאן חברות גלובליות מן התחום הזה. תחת אילוץ כזה, ויגודמן הוא בהחלט המנכ"ל הכי טוב שהם יכלו לבחור. הוא בעל ניסיון ממשי בניהול חברה גלובלית, שהוכיח שהיא יכול ללמוד תחום חדש לו וליישם אותו בצורה מוצלחת.

"האם היה כדאי כרגע למנות מנכ"ל ישראלי על חשבון מינוי מנכ"ל מהתחום? נראה שכן, קודם כל בשביל לאחד את הדירקטוריון המפולג. צריך מישהו שמכיר את המורשת של כל אחד מהדירקטורים ושל החברה, צריך מנהל חזק וכריזמטי. לוין נפל מן התפקיד משום שלא ידע לנווט במאבק בין המחנה הישראלי בדירקטוריון לבין היו"ר פיליפ פרוסט.

"המשקיעים האמריקאים מן הסתם יתייחסו בחשש ובסקפטיות מסוימת למנכ"ל ישראלי שאין לו ניסיון קודם בניהול חברות פארמה, אבל רף הציפיות מטבע הוא כל כך נמוך, שהוא עשוי לקבל 100 ימי חסד. אם הוא ידבר בשפה שהשוק מבין, ויציג תוכנית אסטרטגית בת-קיימא, הוא כן יקבל מסלול המראה מהשוק.

"הדבר הראשון שהוא צריך לעשות הוא לבנות סביבו קאדר של אנשים שמבינים בתחום הפארמה. אחר כך צריך לבצע רביזיה מקיפה בתחום המו"פ האתי, יש שם בלגאן אדיר ונטייה מוגזמת לאופורטוניזם. אם טבע באמת רוצה שיהיה לה DNA של חברה אינובטיבית, היא צריכה לבנות מחלקת מו"פ שיודעת לחשוב כבר בתחילת כל פרויקט על סינרגיות עם המוצרים הקיימים, על ייצור, על שיווק".

ארז ויגודמן

גיל: 54

מקום מגורים: תל אביב

מצב משפחתי: נשוי 3

השכלה: בוגר תוכנית מנהלים בהרווארד, ארה"ב; בוגר כלכלה וחשבונאות באונ' ת"א

תפקיד נוכחי: מנכ"ל מכתשים אגן

ניסיון תעסוקתי קודם: נשיא ומנכ"ל שטראוס גרופ (2001-2009)

עלות שכר ב-2012: 8.85 מיליון שקל, מרביתם במזומן