קובי אלכסנדר תרם - והונצח במוזיאון ארץ ישראל

ביתן הזכוכית ומרכז החינוך במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב נקרא על שם שאולה וקובי אלכסנדר

נהוג לומר שמי שגר בבית זכוכית אין לו מה להסתיר. זהו כנראה האיתות של קובי אלכסנדר, יו"ר ומנכ"ל קומברס לשעבר, שנמלט לנמיביה ב-2006, בעקבות אישום בתיארוך לאחור (בק דייטינג) של אופציות על מניות החברה. אלכסנדר, המבוקש על ידי רשות ני"ע בארה"ב, העניק יחד עם אחותו שאולה תרומה לשיפוץ מבנה "ביתן הזכוכית" במוזיאון ארץ ישראל. בתמורה, נקרא על שמם מרכז החינוך במוזיאון.

ביתן הזכוכית הוא מבנה עגול שהוקם בשנות ה-50 בקמפוס מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב. את הביתן תכנן אדריכל ורנר יוסף ויטקובר, שאחראי גם לתכנון מבנה הפלנטריום, ביתן הקרמיקה במוזיאון, מלון אכדיה בהרצליה ותוכנית האב של קמפוס אוניברסיטת תל אביב, לא רחוק מקמפוס המוזיאון.

בחלקו המזרחי של הביתן מוצגת תערוכת הקבע של זכוכית ארכיאולוגית והיסטורית, ואילו חלקו המערבי שימש בעבר כמסעדה ואולם שמחות אך בשנים האחרונות עמד שומם ונזקק לשיפוץ משמעותי, שהוערך בכ-5 מיליון שקל. מחציתם תרמו האחים אלכסנדר ומחצית מימנה העירייה.

התרומה ממשפחת אלכסנדר התקבלה בעקבות פניית המוזיאון, מסביר מנכ"ל המוזיאון, אילן כהן, בשיחה עם "גלובס". "אני שמח ומברך על הקשר עם משפחת אלכסנדר שתורמים למוזיאון כל השנים", אמר כהן. "אבי המשפחה צבי אלכסנדר תרם למוזיאון את אוסף הבולאות ההיסטורית החשוב והנדיר שלו. תרומתו סייעה להקמת מרכז הדואר במוזיאון, הקרוי על שמו. את המרכז עצמו הקימה רשות הדואר. באוסף עשרות אלפי פריטים הקשורים לתולדות ארץ ישראל והמרחב הקרוב, ואלה משמשים את המוזיאון ומשתלבים בתערוכות שונות המוזיאון, שרבות מהן מוקדשות להיסטוריה ולפולקלור של החיים בישראל.

"בנוסף, יסד האב, צבי, עם המוזיאון ועם רשות הדואר קרן תרומות ע"ש משפחת אלכסנדר. לאחר מותו של האב, ב-2008, נכנסה שאולה לנעליו והמשיכה את הקשר והתרומות לתערוכות במוזיאון.

"לפני כשלוש שנים פניתי לשאולה אלכסנדר בהצעה לתרום לשיפוץ החלק המערבי של ביתן הזכוכית, שעמד סגור מאז 2005. מטרת השיפוץ להחזיר את הבניין לשימוש ולהפוך אותו למרכז לפעילויות החינוך של המוזיאון שעד כה היו בצריפים. בנוסף, הוא ניתן להשכרה לכנסים וימי עיון. בהוראת העירייה לא מתקיימים אירועי שמחות במוזיאון", אומר כהן.

לשאלה על נאותות התרומה וקריאת שם המרכז על שמם של האחים אלכסנדר, אומר כהן: "חשוב להדגיש כי מדובר באגף בן 120 מ"ר ומרפסת הצופה לנוף, ולא כל הבניין נקרא על שמם. אין מדדים לקריאת בניינים על שמות אנשים".