בנק לאומי: מוקדם לקבוע אם שוק הנדל"ן באמת מתקרר

האנליסטים מזכירים כי למרות הירידה בהיקפי המשכנתאות, ישנם לחצי היצע שעלולים להביא להמשך עלייה במחירי הדירות בשנה הקרובה

מוקדם לקבוע ששוק הנדל"ן מתקרר חרף הירידה בהיקפי המשכנתאות בנובמבר - כך קובעים האנליסטים בבנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שפרסם היום (ה') הבנק.

לאחרונה פורסמו נתונים שהעידו על מכירת 2,142 דירות חדשות בנובמבר, קרי קצב מכירות של 25.7 אלף דירות בשנה (גידול של כ-15% בהשוואה לשנה שעברה). סך המשכנתאות בנובמבר עמד על 3.7 מיליארד שקל - נמוך מהממוצע החודשי של 4.3 מיליארד שקל שנרשם מתחילת השנה.

"למרות ההתמתנות המסוימת בביקושים למשכנתאות, עדיין מוקדם לקבוע האם אלו הם סימנים ראשונים המעידים על התקררות בשוק הדיור או שינוי מגמה, ויש לציין כי קצב המכירות עדיין נותר גבוה בראיה ארוכת טווח", קובעים האנליסטים.

דירות / קרדיט: בנק לאומי
 דירות / קרדיט: בנק לאומי

בלאומי מתייחסים גם למספר חודשי ההיצע שירד מתחת ל-10, מה שמצביע על לחצים בצד ההיצע. 15,900 דירות חדשות נותרו במלאי בנובמבר - שפל של 21 חודשים.

"הירידה ברמת המלאי מושפעת בעיקר מהיקף התחלות הבנייה הנמוך ביחס לצרכי הביקוש הכולל במשק הנאמדים בכ-45 אלף יחידות דיור בשנה", כותבים האנליסטים וטוענים כי הסביבה הקיימת בשוק תומכת בהמשך עליית מחירי הדירות: "הירידה במלאי גרמה לירידה בחודשי ההיצע אל מתחת לרמה של 10 חודשים, בפעם הראשונה מאז אפריל 2011 (מספר החודשים שיעברו עד שכל הדירות שנותרו למכירה ימכרו בהנחה שקצב מכירת הדירות יישאר קבוע).

"להערכתנו, הירידה בחודשי ההיצע אל מתחת לרמה של 10 החודשים עשויה לתמוך בהמשך עלייה של מחירי הדיור. יחד עם זאת, קיימת סבירות כי מחירי הדיור יעלו בקצב מתון יותר ב-12 החודשים הבאים (כיום הקצב השנתי עומד על 8.6%) במידה והיקף ביקושים למשכנתאות ומכירות הדירות ימשיך לרדת, ובצד ההיצע יחול גידול בהיקף אישורים והתחלות בניה חדשות לרמות שנתיות של 45-50 אלף יחידות דיור".