דיווחים: חיזבאללה העביר ללבנון טילים ארוכי-טווח מסוריה

"וול סטריט ג'ורנל": ארגון הטרור מבריח ללבנון רכיבי טילים, רכיב אחר רכיב, כדי לחמוק מהפצצות חיל האוויר הישראלי ■ בין היתר הוברחו רכיבי יאחונט, טילי יבשה-ים מתקדמים

על רקע הכאוס של מלחמת האזרחים בסוריה, מעביר חיזבאללה טילים ארוכי-טווח מבסיסים בסוריה ללבנון. בין הטילים שהועברו: טילי סקאד - D, שמסוגלים לפגוע במטרות בעומק ישראל. כך מוסר הבוקר "ניו-יורק טיימס". העיתון מצטט את העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, אך אינו מציין האם הידיעה נלקחה מעיתון ישראלי.

בידיעה נאמר, כי למרות מסע ההפצצות של חיל האוויר הישראלי על בסיסים בסוריה, שבהם אופסנו טילים כאלה, במאמץ למנוע את העברתם ללבנון, הצליח חיזבאללה להעביר לבסיסיו את רוב הטילים ארוכי-הטווח שנתנו לארגון בעלות בריתו, איראן וסוריה. אנשי חיזבאללה פרקו את הטילים והעבירו אותם חלקים חלקים ללבנון, אומר העיתון.

גם "וול סטריט ג'ורנל" מדווח על מאמצי חיזבאללה לפרק טילים ולהעבירם ללבנון. העיתון מייחס את המידע לפקידים אמריקאים, אך הוא אינו טוען, שרוב הטילים ארוכי-הטווח כבר העוברו ללבנון. לדברי עיתון זה, מראה הברחת חלקי הטילים ללבנון, במשלוחים נפרדים, ומאמצי ישראל למנוע הברחות אלה, ששני הצדדים מנצלים את המלחמה בסוריה כדי להתכונן למלחמה פוטנציאלית נוספת ביניהם.

ה"ג'רנל" מציין, שמדובר בטילים מונחים מתקדמים, שמהווים שיפור ניכר, מבחינת חיזבאללה, בהשוואה לרקטות ה"טיפשות" ששימשו את הארגון בעימותים קודמים עם ישראל. כמה חלקים של טילי יבשה-ים רבי עוצמה כבר הגיעו ללבנון, לפי מידע מודיעיני שטרם פורסם עד עתה, אומר העיתון. חלקי טילים אחרים, שמסוגלים לפגוע במטוסים או בספינות של צה"ל, או בבסיסים בשטחה של ישראל, מאופסנים במחסנים בסוריה, שנמצאים בשליטת חיזבאללה, לדברי פקידים אמריקאים, בהווה ובעבר.

פקידים אמריקאים וישראלים, שמצוטטים ב"ג'ורנל", אמרו, כי הפצצות מטוסי חיל האוויר הישראלי, לפחות חמש עד עתה, סיכלו העברתם ללבנון של טילי קרקע-אוויר מדגם 17- SA, וטילי קרקע-קרקע מדגם פתח 110. בכל זאת, 12 טילי יבשה-ים נמצאים עתה בידי חיזבאללה בסוריה, לדברי פקידים אמריקאים שנחשפו לתדרוכים מודיעיניים על נושא זה. ארה"ב מאמינה, שחיזבאללה הצליח להעביר ללבנון לפחות כמה חלקים של טילים אלה בשנה שחלפה, לרבות חלקים של טיל יבשה-ים על-קולי מדגם יאוחנט, שידוע בפונטציאל הקטלני שלו.

אך ארה"ב אינה מאמינה, שחיזבאללה הצליח להעביר ללבנון את כל חלקי מערכת היאחונט. "כדי שהטיל הזה יממש את הפונטציאל הקטלני שלו, כל המערכת צריכה להיות שלמה", אמר גורם צבאי בכיר.

כאמור, "ניו-יורק טיימס" מציין כי רוב טילי קרקע-קרקע ארוכי-הטווח של חיזבאללה כבר הועברו ללבנון.

אנשי מודיעין ישראליים, שמצוטטים ב"ג'ורנל", מעריכים כי בידי חיזבאללה כ-100 אלף רקטות, אך רובן אינן מונחות ונטולות יכולת לפגיעות מדויקות. הטילים ארוכי-הטווח מפוזרים ברחבי לבנון והמשמעות היא, שבמלחמה הבאה, אם תתקיים, יצטרכו מטוסי חיל האוויר לפעול בטווחים ארוכים יותר. הטילים המונחים שבידי ארגון הטרור יהפכו את גיחות ההפצצה האלה מסוכנות יותר.

פקידים אמריקאים אמרו, שכוח העילית האיראני "אל קודס" מפקח ישירות על העברות הטילים המתקדמים מאיראן וסוריה למחסני חיזבאללה בסוריה. לדברי הפקידים, חלק מהטילים המונחים האלה, שמוצבים בסוריה, יאפשרו לחיזבאללה להגן על מעוזיו בלבנון, לרבות ביירות, ולפגוע במטוסים ישראליים ומטרות קרקעיות של צה"ל. במילים אחרות: ההעברה ללבנון של חלק מהטילים אינה הכרחית, מבחינת חיזבאללה.

פקידים ישראלים אמרו, שבשלב זה הם מרוצים מהעובדה שאויב מס' 1 ומס' 2 של ישראל, איראן וחיזבאללה, הורגים זה את זה. אנליסט אמריקאי, סטיוון סיימון, מנכ"ל המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים בוושינגטון ולשעבר פקיד בכיר בממשל אובמה, אמר שהאינטרס של ישראל הוא לנצל את הכאוס בסוריה בלי להסתבך בו.

ה"ג'ורנל" מציין, שמאז המלחמה השניה עם חיזבאללה, ב-2006, הגבירה ישראל את יכולות הציתות שלה למערכות תקשורת בין בכירים בחיזבאללה, איראן וסוריה במאמץ לקושש מידע על העברות טילים לידי חיזבאללה. פקידים ישראלים אמרו, שפעמוני אזעקה החלו לצלצל בישראל בסוף 2012 בעקבות מידע על מאמץ איראני להשביח את הארסנל של חיזבאללה עם טילים מונחים מתקדמים.

גופים מודיעיניים בישראל ובארה"ב קיבלו מידע שמנהיגים באיראן, לרבות מפקד כוח אל קודס, קסאם סוליימני, הודאגו באותה תקופה, במידה הולכת וגוברת, מהאפשרות שהמורדים בסוריה יצליחו למוטט את משטר אסד. סולמייני אמר, על פי המידע המודיעיני, שקריסת המשטר בדמשק תנתק את ציר אספקת הנשק המתקדם מאיראן לחיזבאללה. מנקודת מבטה של טהראן, טילי חיזבאללה הם קו ההגנה הראשון של איראן אם ישראל תתקוף אותה. במקביל, משטר אסד ראה בהעברת הטילים לידי חיזבאללה אמצעי לבצר את יחסיו עם ארגון הטרור.

קצינים בכירים בחיל-האוויר הישראלי דחפו לנקוט פעולה נגד העברות הנשק לחיזבאללה, לדברי גורמים ישראלים. כדי לפגוע במאגרי הטילים בשטחה של סוריה, בלי לחדור לתחומה האווירי, שיגרו מטוסי חיל האוויר את טיליהם בשיטת "שגר ושכח", כלומר באמצעות פצצות חכמות מונחות GPS.

זה הרקע לחמש ההפצצות של חיל האוויר הישראלי על מאגרי טילים של חיזבאללה בסוריה. (ישראל לא נטלה אחריות לאף התקפה). באחת מהן, ב-5 ביולי, סומנו כמטרה כמה טילי יאחונט בבסיס של הצבא הסורי ליד לטקיה. לאחר מכן, תיעדו לווייני ריגול של ישראל וארה"ב תופעה יוצאת דופן: כוחות על הקרקע השמידו ציוד צבאי כדי להטעות את ישראל ולגרום לה לחשוב שהיא פגעה בכל משגרי היאחונט. הערכת נזקים של ארה"ב העלתה, שישראל השמידה רק חלק מהמשגרים.

פקידים אמריקאים אמרו, שקווי האספקה של חיזבאללה ושל משטר אסד החלו להשתלב אלה באלה וקשה להבחין בין משלוחים שמיועדים לחיזבאללה לבין משלוחים לכוחות אסד. קצינים בחיל האוויר הישראלי אמרו לעמיתיהם האמריקאים, שמפקדים בחיל ביטלו ברגע האחרון התקפות מתוכננות על מאגרי טילים של חיזבאללה מחשש שהם יגרמו נזק בלתי מתוכנן.

גורמים צבאיים אמריקאים סיפרו עוד, שחיזבאללה מנסה לחמוק מרשת הציתות האלקטרוני המתוחכמת של ישראל ושיתק כליל את מערכות התקשורת לאורך הגבול עם ישראל. "חיזבאללה הוא ממש טוב", התפעל פקיד אמריקאי בכיר. "לארגון הזה יש סבלנות".