הנהלת נמל חיפה מציעה 1.5 מיליון שקל לעובדים שיפרשו

הוועד מתנגד להצעת ההנהלה לעובדי דור א' שיסכימו לפרוש, מרצון בטענה כי הסכומים נמוכים מדי ■ בהנהלה חוששים ממצוקה תזרימית אם התוכנית לא תאושר

מגעים חשאיים בין האוצר לחברת נמל חיפה סביב תוכנית פרישה המונית לעובדי חברת הנמל הוותיקים: ל"גלובס" נודע כי הנהלת חברת נמל חיפה הציגה השבוע לרשות החברות הממשלתיות ולממונה על השכר באוצר מתווה לתוכנית המיועדת להביא לפרישה מרצון של עד 200 מעובדי חברת הנמל שגילם הממוצע 60.

שווי חבילת הפרישה לעובד מוערך בכ-1.5 מיליון שקל שישולמו בפיצויים ובפנסיה מוקדמת עד לגיל הפרישה החוקי, אולם באוצר הביעו התנגדות לתוכנית וכך גם ראשי ועדי העובדים, הטוענים כי הסכומים המוצעים לעובדים נמוכים מדי.

הנהלת חברת נמל חיפה יזמה את תוכנית הפרישה במקביל וללא קשר למו"מ המתנהל בין המדינה להסתדרות ולעובדים בנוגע להקמת נמלים פרטיים. המניע לתוכנית הוא המצב הכספי הקשה של חברת הנמל. החברה ספגה לאחרונה מכה קשה עם עזיבתה של צים, שהעבירה את עיקר פעילותה לנמל פיראוס.

בחברה חוששים כי היא עשויה להיקלע לקשיים תזרימיים כבר בשנה הקרובה, אם לא יחול שיפור במצבה העסקי. גורמים בחברת נמל חיפה אמרו בתגובה לפניית "גלובס" כי הפחתת עלויות השכר של העובדים חיונית על מנת לאפשר לנמל להתמודד בעתיד עם התחרות מול הנמלים הפרטיים. לדבריהם, "אנו חייבים להוריד את גובה השכר לרמה תחרותית. אנו מקווים שהמדינה תבין שעלות תוכנית הפרישה היא מחיר שיותר כדאי לה לשלם מההשקעה בתשתיות".

לחברת נמל חיפה עלויות כוח-האדם היקרות ביותר במגזר החברות הממשלתיות. העובדים דורגו השנה ראשונים בדוח שיאני השכר של הממונה על השכר באוצר. לפי הדוח, כ-1,100 עובדי הנמל השתכרו שכר ברוטו של 28,718 שקל בממוצע, לעומת 23,195 לעובדי חברת החשמל. הבעיה חריפה במיוחד בקרב כ-500 עובדי דור א' בנמל ששכרם הממוצע מתקרב ל-40 אלף שקל לחודש - עלות העסקה של יותר מחצי מיליון שקל לשנה.

ב-2005 הוצעה לעובדי הנמלים תוכנית פרישה שכללה תוספת של 16% לקצבת הפנסיה ופיצויים של 20-24 חודשי משכורת - אך רק עובדים מעטים הצטרפו. הגורם העיקרי לחוסר האטרקטיביות של תוכניות הפרישה הוא שקצבאות הפנסיה של עובדי הנמל נמוכות בממוצע ב-50% ויותר משכרם כעובדים פעילים, בגלל המשקל הגבוה של רכיב הפרמיות בשכר.