עו"ד אלי זהר: "עד המדינה בתיק אי.די.בי הוא עבריין"

פחות מיממה אחרי שביהמ"ש לקח מידיו את השליטה באי.די.בי, הודיעה אתמול הפרקליטות לדנקנר על זימונו לשימוע בפרשת הרצת המניות ■ זהר: "צריך קצת כבוד אנושי וקצת יחס למצבו של האחר" ■ הפרקליטות: "אין ממש בטענות"

פרקליטו של נוחי דנקנר בביקורת קשה על הפרקליטות בשל יחסה לבעל השליטה לשעבר ב-אי.די.בי:

"העיתוי שבו הודיעה הפרקליטות לנוחי דנקנר על זימונו לשימוע לפני הגשת כתב אישום נגדו, הוא נעדר התייחסות אנושית. ההתייחסות לפרט, לאדם, לחזקת החפות שלו, אבדה. היום כל הדברים הם למראית-עין", כך אמר היום (ג') ל"גלובס" עו"ד אלי זהר, פרקליטו של דנקנר וראש משרד גולדפרב-זליגמן.

זהר מותח ביקורת קשה על העובדה שהפרקליטות החליטה לזמן את דנקנר לשימוע לפני כתב אישום בפרשת הרצת המניות בקונצרן אי.די.בי, פחות מיממה אחרי שבית המשפט המחוזי בתל-אביב לקח מידיו של דנקנר את השליטה בקונצרן ואישר את העברתה לידי קבוצת אלשטיין-בן-משה.

טענות אלי זהר כלפי הפרקליטות לא מסתכמות בביקורת על עיתוי זימון ההודעה של דנקנר לשימוע. בין היתר, הוא תקף את ההחלטה לגייס את עדי שלג, אחד החשודים בתיק, כעד מדינה נגד דנקנר, וטען כי הדבר מצביע על חולשת הראיות שבידי הפרקליטות. "אם נזקקים לעד מדינה, משמע שהחומר קצת חלש, ובייחוד אם מדובר בעד מדינה שהוא עבריין בעצמו", אמר זהר.

"לקחת בחשבון אלמנטים אנושיים"

כבר אתמול (ב') רמז עו"ד זהר לביקורת שלו בעניין יחסה של הפרקליטות למרשו, באומרו כי "מועד שליחת הודעת הפרקליטות, דווקא היום, מעורר תהיות".

בשיחה עם "גלובס" הוא מבאר את כוונותיו ומחריף את הביקורת: "אני חושב שהנסיבות (של ההודעה על השימוע - ח' מ'), שבהן ביום ראשון ישנה החלטה שמעבירה את השליטה באי.די.בי מידיו של נוחי לידיים זרות, אחרי כל ההשקעה שלו והמאמץ, האנרגיות והכוח שהוציא - הן שגויות".

- האם לא כל עיתוי של ההודעה היה זוכה לביקורת? הרי אם הודעת הפרקליטות לדנקנר הייתה מתקבלת מוקדם יותר, היו עולות טענות כי היא נועדה להשפיע על ההליך האזרחי בעניין השליטה באי.די.בי. אם היא הייתה מתקבלת מאוחר יותר, היו מבקרים אותה שהיא לא יעילה.

עו"ד זהר: "אני לא מסכים. כל מי שעובד איתי בפרקליטות יודע היטב שאנחנו לא תמיד באים בטענות ויודעים להעריך התנהגות ערכית ולשבח את אנשי הפרקליטות, כאשר הם לוקחים בחשבון אלמנטים אנושיים ואישיים. ניתן היה להוציא את ההודעה לדנקנר בעוד שבוע, להודיע לי תחילה, לעשות את התהליך הזה בצורה שאינה כל-כך זועקת לתקשורת.

"אני ישבתי אתמול בבית משפט וקיבלתי SMS על הזימון לשימוע. זה לא ראוי. בסופו של דבר אנחנו צריכים קצת נימוסים והליכות, קצת כבוד אנושי, קצת יחס וקצת הערכה גם למצבו של האדם האחר - וזה לא נעשה פה. אולי התרעומת שלי על העיתוי מבטאת את גילי, אבל להערכתי, ההתנהגות האנושית לא צריכה להיגמר, גם במקום שבו מדובר על כתבי אישום עבירות ופליליות".

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה כי בטענות שנפל דופי בפעולת הפרקליטות בקשר לעיתוי ההודעה - אין כל ממש. "ההחלטה בעניין דנקנר התקבלה לאחר בחינת התיק בפרקליטות המחוז ולאחר התייעצות עם בכירי פרקליטות המדינה", נמסר.

שיפור סיכויי ההנפקה

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה אתמול לדנקנר כי בכוונתה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת הרצת המניות, במסגרתה הוא חשוד כי פעל עם איתי שטרום, באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה.

במקביל לדנקנר, גם שטרום, המחזיק בחברת השקעות המנהלת תיקי לקוחות עבור האלפיון העליון, וחברת אי.די.בי קיבלו הודעה, לפיה הפרקליטות תגיש בעניינם כתב אישום בפרשה, בכפוף לשימוע.

החשוד השלישי בפרשה, עדי שלג, כאמור חתם לאחרונה עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה, במסגרתו הסכים להעיד נגד שטרום ודנקנר, אך שאר פרטי ההסכם טרם התבררו במלואם.

החשדות המיוחסים לדנקנר הם תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור.

לשטרום מיוחסות עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח, עבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירה של הדחה בחקירה.

החשדות המיוחסים לאי.די.בי הם עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון.

"פעל להשגת מימון"

החשדות בגינם נשקלת העמדתם לדין של החשודים מתייחסים לפעילותם בפברואר 2012, בהקשר להנפקת מניות שביצעה אי.די.בי.

הפרשה החלה בחקירה סמויה שהתבצעה על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר ברשות לניירות ערך. בנובמבר 2012 הפכה החקירה לגלויה, כאשר דנקנר עוכב לחקירה. לפני כ-5 העבירה רשות ניירות ערך לפרקליטות את תיק החקירה נגד דנקנר, שטרום ושלג עם המלצה להעמידם לדין.

במרכז החקירה עמדה הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012. מהחקירה עלה חשד כי בעל השליטה בחברה דאז, דנקנר, הפעיל את שטרום, שבתורו הפעיל את שלג, כדי שיפעלו להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה.

לפי החשד, שטרום, באמצעות חברת ISP שבבעלותו, ותוך הפעלת שלג, פעל כך שהם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים, המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

מהחקירה עלה עוד כי דנקנר פעל להשגת מימון עבור ISP. לפי הממצאים, דאג דנקנר שמקורביו ירכשו מ-ISP את מניות אי.די.בי, וכן העביר לשטרום סכומי כסף מכיסו לכסות את הפסדיו ממכירת המניות.