רוג'רס מדבר על "השקעות פאניקה" וממליץ על שוק זול

ג'ים רוג'רס בראיון לחברת המחקר CASEY: "לפני כ-20 שנה השקעתי באיראן, לא הרבה כסף, ועשיתי פי 40 על הכסף" ■ "כמעט תמיד המשקיעים בשווקים הנמצאים במפולת מרוויחים הרבה כסף, אבל צריך להכין שיעורי-בית"

המשקיע האגדי ג'ים רוג'רס העניק ראיון מקיף לאחרונה לחברת המחקר CASEY, במהלכו הוא דיבר על השקעות בתקופות של פאניקה ולחץ בשווקים, מתי והיכן הוא הרוויח הרבה כסף ואיפה כדאי לדעתו להשקיע היום.

בתחילת הראיון דיבר רוג'רס על המשמעויות של להיות משקיע "מנוגד" (contrarian) וכיצד זה משתלב עם השקעות בתנאי משבר.

"יש שני היבטים עיקריים לכך. כשאתה סוחר ויש לך אומץ לקנות בזמני פאניקה אתה כמעט תמיד תצליח להביא רווחים יפים. כמובן שאתה צריך לעשות שיעורי בית ולהבין טוב טוב את מקורות הפאניקה. למשל, אם פורצת מלחמה בארץ או באיזור מסוים אז צריך להבין היטב אם המלחמה זמנית או עומדת להסתיים או שזה יימשך הרבה מאוד זמן".

"סוחרים יכולים לפעול מהר, למשל אם שוק צונח מ-100 ל-30 אז סוחרים שקנו ב-30 יכולים למכור כשהשוק מבצע ראלי ל-50 נקודות ולאחר מכן אולי השוק ייצנח שוב ל-30. זה קורה. מנגד, משקיעים שקנו ב-30 ויחזיקו כמה שנים בדרך כלל יכולים לרוויח מאות אחוזים בטווח של מספר שנים".

"בזמנו עבדתי עם רוי ניוברגר שהיה אחר הסוחרים הגדולים בכל הזמנים, ותמיד בזמני פאניקה הוא היה נכנס לשוק בקניות. אבל צריך הרבה אומץ לפעול נגד הזרם, ולעיתים הזרם הוא ממש חזק - כולם אומרים לך שאתה אידיוט. וכמעט תמיד מגיע הראלי - אם לא באותו יום אז באותו שבוע או חודש".

- מה הסיפור מאחורי ההשקעה הטובה ביותר שלך בזמני משבר, כש"הדם זורם ברחובות"?

"השקעה בסחורות בסוף שנות ה-90' הייתה אחד המהלכים המוצלחים שלי. כולם אז יצאו מהשוק, מריל לינץ' החליט לסגור את פעילות הסחורות שלו ואני דווקא חשבתי שיש כאן הזדמנות השקעה לטווח ארוך. אז התחלתי לסחור בסחורות בהיקפים גדולים. היו סיבות כלכליות אבל בעיקר סיבות 'היקפיות' - כשכולם בורחים החוצה לא נשאר מי שימכור. בנקודה הזאת פשוט לא נשארו מוכרים. הכסף היה על הרצפה".

- מה לגבי מדינה מסויימת?

"השקעתי לראשונה בסין ב-1999 ולאחר מכן ב-2005 וגם ב-2008 במפולת הגדולה שהייתה בכל העולם. אתה חייב לדעת מה אתה עושה ולהבין, להכין שיעורי בית לפני שאתה משקיע, ואם אתה פועל בזמני משבר אז הסיכויים לטובתך בגדול".

- איזו מדינה כיום מעניינת להשקעה?

"לדעתי רוסיה היא כיום אחת המדינות השנואות בעולם. אני הייתי פסימי על רוסיה מ-1966 עד 2012, כ-46 שנים. אבל הגעתי למסקנה שבגלל שהיום רוסיה כל כך שנואה כנראה שיש שם הזדמנויות מעניינות היום".

- גם איראן שנואה מאוד. בדקת את השוק בטהרן?

"כן, למעשה אני השקעתי באיראן בתחילת שנות ה-90' והרווחתי משהו כמו פי 40 על הכסף אבל לא יכולתי להשקיע הרבה כי זה היה מוגבל. גם כיום אני מוכן להשקיע באיראן אבל לא בדקתי את המצב שם ואת האפשרויות. זו אחת המדינות ברשימה שלי".