הדולר נחלש קלות ל-3.5 ש'; "הסיכון לשפל חדש גבוה"

הדולר והאירו היציגים - כמעט ללא שינוי מול השקל ■ קרנית פלוג: "הרגישות של יצוא לשער חליפין איננה מאוד גבוהה" ■ יוסי פריימן: "מדוע זר ישלם מס בחו"ל על רווחיו בישראל ולא ישאיר את המס כאן בישראל?"

המסחר במט"ח התנהל היום (ג') במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש מעט מול המטבע המקומי בכ-0.03% ושערו היציג נקבע על 3.5 שקלים, בעוד האירו התחזק מול השקל ב-0.17% ושערו היציג נקבע על 4.77 שקלים.

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה שלילית והיום בורסות אסיה נסחרות בירידות, לאחר פרסום נתוני מאקרו פושרים.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג דיברה אתמול בוועדת הכספים של הכנסת ועוררה את זעמם של היצואנים כאשר אמרה כי "הקושי העיקרי ביצוא טמון במוצרים סחירים ותחליפי יבוא שבהנתן שער החליפין קשה להתחרות". פלוג הוסיפה עוד כי "הרגישות של יצוא לשער חליפין איננה מאוד גבוהה ועומדת על 0.2%, קרי, כל תיסוף של 1% בשער החליפין משפיע רק ב-0.2% ביצוא - זו רגישות שאיננה מאוד גבוהה, כאשר ענפי היי-טק הם אלה שרגישים הכי פחות". (לסיפור המלא)

במחלקת המחקר של FXCM ציינו היום כי "המומנטום החיובי שנוצר בעקבות התערבותו בשבוע שעבר של בנק ישראל נבלם לפי שעה והצמד לא הצליח להתבסס מעל רף 3.50 שקלים, מה ששוב מציב את הצמד בסיכון. רק עלייה מעל 3.50 ו-3.52 עשויה לסמן מפנה בתנועה של הצמד. כל עוד הצמד מתחת לרמות הללו, הסיכון לירידה לשפל חדש גבוה".

יוסי פריימן מנכ"ל פרימקו ניהול סיכונים אמר כי "ראוי כי בנק ישראל והאוצר בהנהגת ראש הממשלה יפעלו בנחישות ובעקביות לעידוד היצוא. השימוש בשער החליפין הוא משום טיפול תומך ולא מענה תרופתי מרפא כל פגע. הורדת שער הריבית בסביבה עתירת מימון תסייע הן לצמצום הפעילות הספקולטיבית והן למימון התעשייה.

פריימן הוסיף עוד: "מדוע זר ישלם מס בחו"ל על רווחיו בישראל ולא ישאיר את המס כאן בישראל? נדרשת החלטה בדומה להחלטה שהנהיג הנגיד היוצא פישר במשבר המק"מ כך שהשקעה באג"ח לטווח ארוך תמוסה לפחות כפי שממוסה ההשקעה לטווח קצר ומדוע שלא תמוסה אף כמו שהישראלים נדרשים לשלם מס ? תוספת ההכנסה לקופת המדינה ברוכה וראויה והרי לזרים עומדת זכות אמנות המס בארץ המקור ובאפשרותם להתקזז על המס ששולם בישראל".