הבורסה חייכה ב-2013 גם למועדוני הכדורגל

לפי השנה האחרונה, שווה לסחור במניות של קבוצות כדורגל: מניית רומא זינקה ב-127%, בנפיקה עפה למעלה עם 85%, ומנצ'סטר יונייטד הסתפקה ב-11%

אף פעם לא היה סיפור אהבה גדול בין מועדוני כדורגל לבין הבורסה. הרוב המוחלט של המועדונים שהחליטו לצאת מידיים פרטיות ולהיסחר על-ידי הציבור, גילו בתוך שנים אחדות שהעסק הזה לא ממש משתלם להם, כשלאורך זמן המשקיעים הביעו אי-אמון, נטשו את הספינות והובילו לצניחה בשווי המניות. הסיבות: ראשית, האופי האקראי של התוצאות שמושגות על כר הדשא בענף כל כך לא צפוי כמו כדורגל, תוצאות שמשפיעות בסופו של דבר על ביצועי המניות; ושנית - לאורך זמן, רוב מועדוני הכדורגל אינם עסקים רווחיים, ולמעשה רואי החשבון שלהם יוצאים לחגוג בכל שנה שמסתיימת באיזון או בגירעון קטן.

ובכל זאת, 2013 סימנה איזו תקווה מחודשת ליחסים של שוק המניות עם הכדורגל העולמי. מבדיקה שביצענו על 12 קבוצות הכדורגל הגדולות ביותר באירופה שנסחרות בבורסה, מצאנו כי תשע מתוכן רשמו עליות במהלך 12 החודשים החולפים, ביחד עם כל הכלכלה העולמית שנכנסה למגמת תיקון קלה והחלה בהתאוששות לאחר המשבר הגדול של 2008.

המניה המעניינת ביותר שייכת כמובן לאלופת אנגליה, מנצ'סטר יונייטד. כזכור, בקיץ 2012 הוציאה משפחת גלייזר, הבעלים האמריקאים של הקבוצה, 10% מהשליטה במועדון לידי משקיעי וול-סטריט, מהלך באמצעותו גייסה 234 מיליון דולר. בין רוכשי המניות הבולטים היו אז גם גורו ההשקעות הנודע, ג'ורג' סורוס. האחרון בינתיים הפחית בכ-30% את היקף המניות שברשותו, אבל זה לא מנע ממניות יונייטד לרשום ביצועים סבירים בסך הכל: המניה עלתה ב-11.37% במהלך 12 החודשים החולפים, והקבוצה נסחרת כיום לפי שווי שוק של 2.54 מיליארד דולר, מה שהופך אותה, לפחות לפי הבורסה - לקבוצת הספורט היקרה ביותר בעולם.

אחת הקבוצות החמות באירופה בעונה הקודמת, בורוסיה דורטמונד, רשמה גם שנה בורסאית נפלאה: העלייה לגמר ליגת האלופות היתה אחד מהגורמים הראשיים לזינוק של המניה ב-34.27%, אבל בעיקר הדוחות הכלכליים הנפלאים של הגרמנים - רווח נקי של למעלה מ-53 מיליון אירו, שאפשר למועדון לחלק דיבידנדים בסך כולל של 6.14 מיליון אירו לבעלי המניות. עם זאת, את העונה הזאת החלה דורטמונד בצורה פחות טובה בבונדסליגה, והעניין הזה עשוי להשפיע באופן מסוים על המניה במהלך 2014.

סלטיק, קבוצת הפאר הסקוטית שבה משחקים הישראלים בירם כיאל וניר ביטון - רשמה ב-2012/13 הכנסות שיא בשש השנים האחרונות (75.82 מיליון ליש"ט), ונהנתה גם מעלייה מאסיבית בשווי המניות שלה - שקפצו במהלך 12 החודשים החולפים ב-52%. אבל הסיפור הגדול ביותר כנראה בשוק מניות הכדורגל השנה הוא רומא: פתיחת העונה הנפלאה והלא צפויה של הקבוצה בצמרת הגבוהה של הליגה האיטלקית הובילה לזינוק מאסיבי בשווי המניות, במיוחד בחודש אוקטובר - ובסך הכל הן רשמו במהלך 2013 צמיחה של 127%. עם זאת, חשוב לזכור כי מאז הנפקתה הראשונית לציבור, ביוני 2000, הקבוצה מ"עיר הנצח" רשמה ירידה כוללת של 80.7% בשווי המניות - שיעור ירידה דומה לזה שנרשם בקרב מרבית הקבוצות שנסחרו לאורך העשור האחרון בכדורגל האירופי.

מי שתרצה לשכוח ומהר את 2013 היא גלטסראיי הטורקית: למרות העפלתה לרבע גמר ליגת האלופות אשתקד, והעובדה שמשחקים בה שחקנים נוצצים כמו ווסלי סניידר ודידייה דרוגבה - הכלכלה שלה יציבה הרבה פחות, ובשתי העונות החולפות היא רשמה הפסדים של קרוב ל-50 מיליון אירו. העובדה הזאת, כמו גם האזהרה הפיננסית ששיגרו הרגולטורים של הבורסה באיסטנבול לעבר הקבוצה ולעבר שלוש הטורקיות האחרות שנסחרות בה (פנרבחצ'ה, בשיקטאש וטרבזונספור) - הובילה לצניחת מניות "גלא" ב-47.4% במהלך 2013.

הביצועים של יתר קבוצות הכדורגל הגדולות שנסחרות:
בנפיקה ליסבון (פורטוגל) 85.71%+
פורטו (פורטוגל) 69.57%+
אייאקס (הולנד) 25.38%+
לאציו (איטליה): 9.73%+
יובנטוס (איטליה) 5.9%+
ליון (צרפת) 27.65%-
פנרבחצ'ה (טורקיה) 30.52%-