כך רוקן ירון ייני קופת מזומנים של כ-80 מיליון שקל

אם מניות השליטה בגרינסטון יחזרו ליורשי דן דוד, הם יגלו כי בידם החזקות בחברות מפסידות ללא קשר עסקי

רק לפני שנה, בינואר 2013, השלימה חברת לידר השקעות, בשליטת יורשי דן דוד ובראשות צחי אפלויג, את מכירת מניות השליטה בחברה הבת גרינסטון לידי אולטרה אקוויטי, שבשליטת ירון ייני. הנכס המרכזי של גרינסטון, שקרץ לעוד כמה גורמים בשוק ההון, היה קופת מזומנים של כ-83 מיליון שקל שנצברו ממימושי העבר.

היקף התמורה בעסקה, שבה תיווך הפיננסייר איתן אלדר, נקבע על 51 מיליון שקל. מתוכם קיבלה לידר 37 מיליון שקל במזומן, ואת היתרה הייתה אמורה לקבל בחודש הנוכחי. למרות שהעסקה בוצעה בפרמיה של 70% על מחיר השוק של גרינסטון, ייתכן כי בסופו של דבר יתברר ללידר שהתמורה שקיבלה בכל זאת הייתה נמוכה.

בחלוף שנה בלבד עשויה לידר לקבל לידיה בחזרה את מניות השליטה בגרינסטון. הסיבה: לא ברור אם אולטרה אקוויטי מתכוונת לשלם ללידר 15.6 מיליון שקל, בגין החזר הלוואת מוכר שהעמידה לידר לרוכשת ומימוש אופציה למכור לייני מניות גרינסטון נוספות בסוף החודש.

אם אכן תקבל לידר בחזרה את מניות השליטה בגרינסטון, אשר משועבדות להחזר ההלוואה, היא תגלה שבתוך שנה בלבד הספיקה הקופה להתאייד כליל, ולידר תקבל חברה ששולטת בחברות אחרות שרשמו הפסדים כבדים בשנה החולפת.

בעל השליטה לשעבר הפך ליו"ר

ריקון הקופה של גרינסטון על ידי ייני החל חודש בלבד לאחר השלמת רכישת השליטה בחברה. העסקה הראשונה שבוצעה הייתה רכישת השליטה בחברת צמיחה מידי קלאב הוטל, ב-34.5 מיליון שקל. דרכה גם בוצעה השקעה בקידוח הכושל "ים 3" של חברת שמן.

בהמשך השנה ביצעה גרינסטון חמש השקעות נוספות בחברות ובפעילויות שונות. בימים אלה היא מנסה לבצע עסקה נוספת, שבה תרכוש את מניות השליטה, ששייכות לייני, בחברת טיפול השפכים המפסידה, יעד (45% מההון), ב-21 מיליון שקל. אם עסקה זו תאושר, תתרוקן קופתה של גרינסטון כמעט לגמרי.

בין העסקאות שביצעה גרינסטון תחת ייני בשנה החולפת (ראה תרשים) ניתן למצוא השקעה של כ-4.5 מיליון שקל בחברת משאבי הגליל, העוסקת במיון ביצים, והשקעה כ-3 מיליון שקל בהשתלטות על חברת אס.אר אקורד (לשעבר שרם פודים גרופ), במסגרת הסדר חוב. בהקשר זה נציין כי יאיר פודים, מבעלי השליטה לשעבר בשרם פודים גרופ, מכהן היום כיו"ר גרינסטון ובתפקידים נוספים בפירמידה של ייני.

עסקה נוספת שביצעה גרינסטון היא השקעה של כ-2 מיליון שקל במניות ואג"ח של החברה האמריקנית PGID, שהינה שלד בורסאי הנסחר מעבר לדלפק בוול-סטריט. לאחר הדיווח על עסקה זו, דרשה רשות ני"ע מגרינסטון לפרסם גילוי מלא אודות העסקה, אז גם התברר כי בין שני מוכרים של איגרות החוב של PGID ובין חלק מבעלי השליטה באולטרה אקוויטי התקיימו "זיקות עסקיות".

עסקאות נוספות שהספיקה גרינסטון לבצע הן השקעה של כ-3.5 מיליון שקל בחממת הביומד גפן, והשקעה של כ-2 מיליון שקל במניות חברה אתיופית העוסקת בכריית זהב, בתמורה להקצאת 24% מהון מניותיה.

מה שעוד תרם לריקון הקופה של גרינסטון הוא ביצוע רכישה עצמית של מניות. בשנה החולפת רכשה גרינסטון מניות בהיקף של 8.5 מיליון שקל, בשער ממוצע של 49.2 אג' - מחיר הגבוה ב-120% מהמחיר שבו נסחרת היום גרינסטון. בנוסף, הסתכמו הוצאות ההנהלה והכלליות של גרינסטון ב-4.1 מיליון שקל.

במצב עניינים זה, אם יצליח ייני לבצע את עסקת יעד, הרי שמדובר בחדשות רעות למדי ללידר. זו, נזכיר, התכוונה בתחילה למכור את השליטה בגרינסטון לחברת דסטיני של אריה עובדיה ואבי רויכמן.

ירון ייני
 ירון ייני