איך שגלגל מסתובב: 15 מיליארדרים שהיו עניים מרודים

לארי אליסון עבד בעבודות מזדמנות במשך 8 שנים ■ שאהיד קאהן שטף כלים ■ קירק קרקוריאן היה בכלל מתאגרף ■ 15 סיפורים מעוררי השראה

נהוג לחשוב שעשירי תבל נולדו למשפחות עשירות והתמזל מזלם, אך בקרב המיליארדרים המפורסמים בעולם ניתן למצוא גם כאלה שהיו בעבר עניים חסרי כל, והגיעו לצמרת ב-10 אצבעות. האתר "ביזנס אינסיידר" סקר 15 "סיפורי סינדלרה" שכאלה:

■ קני טרוט (Kenny Troutt): מייסד חברת Excel Communications, הונו מוערך ב-1.7 מיליארד דולר. טרוט גדל עם אב שעבד כברמן ועל מנת לממן את לימודיו באוניברסיטת דרום אילינוי הוא מכר פוליסות ביטוח חיים. ב-1988 ייסד את חברת התקשורת אקסל והנפיק אותה בוול סטריט ב-1996. שנתיים לאחר ההנפקה הוא מיזג את החברה שלו עם חברת Teleglobe בעסקה של 3.5 מיליארד דולר. היום הוא כבר פרש לגמלאות ומהמר במירוצי סוסים.

■ הווארד שולץ (Howard Schultz) מסטארבקס: הון של 2 מיליארד דולר. בראיון ל"מירור" הבריטי אמר פעם שולץ: "כשגדלתי תמיד הרגשתי שאני נמצא בצד הלא נכון של מסילת הרכבת. ידעתי שלאנשים בצד השני יש יותר כסף, יותר משאבים, יותר שמחה. תמיד רציתי לעבור לצד השני. אולי אני מסתובב היום עם חליפה ועניבה, אבל אני יודע מאיפה באתי". שולץ זכה במלגת פוטבול ולמד באוניברסיטת צפון מישיגן. לאחר לימודיו עבד בחברת זירוקס ולאחר מכן השתלט על רשת בתי קפה קטנה יחסית בשם סטארבקס, שמנתה אז 60 סניפים. היום לרשת יש יותר מ-16 אלף בתי קפה ברחבי העולם.

■ קן לנגון (Ken Langone): המשקיע המפורסם לו הון של 2.1 מיליארד דולר. לנגון עבד בסוגים שונים של עבודות וב-1968 חבר לרוס פרוט כדי להנפיק את חברת אלקטרוניק דטה סיסטמס. לאחר מכן הוא חבר לברנרד מרקוס והקים את רשת הום דיפו, אותה הוא הנפיק ב-1981.

■ אופרה ווינפרי: עם הון של 2.9 מיליארד דולר, אופרה היא האפרו-אמריקאית הראשונה בנאשוויל שהפכה לכתבת טלוויזיה בגיל 19. היא נולדה למשפחה ענייה במיסיסיפי וזכתה במלגת לימודים באוניברסיטת טנסי. ב-1983 ווינפרי עברה לשיקגו להגיש תוכנית טלוויזיה, שלימים הפכה להצלחה גדולה.

■ שאהיד קאהן (Shahid Khan): הונו מוערך ב-3.8 מיליארד דולר. היום הוא אמנם אחד האנשים העשירים בעולם, אך כשהיגר לארה"ב מפקיסטן הוא התחיל כשוטף כלים בזמן שלמד באוניברסיטת אילינוי. היום הוא מחזיק ה-Flex-N-Gate, אחת החברות הפרטיות הגדולות בארה"ב; בקבוצת ה-Jacksonville Jaguars שבליגת ה-NFL; ובקבוצת הכדורגל פולהאם .

■ קירק קרקוריאן (Kirk Kerkorian): אחד המשקיעים הגדולים והמורכים בעולם, שהונו נאמד ב-3.9 מיליארד דולר. הוא נולד למשפחת מהגרים ונשר מבית הספר בכיתה ח' כדי לסייע בפרנסת הבית. לאחר מכן הפך למתגרף הידוע בכינויו "Rifle Right Kerkorian", ובמהלך מלחמת העולם השנייה עבד עבור חיל האוויר הבריטי. לאחר מכן השקיע את מרצו בבניית בתי מלון בלאס וגאס.

■ ג'ון פול דה-חוריה (John Paul DeJoria): האיש שעומד בראשת אימפריית טיפולי השיער וחברת Patron Tequila התגורר בעבר בבית משפחה אומנת וישן במכוניתו, והיום הוא בעל הון של 4 מיליארד דולר. בגיל 10 הוא מכר כרטיסי ברכה לחג המולד כדי לתמוך במשפחתו. הוא נשלח למשפחה אומנת, הצטרף לכנופייה לזמן מה והתגייס לצבא. הוא לווה 700 דולר והחל למכור שמפו מדלת לדלת בזמן שהתגורר במכוניתו. לימים הצליח והחל להשקיע גם בתעשיות אחרות.

■ דו וון צ'נג (Do Won Chang): הון של 5 מיליארד דולר, עומד בראש רשת Forever 21. הא היגר לארה"ב מקוריאה ב-1981, עבד ב-3 עבודות במקביל ופתח את חנות הביגוד הראשונה שלו ב-1984. היום הוא חולש על 480 חנויות.

■ ראלף לורן: מעצב-העל בעל הון של 7.7 מיליארד דולר. הוא למד בשכונת ברונקס הקשה ונשר מהקולג' כדי להתגייס לצבא. ב-1967 מכר עניבות לגברים בהיקף של חצי מיליון דולר. שנה לאחר מכן הקים את מותג האופנה "פולו".

■ פרנסיס פינו (Francois Pinault): טייקון מוצרי היוקרה בעל הון של 15 מיליארד דולר. היום הוא עומד בראש קונגלומורט האופנה Kering, אך בעבר נאלץ לנשור מהתיכון כי ילדים אחרים הציקו על כך שהוא עני.

■ ליאונרדו דל וצ'יו (Leonardo Del Vecchio): הון של 15.3 מיליארד ד'. הוא נולד למשפחה בת 5 ילדים ונשלח יחד עם אחיו לבית יתומים כי אימו האלמנה לא הייתה יכולה לפרנס אותם. לימים עבד במפעל לייצור חלקי מכוניות ולאחר מכן בייצור מסגרות משקפיים. בגיל 23 פתח חנות משקפי ראייה ושמש עם מותגים כמו Ray-Ban ו-Oakley, שהפכו ללהיט.

■ ג'ורג' סורוס: המשקיע האגדי בעל הון של 20 מיליארד דולר. בנעוריו כיהן כעוזרו של שר החקלאות ההונגרי כדי לחמוק מהנאצים בעת מלחה"ע ה-2. ב-1947 עבר ללונדון לגור עם בני משפחתו. הוא למד ב-London School of Economics ומימן את התואר בעבודות מזדמנות כמו מלצרות או פקיד ברכבת. לאחר שסיים ללמוד עבד בחנות מזכרות ולימים החל לעבוד כבנקאי בניו יורק. ב-1992, ההימוד המפורסם שלו נגד הליש"ט הפך אותו למיליארדר.

■ לי קה-שינג: איל ההון הסיני חולש על נכסים בהיקף של 31 מיליארד ד'. הוא נמלט למסין להונג קונג בשנות ה-40, התייתם מאביו כשהיה בן 15 ונאלץ לדאוג לפרנסת המשפחה. ב-1950 הקים חברה בשם Cheung Kong Industries שהחלה בייצור מוצרי פלסטיק אך לאחר מכן עסקה בנדל"ן.

■ הרולד סימונס (Harold Simmons): הון של 40 מיליארד ד'. סימונס גדל ללא צנרת חשמל מסודרים. הוא התקבל לאוניברסיטת טקסס שם למד לתואר ראשון ושני בכלכלה. הפריצה הגדולה שלו הגיעה לאחר שרכש רשת בתי מרקחת שלימים מכר ב-50 מיליארד דולר. לאחר מכן הפך לבעל שם עולמי ברכישות. סימונס מת לאחרונה בגיל 82.

■ לארי אליסון: מייסד אורקל בעל הון של 41 מיליארד ד'. הוא נולד בברוקלין לאם חד-הורית וגדל אצל דודתו בשיקגו. לאחר שהיא מתה, אליסון נשר מהקולג' ועבר לקליפורניה לעבוד בעבודות מזדמנות במשך 8 שנים. ב-1977 הוא ייסד את חברת התוכנית אורקל, שהיום היא אחת מחברות ההיי-טק המצליחות והגדולות בעולם.