להביט בגובה העיניים

תעלולי גבהים, מפל מים ומשחקי צללים משווים למגורים בבית במושב גבעת שפירא תחושת מסע עדין בין מפלסים של מציאות משתנה

הבית. בגבעת שפירא. 270 מ"ר בקומה אחת ומרתף, על מגרש פינתי ומשופע של 2.5 דונם.

השראה. "העובדה שהמגרש פינתי הייתה בעלת חשיבות רבה להחלטות התכנוניות של הבית", אומרת האדריכלית ורד בלטמן כהן. "רציתי שהבית יפנה לצדו הארוך של המגרש, ומאחר שהכניסה אליו הייתה מהצד רציתי שהנכנסים יובלו אל הפתח. מכאן הגיע הרעיון להשתמש בסרגלי עץ עומדים, שמובילים לדלת הכניסה".

זרימה. "השיפוע מתחיל בשער, וממשיך עם הכניסה לבית, שבו המבואה גבוהה מקומת האירוח, כך שלמי שנכנס לבית יש פרספקטיבה עמוקה לגינה הגדולה שנשקפת מהחלונות. מפלס הכניסה הוא גם מפלס חדרי השינה, אולם נבדל ממנו בגובה התקרה - שיותר נמוך מהגובה בסלון. השגנו את זה בדרך ייחודית כאשר במקום להגביה את התקרה הנמכנו את הרצפה".

תכנון. המודל התכנוני של הבית הוא שני מלבנים מקבילים, שבהם הקירות ממשיכים מהפנים לחוץ. הרצף נמשך גם בזכות החומרים.

הסגנון. עכשווי בעל קווים נקיים, ללא דברים מיותרים שמכבידים על העין, רק מה שצריך מבחינה פונקציונלית. שימוש דומיננטי באבן שחורה, שמדגישה את הירוק בשטחים הגדולים מסביב ובעץ בקונטרסט לאבן - היוצר קווים נקיים שנותנים מקצב מיוחד למבנה. זה בתורו מייצר משחקי צללים בשמש, וגם משמש כסבכה לחלונות באזור חדרי השינה שפונים לחצר. הכניסה למגרש תוכננה כבוסתן של עצי פרי, והשביל בעל הירידה המתונה הופך את החוויה לטיול בגן.

עיצוב. לריצוף הפנים נבחרה אבן בהירה בעלת מרקם מחוספס בפלטות גדולות, עם גימור של סיתות עדין. גם פה באה לידי ביטוי המחשבה להשתמש בחומריות בעלת טקסטורה, אבל בצורה נקייה. וזה הייחוד של הבית - הניקיון והפשטות הצורנית מול התחכום של החומר.