חברות תיירות המרפא הקימו אגודה ומגייסות ח"כים

עוד לחץ למנוע את הגבלת התיירות הרפואית ■ ח"כ רינה פרנקל, ממפלגתה של שרת הבריאות יעל גרמן, תומכת נלהבת של האגודה: "לתיירות הרפואית הרבה יתרונות למדינת ישראל"

על רקע הדיון הציבורי סביב הפעילות השנויה במחלוקת של ענף התיירות הרפואית בישראל, כמה חברות בולטות בענף הקימו השבוע את "האגודה הישראלית לתיירות רפואית", כדי למסד את פיתוח הענף ולעודדו - כך נודע ל"גלובס". הקמת האגודה, שנרשמה רשמית ברשם העמותות, עשויה להפעיל לחץ נוסף על חברי ועדת גרמן, שבוחנת בין היתר את הסדרת הענף הזה, תוך רוב ברור בוועדה למיסוד הענף - ולא להגבלה משמעותית שלו.

מייסדי האגודה - בהם נטלי שטיינר, מנהלת תחום התיירות הרפואית בחברת אי.אס.אי - טוענים כי שורה של רופאים בכירים מהמרכז תומכים בהקמת האגודה ובפעילותה, ואף חתמו על מכתב תמיכה בה. בין החברות באגודה בולטות בין היתר "טופ איכילוב" ו"ספיר מדיקל", ואולם דווקא חברה גדולה כמו זו של נעם לניר, "לייף טרי מרקטינג", אינה חברה באגודה.

אוהדת פומבית במיוחד של האגודה היא ח"כ רינה פרנקל, חברת מפלגתה של שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד), שהצטלמה בכנסת עם מייסדי האגודה וקיבלה לידיה את תעודת הרישום של רשם העמותות. פרנקל, שכבר התבטאה בעבר בזכות עידוד התיירות הרפואית תוך רגולציה מתאימה, השתתפה כבר בשלבים הראשונים של הקמת האגודה - כך על פי מייסדיה. פרנקל מסרה היום (ה') באמצעות ראשי האגודה: "אני בעד רגולציה של תיירות מרפא, אשר מביאה הרבה יתרונות למדינת ישראל ולמערכת הבריאות. עם זאת אנחנו, עם שרת הבריאות יעל גרמן, פועלים במטרה להכניס כללים ברורים לתחום במטרה שקידום תיירות מרפא לא יבוא על חשבון החולה הישראלי".

סיסמה ריקה מתוכן

גם השרה גרמן חזרה השבוע על תמיכתה העקרונית בפיתוח התיירות הרפואית, בצמוד לכך שלא תהיה פגיעה לכאורה בחולה הישראלי. "הבסיס והיסוד הם כי לא ייתכן שתהיה פגיעה בחולים הישראלים, אך תיירות המרפא היא חיובית, כמעשירה את הניסיון ואת קופת מוסדות הרפואה הציבורית", אמרה גרמן במליאת הכנסת. בכירים במערכת הבריאות טוענים מנגד כי מדובר בסיסמה ריקה מתוכן, שכן כל זמן שהתפוסה במחלקות האשפוז עומדת על 98% בממוצע לעומת 77% במדינות ה-OECD, כל תייר רפואי שמתאשפז בישראל אפילו למשך יומיים, מגיע על חשבון חולה ישראלי.

גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, מציג בימים האחרונים קו הרבה פחות ליברלי מזה של גרמן.

לדבריו, התיירות הרפואית נהפכה מעשב בר ושוטה לתעשייה שלא מפסיקה לצמוח. גמזו אסר באחרונה על בתי החולים הציבוריים לגבות מתיירים רפואיים תעריפים הגבוהים מאלה שגובים מקופות החולים בעבור מבוטחים ישראלים, ובד בבד אסר לשלם לרופאים על ניתוחים אחר הצהריים תשלום גבוה יותר מזה שמשלמים להם בגין מנותחים ישראלים. המהלך הזה, שלא במקרה נתקל בהתנגדות עזה מצד בתי החולים וההסתדרות הרפואית, נועד לגדוע את התמריץ העיקרי להעדיף תיירים רפואיים על פני ישראלים. על פי הערכות, ועדת גרמן, באמצעות תת-הוועדה לענייני תיירות רפואית שבראשה עומד פרופ' יוג'ין קנדל, יועצו הכלכלי של רה"מ בנימין נתניהו, צפויה לבטל את ההוראה הזו של גמזו ולהסתפק במגבלות קוסמטיות יותר.

אפקט עובדה

מייסדי האגודה הבהירו היום כי מטרתם, מעבר לפיתוח התיירות הרפואית, היא לפעול למיגור תופעות כמו אלה שנראו בתחקיר "עובדה" באחרונה, שבמסגרתו רופאים בכירים באיכילוב דרשו סכומי עתק מתיירים רפואיים מעבר למה שבית החולים גובה מהם.

לדבריהם, כדי לעשות זאת יש לשמור על אמינות ומקצועיות של כל העוסקים במלאכה, תוך קביעת נורמות סף לחברות שפועלות בענף. עוד הם הבהירו כי תיירות רפואית מהווה לא רק פוטנציאל לצמיחת המשק הישראלי, אלא גם מקור פרנסה לאלפי משפחות שפועלות כבר כיום בענף הזה.