להחזיר הביתה את ההון הלבן

כספים רבים של ישראלים נמצאים מעבר לים מסיבות שלא קשורות לעבירות מס

בדיון שהתקיים בכנס שדרות בחודש נובמבר 2013, בהשתתפות סגן שר האוצר, ראש רשות המסים, ראש רשות הלבנת הון וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, נאמר במהלך הדיון כי הכלכלה השחורה בישראל נאמדת ב-200 מיליארד שקל בשנה (שהם קרוב ל-50 מיליארד דולר), שגורמים להפסדי מס עצומים למדינה.

מעניין אם לרשות המסים יש הערכה של כמות הכסף הבלתי מוצהר המופקד בחו"ל. לצורך הדיון, נבחין בין "כלכלה שחורה" או "הון שחור" הנובעים מעבירות מס בישראל, לרבות כספים שהוברחו מישראל לחו"ל בלי לשלם עליהם מס - לבין "הון בלתי מוצהר" המופקד בחו"ל ושאיננו נובע מעבירות מס (כמו כספי ירושות, כספים המופקדים בנאמנויות וכדומה).

בסוף חודש יולי 2013, בעקבות חוק ההסדרים, חוקקה הכנסת חוק "תיקון לחוק מיסוי הנאמנויות" אשר שינה לגמרי את כללי המיסוי שהיו קיימים עד אז בישראל. השינוי המרכזי קובע, כי יוטל מס על כספי נאמנויות שהוקמו בחו"ל, כאשר יש במבנה הנאמנות נהנים שהם תושבי ישראל.

בכנס שדרות האחרון ציין מנהל רשות המסים, משה אשר: "אנחנו מזהים הרבה מאוד הון של ישראלים מעבר לים, ומתכוונים להעמיק את הקשר עם רשויות בעולם, כדי להעביר הרבה מאוד אינפורמציה ולקבל הרבה מאוד אינפורמציה. יש לישראלים הון שחור במיליארדי דולרים הנמצא מחוץ לישראל, ואנחנו נגיע לכסף הזה".

על פני הדברים נראה כי הרשויות אינן פועלות בכיוון הנכון. ראוי לשנות כיוון ובנוסף להשקעת מאמץ שיארך שנים לאיתור נכסים בחו"ל ולגביית המס עליהם, הגיע הזמן לשקול צעד שכבר נעשה והוכר במדינות רבות בעולם: חנינת מס.

בשונה ובניגוד ליוזמות הברוכות של רשות המסים ל"מבצעי גילוי מרצון" שהתקיימו בשנים האחרונות על-ידי תקנות של הרשות, ראוי להכריז על חנינת מס שתיעשה על-ידי חקיקה של הכנסת. יוזמה כזו נעשתה בהצלחה במספר מדינות בעולם והכניסה בעקבותיה מיליארדי דולרים לרשויות המס בחו"ל.

יצוין כי אין מדובר בחנינה לעברייני מס. לאלה קיימים כיום הליכים המאפשרים להם לעלות על דרך הישר ולשלם את המגיע מהם למדינה. מדובר בכספים רבים הנמצאים מעבר לים כתוצאה מסיבות שאינן קשורות לעבירות מס - ירושה מקרובים בחו"ל, כספים של עולים חדשים ותושבים חוזרים אשר הרוויחו אותם בעת מגוריהם בחו"ל, ומסיבות שונות לא העבירו אותם ארצה לאחר עלותם או שובם לארץ.

בכלל זה נמצאים גם כספים רבים הנמצאים בנאמנויות אשר שימשו להחזקת כספים אלה מתוך תכנון של הוראות ירושה בעייתיות בחו"ל, או תכנון מס לגיטימי של תושבי חוץ במדינות זרות.

אמנם משנת 2009 הייתה קיימת מעין "חנינת מס לנאמנויות" אשר הייתה סוג של תהליך של גילוי מרצון, אך זה לא הניב תוצאות טובות עקב סרבול ההליכים בפרוצדורה הזאת. חנינת המס המוצעת צריכה להיות הליך פשוט ומהיר, שבו ייקבע היטל קצוב על ההון, בלי לערוך "מחקר" רב-שנים על ההיסטוריה של ההון, כיצד הוא הושקע ומדוע לא הוצהר עליו בישראל.

מומחי רשות המיסוי והאוצר בשיתוף עם מומחים למיסוי במגזר האזרחי יכולים למצוא את הנוסחה המתאימה לדרך פשוטה ונגישה, שתאפשר להון העתק הבלתי מוצהר, שאיננו נובע מעבירת מס בישראל, להיכנס לרשת המס בישראל, ולהעשיר את קופת המדינה לטובת כולנו.

* הכותב, נשיא סטפ, מתמחה בנאמנויות ובצוואות.