יעלון מאמין ב"שלום מלמטה"

ביטל אירוע ישראלי-פלסטיני והסביר: "עם 200 פלסטינים אתה רוצה להביא שלום?"‏

את העמדות הניציות של שר הביטחון בוגי יעלון ואת חוסר האמון שלו בשלום ישראלי-פלסטיני אין צורך לפרט. קבוצה של 200 אנשי עסקים ישראלים ופלסטינים, המאורגנים בגוף הקרוי BREAKING THE IMPASSE, שמטרתו להשפיע על ההנהגות להגיע להסכם שלום, נפגשו לפני שבועיים עם יעלון. היו שם בין השאר יזם ההייטק יוסי ורדי; שלומי פוגל מאמפא ומספנות ישראל; ומולי אדן, סגן נשיא אינטל ישראל.

כשסיימו אנשי העסקים להציג את חזון השלום שלהם, אמר להם יעלון: "אל תשלו את עצמכם, אין לנו פרטנר בצד הפלסטיני להסכם של שתי מדינות לשני עמים. לא צריך לנסות ולדחוף להסכם שלא יהיה לדעתי בתקופה הנראית לעין".

למרות הפסימיות המוחלטת של שר הביטחון, הוא הותיר שבב של סיכוי, וכך אמר: "אני מאמין בתהליך ארוך של בנייה מלמטה למעלה".

אם יעלון היה כנה בדבריו, אלה חדשות טובות, ואפילו עם גרעין מוצדק. תהליך עממי של קירוב לבבות ואינטרס משותף, של ישראלים ופלסטינים מן השורה, אנשים כמוך הקורא/ת - זוהי התקווה היחידה של יעלון לקידום תהליך שלום ואולי אפילו פיוס.

יש מספר גופים הפועלים בדיוק במתכונת הזו, "מלמטה למעלה", המארגנים מפגשים בין אנשים מן השורה משני הצדדים, בניסיון נואש לקרב לבבות ושלום. למשל: לוחמים לשלום, קול אחד, בוסתן בני אברהם, סולחה, ויסלחו לי האירגונים ששמותיהם לא הוזכרו. בינתיים חולשתם בפיזורם, בינתיים ללא יכולת לפעול כגוש אחד גדול ומשפיע.

התאוריה על פעמי השלום של יעלון "מלמטה למעלה", הובאה למבחן על ידי אחד האירגונים הללו, "מנהיגים את המנהיגים לשלום".

הפעיל המרכזי בצד הפלסטיני הוא עלי אבו עוואד מבית עומר, שישב ארבע שנים בכלא הישראלי. אחיו נהרג באינתיפאדה השנייה. הפעיל המרכזי מהצד הישראלי הוא ראובן (רובי) פלד, קבלן המתמחה בשימור מבנים, שמתרוצץ יום ולילה לטפל ביתומי ואלמנות "היחידה".

"מנהיגים את המנהיגים לשלום" ארגן אירוע, שנועד לשבת, 30.11.13, בגן צ'ארלס קלור בגבול ת"א-יפו, במתכונת הרגילה: מדברים שלום ופיוס ואחר כך צעדה קצרה עם השלטים המקובלים. רובי פלד התברך בהישג מיוחד במינו: הוא ביקש מאלוף פיקוד מרכז אלון ניצן ומהמפכ"ל יוחנן דנינו, אישור להגעתם של 500 פלסטינים מהגדה. אחרי סינון השב"כ, האלוף והמפכ"ל אישרו ל-348 פלסטינים מהגדה להגיע לאירוע בתל אביב.

מישהו עידכן את שר הביטחון יעלון באירוע. הנה אירוע "מלמטה", בדיוק מהסוג שיעלון מאמין בו.

ב-28.11.13, יומיים לפני האירוע, הורה יעלון: לא לתת אישור לאף פלסטיני להגיע לאירוע של "מנהיגים את המנהיגים לשלום". האירוע בגן צ'ארלס קלור התקיים במעמד הצד הישראלי בלבד.

רובי פלד ויעלון מכירים היטב משירותם הצבאי. פלד התקשר ליעלון במחאה, והתשובה של שר הביטחון שלנו היתה: "מה קרה לך, רובי? עם 200 פלסטינים אתה רוצה להביא שלום?" .