קחו 500 מיליון דולר, רק לכו מפה

ה-NBA הסכימה לשלם פיצויים בסכום הנ"ל כדי להשתחרר מחוזה אומלל שנחתם אי שם ב-1976 ושימש גיבנת כלכלית כואבת על הליגה

דייויד סטרן, שיירד רשמית מכסא הקומישינר בחודש הבא, מצליח ממש בימיו האחרונים בתפקיד לסיים את אחת הסאגות היקרות והעגומות שלו ב-NBA, במסגרתה הסכימה הליגה לשלם ליגה פיצויים אסטרונומיים בסך 500 מיליון דולר לאחים אוזי (81) ודניאל (70) סילנה.

הנושא של האחים סילנה שהחל לפני 38 שנים (עוד לפני עידן סטרן) הפך עם הזמן מסיפור עסקי מוזר לאחת הנקודות הכואבות והמציקות ביותר בכלכלת ה-NBA, עניין שאפילו סטרן לא הצליח לפתור במהלך הקריירה שלו. ב-1976, כשהוחלט לאחד את את הליגות המקצועניות ה-NBA וה-ABA, קלטה ה-NBA לתוכה ארבע קבוצות: ניו ג'רזי נטס, סן אנטוניו ספרס, אינדיאנה פייסרס ודנבר נאגטס. סט. לואיס ספיריטס, שהוחזקה בבעלות של האחים סילנה - שני אנשי עסקים שצברו הון קטן מעסקי טקסטיל - לא קיבלה הזמנה להצטרף, אבל בתמורה הוצע לאחים פיצוי של כמה מיליוני דולרים.

מבלי לדעת את ההשלכות של עתיד הליגה החדשה, ב-NBA הסכימו לחתום עם שני האחים על עסקת פשרה: תשלום של 2.2 מיליון דולר, ובנוסף עוד 15% מסך זכויות השידור של ארבע הקבוצות שעברו ל-NBA. ועוד סעיף קטנצ'יק שהוכנס בסוף, שקבע כי "העסקה תהיה תקפה כל עוד ה-NBA תמשיך להתקיים".

הבום הגדול בשוק זכויות הספורט שהתרחש כמה שנים לאחר מכן, הפך את האחים סילנה למולטי-מיליונרים, בעוד שב-NBA החלו לבחון איך לצאת מההסכם. בסך הכל לאורך השנים קיבלו האחים כ-300 מיליון דולר מההסכם העתיק, כאשר בשנים האחרונות הצ'ק השנתי שהגיע אליהם מה-NBA עמד על כ-17 מיליון דולר בעונה.

האחים סילנה לא הסתפקו בכסף "הקטן" של הטלוויזיה, והגישו לבית המשפט תביעה בדרישה לקבל גם נתח הכספים שנכנסו מהסכמי הניו-מדיה. בסופו של דבר, ההתכתשות המשפטית הביאה את הצדדים לפשרה. "הניו יורק טיימס" מפרסם שהשבוע סוף סוף הצליח הצוות המשפטי של ה-NBA להגיע להסדר שמניח את דעתם של האחים סילנה: ה-NBA תפצה את השניים בסכום חסר תקדים של 500 מיליון דולר. כך שבשורה התחתונה, ביחד עם הכספים שכבר קיבלו - האחים ייהנו מ-800 מיליון דולר מה-NBA, בזכות אותו הסכם עתיק.

אגב, ההסדר הזה לא מעקר לגמרי את חלקם של אוזי ודניאל סילנה בעוגה, והם ימשיכו לקבל סכום "מסוים", על-פי "הטיימס", בזכות הסכם שותפות עם ארבע הקבוצות שעזבו לפני 38 שנים את ה-ABA.

למה לליגה היה חשוב לסיים את הפרשה עכשיו, אפילו תמורת תשלום אסטרונומי? ב-NBA החלו לאחרונה מו"מ על חידוש הסכמי הטלוויזיה שמסתיימים ב-2016 ועומדים על כ-930 מיליון דולר לעונה, וצפויים לעלות משמעותית. ואף אחד לא מת על הרעיון שהאחים ייהנו גם מההסכמים המשודרגים.