ארה"ב משבחת שחרור האסירים; "פולארד חייב לרצות עונשו"

דוברת הסטייט דיפרטמנט מגדירה בראשונה את הסכם המסגרת: לא הסכם זמני אלא קווים מנחים שיכללו את כל סוגיות הליבה ■ מבהירה: הדדליין להשגת הסכם נותר בעינו - סוף באפריל

ממשל אובמה הגדיר אמש (ב'), בפעם הרארשונה, את הסכם המסגרת שאותו יעלה שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בשיחותיו בירושלים וברמאללה בימים הקרובים. ארה"ב אף שיבחה במילים חמות את שחרור האסירים הפלסטיניים שהוחזקו בישראל, ונמנעה מלמתוח ביקורת על הודעתה הצפויה של ממשלת ישראל על פרסום מכרזי בנייה בגדה המערבית בסמוך למועד שחרור האסירים.

בתדרוך לעיתונאים אמרה אתמול סגנית דוברת הסטייט דיפרטמנט, מארי הארף, כי קרי מקווה לצמצם את הפער בין ישראל לפלסטינים בביקורו, שיחל ביום ה', אך אין שום ודאות שתושג הסכמה בין הצדדים על הסכם המסגרת במהלך ביקור זה.

"הסכם המסגרת ישמש (כסדרת) קווים מנחים ואינני יודעת אם בכלל ייעשה שימוש במילה 'הסכם'", אמרה הדוברת. "הייתי משתמשת במונח 'מסגרת מוצעת' מפני שמדובר רק בהצעת מסגרת בשלב זה, מסגרת שתשמש כקווים מנחים למו"מ על המעמד הסופי. מסגרת זו תתייחס לכל סוגיות הליבה".

היא הוסיפה: "יש שאמרים שמדובר בהסכם זמני. אז זה לא כך. (המסמך) יתייחס לקווים מנחים סביב כל סוגיות הליבה שהן חלק מהמו"מ על המעמד הסופי".

הדוברת הדגישה, כי מועד היעד להשגת הסכם סופי נותר בעינו - סוף אפריל 2014: "(קרי) הבהיר מהי מסגרת הזמן. הצדדים הסכימו לנהל מו"מ במשך תקופה זו של תשעה חודשים. אנו נראה מה מידת ההתקדמות שתושג בהסכם זה, ונוכל להוסיף ולדבר כמה זמן יידרש לכל התהליך. אנו יודעים שמדובר בתהליך סבוך, אך אנו עדיין פועלים תחת מסגרת זמן של תשעה חדשים".

הארף, שדיברה כמה שעות לפני שישראל שחררה את האסירים הפלסטיניים, אמרה שקרי מביע הערכה להחלטת רה"מ נתניהו לשחרר אסירים בפעימה השלישית. "המחויבות של ממשלת ישראל לשחרר אסירים פלסטיניים סייעה להניע את התהליך ולהמשיך את המו"מ על המעמד הסופי", אמרה הדוברת. "אנו מאמינים שזה צעד חיובי".

היא סרבה בעקשנות להתייחס למה שהגדירה כשמועות על הודעות נוספות שצפויה ישראל להשמיע בעתיד (על מכרזים לבניה בגדה). "בשלב זה אנו מתמקדים במה שקורה הלילה (אמש)". עם זאת היא הוסיפה: "הבהרנו היטב במשך כל התהליך מה עמדתנו לגבי ההתנחלויות ואנו מעודדים את כל הצדדים לנקוט צעדים ליצירת אווירה חיובית".

על ג'ונתן פולארד אמרה הדוברת: "אני יודע שהו הרבה שמועות... ואינני עומדת להיכנס לפרטים ולבדוק אם השמועות האלה נכונות". אך בתשובה על שאלת כתב, האם עמדת ארה"ב היא שפולארד צריך לרצות את עונשו, היא אמרה: "כן, זו עמדת ארה"ב".

בימים שחלפו פורסמו בעיתונים ישראליים הערכות, שקרי יציע לקשור את שחרור פולארד לסוגיות מסוימות במו"מ בין ישראל לפלסטינים.