אולי זה שיגעון בר חלוף

מהיכן נובע הצורך להמציא את עצמנו מחדש באמצע החיים?

מסע החיים משול לרכבת העוצרת בתחנות שונות, שבהן הנוסע יורד, ומבלה פרק זמן מסוים התלוי בו, עד שיעלה שוב לרכבת שתוביל לתחנה הבאה. ככל שהאדם יהיה עילאי יותר קוגניטיבית, אינטלקטואלית, ורבלית או ויזואלית, וככל שהחסכים הסובייקטיביים שלו יהיו גדולים יותר, וכתוצאה מזה הליבידו והדרייב ענקיים יותר, כך הנסיעה ברכבת תדמה יותר לרכבת הפתעות בלונה פארק אקסטרים.

מהיכן נובע הצורך של אדם להמציא עצמו מחדש באמצע החיים? אנשים הם דינמיים. מה שעושה לי את זה היום, לא בהכרח יגרום לאותה מידת עניין, סיפוק והנאה בעוד פרק זמן מסוים. דינמיות נובעת מצורך פנימי בחידוש, ביצירת עניין, במלחמה בשעמום וברוטינה, שלמרות יתרונותיה - קביעות ויציבות - יכולה להיות שוחקת ומדכדכת. גם כאן הליבידו שולט, וככל שהוא גדול הוא דורש אינספור ריגושים וחידושים. זו ריצת מרתון, לא ספרינט. כמו מטפס הרים שלפרקים מידרדר קמעה במדרון, אוזר כוחות וממשיך בטיפוס.

כשיגיע אליי לטיפול אדם עם דרייב פנימי אדיר להצלחה מוכחת כאוויר לנשימה, תפקידי לסייע לו להצליח - תוך הכוונה ריאלית והפניה לאפיקים שבהם יש לו ערך מוסף, ולא להורידו מהאולימפוס. אם, למשל, יבוא אליי איש עסקים מצליח עם מבנה אישיות ווינרי, אחד שבשבילו מקום שני נחשב למקום הראשון של הלוזרים, ויבקש עזרה בלהמציא עצמו מחדש, חובה עליי לכוון אותו לאפיק שגם בו יחווה מימוש וסיפוק. אחרת, הנפילה לתהומות של דכדוך ותסכול תהיה בלתי נמנעת.

תפקידי גם לנקות ולנטרל רצון FALSE להמצאה עצמית מחדש, שנובע ממשבר אקוטי חולף. צריך גם להיות ריאלי לגבי יכולת האדם לצלוח את השינוי המבוקש. האם יש לו הכישורים, הכלים והתכונות הנדרשות מהכיוון החדש שאליו הוא עורג? האם זה שינוי בר ביצוע? מה הוא עלול להפסיד? מה קורה במכלול - זוגיות, משפחה, חברים, מצב כלכלי, דימוי עצמי וחברתי. האם אין כאן שיגעון בר חלוף?

הדינמיות היא יתרון, אך יש לה השלכות עצומות על כל תחומי חיינו. זוגיות ארוכת טווח תשרוד רק בהבנה שהיא כמו צמח הדורש דישון, אור שמש, השקיה שבועית. מי שהתאים לנו בגיל 30 כפרטנר לזוגיות, לא תמיד מתאים בגיל 50. השתנינו, צמחנו, עברנו לתחנה הבאה במסלול החיים, וגם בת הזוג מחויבת לעבור לשם, אם ברצוננו לשרוד יחד.

ההצלחה שלנו מחייבת הצלחה אישית מקבילה של הצד השני הישן במיטתנו. אם לא נדאג לכך, אנחנו בבעיה שתפרוץ בוודאות. אם שדרגנו עצמנו ויזואלית והמצאנו לוק חדש מחמיא, שומה עלינו לדאוג לשדרוג דומה אצל העזר כנגדנו. אחרת, נוצר פער, ופער לא מטופל רק יגדל עד תהום בלתי נמנעת ופרנוס עורכי דין לענייני משפחה.

הטור הופיע בגיליון ינואר של 'לידי גלובס'