בחזרה לעתיד: מה יעלה בגורלה של העיר ערד?

11 מגרשים שנועדו למלונאות עומדים שוממים, ועתה הבעלים רוצים להסב ארבעה מהם למגורים ■ התושבים מתנגדים: "מחזיקים את העיר ואת הטיילת כבנות-ערובה"

ממגרשים המיועדים למלונאות, 11 במספר, ששיווקה רשות מקרקעי ישראל בשנות ה-90 בערד, נותרו שוממים, ורק יזם אחד, הקים על מגרש אחד, מלון בוטיק אחד. כעת מבקש בעל הזכויות בארבעה מהמגרשים לשנות את ייעוד הקרקע למגורים, והתוכנית החדשה כבר הופקדה בוועדה המחוזית. התנגדות שהגישו לאחרונה עיריית ערד ותושביה כנגד כוונת היזם לשנות את פני הטיילת המקומית "טיילת מואב", חושפת את הקרב על עתיד העיר.

מהתנגדות התושבים עולה כי חלק מהמגרשים בטיילת שווקו אז ללא מכרז, וכי הם ממוקמים באחד המקומות המרשימים בנגב, בנקודה גבוהה המשקיפה להרי מואב וים המלח, ועל כן נמצאה הרצועה כבעלת פוטנציאל תיירותי, להקמת מלונות.

בהתנגדות נטען כי מאז ועד היום מנסים בעלי הזכויות במגרשים הללו לשנות את ייעוד הקרקע למגורים, ללא הצלחה. "אותם יזמים שבים ואומרים כי לא יבנו במגרשים אם לא תאושר להם בנייה למגורים, ומחזיקים את העיר ופיתוח התיירות בטיילת כבני ערובה", נכתב בהתנגדות. עוד נטען כי במכרזי רשות מקרקעי ישראל משנות ה-90 צוין כי הזוכים במכרז מחויבים להתחיל בבנייה בתוך שלוש שנים - אחרת תושב הקרקע למדינה. "למרות זאת, המחזיקים במגרשי הטיילת לא מפתחים אותם לא משיבים את הקרקע לרשות מקרקעי ישראל, ולמעשה יוצרים חסם לפיתוח התיירות בעיר".

בכל הרצועה, כאמור, הוקם מלון אחד בלבד, מלון יהלים, שנחנך ב-2011. לטענת המתנגדים אישור התוכנית שהופקדה הוא פרס לגורמים שעיכבו עד כה את פיתוח הטיילת. בהתנגדות נטען כי העיר ערד תוכננה כך שטיילת מואב תכלול בתי מלון ותקדם את ערד בזכות שירותי תיירות שיקומו בה, והדבר בא לידי ביטוי בתוכנית בניין העיר ואף בגיבוש תוכנית המתאר לעיר.

המגרש שעליו מדובר התקבל בזכות איחוד ארבעה מגרשים, ועל פי תוכנית בניין העיר התקפה החלה עליו, ניתן להקים בו ארבע יחידות דיור, שלכל אחת צמודים שישה עד 15 חדרים להשכרה. למעשה, מדובר בפנסיון שהותר למפעיליו להתגורר בו. התוכנית גם מגדירה מגבלת גובה שלא תעלה על שתי קומות וזאת כדי לשמור על גישה לנוף הנשקף מהטיילת.

לטענת המתנגדים, בעל הזכויות במגרש, היזם יקיר מלכה, הגיש תוכנית המבקשת לבנות על הקרקע פרויקט מגורים ואין כל רמז לשימושים תיירותיים כלשהם במטרת התוכנית או בעיקרי הוראותיה. "הנתונים הכמותיים מצביעים על כך שכל זכויות הבנייה לתיירות מומרות בזכויות בנייה למגורים".

בעיר יש מי שאומר כי הביקוש למגורים הוא בעיקר מצד משפחות חרדיות שמחפשות דיור זול, וכי התוכנית שהוגשה, של בנייה נמוכה יחסית, מתאימה לדרישות של אוכלוסייה זו.

"אין ביקוש למלונאות"

המתנגדים כותבים כי אלפי תיירים עוברים בערד בכל חודש בדרכם למצדה ולמדבר יהודה אך בהיעדר חדרי אירוח, לא נוטים ללון בה. עוד הם מדגישים כי תיירות המדבר מתפתחת מאוד בשנים האחרונות ולערד פוטנציאל רב להשתלב בה. עם סיום סלילת כבישים מהירים הנסללים כיום (6, 31), תציע ערד תיירות מדבר במרחק שעה נסיעה ממרכז הארץ.

גם תוכנית המתאר של העיר הנמצאת בשלביה הסופיים מתייחסת לעיר כעיר תיירות, שתסייע למציאות הכלכלית בה, כי תושבים יוכלו להתפרנס מעסקי התיירות באופן ישיר ומעסקים המתפתחים סביבה.

המתנגדים מזכירים גם כי המחירים ששילמו בזמנו הזוכים במכרז משקפים מחיר עבור זכויות למלונאות. נוסף לכך, חלק מבעלי הזכויות מציעים למכירה את המגרשים במחירים גבוהים המשקפים כבר את ציפיית בעלי הזכויות לאישור שינוי יעוד המגרשים למגורים.

עוד נטען בהתנגדות כי הנימוק המרכזי של יזמי התוכנית לשינוי ייעוד הוא כי אין ביקוש למלונאות בערד, וכי בנייה על פי התוכנית התקפה אינה בת מימוש מכיוון שלא ניתן לקבל סיוע ומענקים ממשרד התיירות. המתנגדים טוענים כי הנימוק בא להטעות את הוועדה המחוזית, שכן משרד התיירות מעניק תמיכות לתיירות בטיילת בערד.

בין מתנגדי התוכנית נמצאים בעלי מלון יהלים ותושבי שכונת רותם הנושקת לרחוב מואב, המוצאים עצמם נפגעים מהתוכנית, שלטענתם מנוגדת לאופי האזור, הכולל בנייה נמוכה ונוף.

"מדובר בתוכנית שבחטא יסודה ושכל תהליך אישורה רצוף הטעיות, טעויות ופגמים". לטענת המתנגדים, היזמים דורשים מהוועדה "לעקור את הליבה התיירותית מרצועת המגרשים שלאורך הטיילת".

העירייה: ניאבק על התוכנית

מההתנגדות עולה כי היזמים ניסו לאשר את השינויים המבוקשים בתוכנית בוועדה המקומית ביולי 2012, אך זו החליטה להמליץ על הפקדת תוכנית שונה מזו שהגישו היזמים, ודרשה מהיזמים להקטין את מספר יחידות הדיור ולהגדיל את מספר יחידות הנופש.

מעיריית ערד נמסר בעניין: "טיילת מואב הינה רחוב נופי בקצה העיר, הצופה אל רכס זוהר, ים המלח והרי מואב שבעבר הירדן. הטיילת מסתיימת בנקודת תצפית מדהימה, שנבחרה רק לאחרונה על ידי אתר אינטרנט מוביל לאחת מעשר התצפיות היפות בארץ. טיילת מואב כולה נבנתה מלכתחילה לצרכי תיירות, ולאורכה נבנו בעבר מספר מלונות (יפה נוף, מרגוע, מצדה).

"עיריית ערד הגישה התנגדות לתוכנית הבנייה שהופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, החורגת לכאורה מייעוד הקרקע המקורי של אזור הטיילת ותנאי התב"ע המשקפים את אופיו התיירותי של האזור".

על פי כתב ההתנגדות שהגישה עיריית ערד, ניתן ללמוד כי יש פער לכאורה בין התוכנית שהציג היזם בפני הוועדה המקומית לבין זו שהוגשה לאישור הוועדה המחוזית.

טלי פלוסקוב, ראש העירייה: "ענף התיירות הוא אחד מיסודות הכלכלה של העיר, והוא מנוע הצמיחה שאותו מתכוונת העיר לפתח בשנים הקרובות. בימים אלה מקדמת העירייה תוכנית אב לתיירות, שבה ניתן משקל רב לטיילת ולאזור כולו. התוכנית כוללת מסלולי אופניים לאורכה, טיולים סובבי ערד העוברים דרכה, התקנות תאורה וכן, שיפוץ הטיילת עצמה בהשקעה של מילוני שקלים.

"עיריית ערד תיאבק על כך שהבנייה בטיילת מואב תהיה רק בהתאם לקריטריונים של מגורים, תיירות ונופש. אנו מתנגדים לתוכנית החדשה כפי שהוגשה, ובמידת הצורך נדרוש להחזיר את התוכנית לוועדה המקומית, לביטול כל התוכנית והסכם הפשרה שנעשה מול היזם".

ממשרד הפנים נמסר: "מטרת התוכנית היא שינוי ייעוד קרקע ממגורים, מלונאות ונופש למגורים א'. התוכנית נדונה במליאת הוועדה המחוזית בדבר הפקדתה והוחלט להפקידה בתנאים בחודש מאי 2012. התוכנית פורסמה להפקדה בחודש ספטמבר 2013. הוועדה המחוזית לבקשת קבוצת תושבים בערד החליטה להאריך את התקופה להגשת התנגדויות, ועד כה הוגשו 16 התנגדויות לתוכנית. התוכנית תובא בקרוב לדיון בוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לקבלת החלטות בעניין ההתנגדויות"

בעל הקרקע יקיר מלכה מסר ל"גלובס": "לדעתי אין מקום למלון בערד, ויותר מתאים להקים פרויקט משולב של מגורים וצימרים. אך אם ההתנגדויות יתקבלו - אקים מלון. אין בעיה".

משרד התיירות: "התוכנית בעייתית, נסייר במקום"

"משרד התיירות מאמין שניתן להפוך את ערד ליעד תיירותי מוביל בדרום לטובת יצירת מקומות עבודה ופיתוח הפריפריה", מסר ל"גלובס" מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי. "העיר וסביבתה ותנאי מזג האוויר מתאימים מאוד לתיירות מסוג הספורט האתגרי, קמפינג, רכיבת אופניים, צפרות וכדומה. משרד התיירות נכון להקצות את המשאבים הנדרשים הן לפיתוח התשתיות לתיירות הן לבניית חדרי אירוח. לצורך כך יש לפעול לחיזוק התוכניות התיירותיות ולעמוד על יישומן - כך יתאפשר למשרד להרחיב את תמיכתו ולסייע לפיתוח התיירות בערד".

עוד נמסר מהמשרד כי "לצערנו, התוכנית כפי שהופקדה, אינה כוללת שטח חליפי למלונאות ולפיכך נוגדת את תמ"א 12. לפיכך פנה משרד התיירות אל הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום, והציג את עמדתו נגד הפקדת התוכנית, בטענה כי ההפקדה אינה תקפה. נוסף לכך, מאחר שהתוכנית עצמה טרם הוצגה למשרד התיירות, והמשרד מעוניין לבחון את פרטיה בראייה כוללת, ביקש משרד התיירות כי התוכנית תוצג על ידי עורכיה בפני הוועדה לבדיקת תוכניות של המשרד. פגישה בנושא מתואמת בימים אלה. לאחר הצגת התוכנית ודיון בה, ולאחר סיור שיקיים המשרד במקום בתחילת חודש ינואר, יגבש משרד התיירות את עמדתו הסופית בהתאם למדיניות המשרד".