ויגודמן: "מבין את האתגרים; נשיא ערך לבעלי המניות"

כך אמר ארז ויגודמן עם מינויו לתפקיד מנכ"ל טבע ■ גורם בתעשייה: "טבע צריכה להוכיח שהיא מביאה את המנכ"ל הכי טוב שהיא יכולה. מנגד, אי אפשר להקל ראש בכך שמי שהקים את החברה והביא אותה למקום הזה, שזה ישראלים"‏

‏‏‏"זהו כבוד גדול עבורי להתמנות לנשיא ומנכ"ל טבע, חברה חלוצה בתעשיית התרופות", כך אמר היום (ה') ארז ויגודמן, שמונה באופן רשמי כמנכ"ל הבא של חברת טבע . "אני שמח לעבוד עם צוות ההנהלה ועובדי טבע כדי להמשיך ולבנות על המסורת האדירה של החברה, כדי לחזק את עמדתנו המובילה בעולם וכדי למצות עד תום את הפוטנציאל הגדול של החברה לספק תרופות ופתרונות למטופלים ברחבי העולם. אני מבין את האתגרים העומדים בפני טבע ואני בטוח שנוכל להתמודד איתם ולעמוד במחויבות שלנו להשיא ערך לבעלי המניות, על-ידי הרחבת עסקי החברה והשגת צמיחה ארוכת טווח".

‏‏‏"אני רוצה לברך את ארז על מינויו למנכ"ל טבע", אמר היו"ר ד"ר פיליפ פרוסט, שהודה במקביל לדשא על תפקידו הזמני. פרוסט הוסיף שלויגודמן "הבנה עמוקה של החברה ושל התעשייה, באופן הממצב אותו בעמדה חזקה להתחיל את עבודתו בתנופה ולייצר ערך לבעלי המניות".

‏סגן היו"ר, אמיר אלשטיין, שהוביל את ועדת האיתור, אמר כי "ארז הוא האיש הנכון להוביל את טבע. בחנו רשימה נרחבת של מועמדים פנימיים וחיצוניים. ארז בלט בשל הרקורד המרשים שלו בביצוע מהפכים בתאגידים גלובליים מורכבים והשגת תוצאות פורצות דרך".

‏‏‏ההיכרות של ויגודמן עם טבע תקבל ביטוי ועדיין, סביר שגם הוא מכיר בכך שיש לו עוד הרבה מה ללמוד, והוא יקדיש לכך זמן. גורמים שמכירים את ויגודמן מספרים שכשאלי הורביץ ז"ל ביקש ממנו להצטרף לדירקטוריון, ויגודמן "נכנס חזק ללמוד את טבע". "נכון שהוא לא גדל בענף הפארמה, אבל יש לזה יתרונות וחסרונות", אומרים עליו. ניסיונו במהלך ההתייעלות של מכתשים, והדגש על השיווק כשניהל את שטראוס, יכולים להועיל בטבע.

‏‏ויגודמן הוביל במכתשים מהלך התייעלות שהעביר את החברה לרווח, שינה את המיקוד העסקי שלה והרחיב את הפריסה הגיאוגרפית. "לפני שויגודמן הצטרף למכתשים, הוא לא הכיר את הענף שלה", מזכירים מקורביו. "אולי טבע דווקא צריכה עכשיו מישהו שלא בא מהענף כדי לעשות את השינוי".

‏בשלבים האחרונים של תהליך בחירת המנכ"ל לטבע, נותר ויגודמן המועמד הישראלי היחיד. "מועמד ישראלי חייב להצטיין באופן מיוחד. באופן פרדוקסלי, זה לא עובד לטובתו, אולי אפילו הפוך", אומר אדם המכיר את התהליך. "טבע צריכה להוכיח שהיא מביאה את המנכ"ל הכי טוב שהיא יכולה. מנגד, אי אפשר להקל ראש בכך שמי שהקים את החברה והביא אותה למקום הזה, זה ישראלים וקודם כל אלי הורביץ. לכן אין מקום לאמירות כמו 'ישראלים לא יכולים לעשות כך וכך'".

דימיון בין מכתשים אגן לתעשיית התרופות

‏במובנים מסוימים, יש דימיון בין התעשייה שבה פועלת מכתשים אגן, לבין תעשיית התרופות. מרמת המולקולה הכימית, ועד לשלבי הניסויים והרישום הרגולטורי של מוצר. מספר מגמות בענף מזכירות גם את המגמות בפארמה: טשטוש גבולות בין החברות האינובטיביות (יצרניות המוצרים המקוריים) לגנריות, פורטפוליו מוצרים היברידי, שרשרת אספקה גלובלית, צמיחה בשווקים המתעוררים, קונסולידציה ומעבר מכימיה לביולוגיה.

‏‏כשויגודמן הגיע לחברה, מכתשים הייתה בתקופה קשה של תחרות מחריפה, אי עמידה באמות המידה הפיננסיות לבנקים ואיומי שביתה של העובדים. לחבריו סיפר אז כי "היה צריך להסתכל למציאות בעיניים" - אמירה שיכולה להתאים גם לטבע היום.

‏ויגודמן הציג אסטרטגיה חדשה, בדגש על בידול החברה. "ויגודמן הוביל את מכתשים אגן מ-2010. בתקופה זו השיב את החברה לרווחיות ע"י שיפור בפעילות השוטפת והשקעה בתחומים שנועדו להביא לצמיחה אורגנית", נכתב היום בהודעת טבע, "ויגודמן הביא למהפך בחברה תוך ביצוע תכנית אסטרטגיה מקיפה שכללה טרנספורמציה בשווקים מרכזיים, התייעלות תפעולית, שיפור הפורטפוליו, וקפיצת מדרגה בתשתית המו"פ. הוא הוביל את התרחבות החברה בשווקים מתפתחים, והביא למיזוג עם כמצ'יינה, שהעניק למכתשים גישה לשוק הסיני, והקים את היסודות לתשתית תפעולית נרחבת בסין", נכתב עוד.

‏האם המהפך של מכתשים הוא פרומו למה שיקרה בטבע? ויגודמן לא ידוע כחובב שכפולים, כך שהפתרון יהיה שונה, אך סביר שצורת החשיבה והתהליכים יהיו דומים.‏ ‏"הדבר הראשון שעשינו במכתשים היה להגדיר מי אנחנו", סיפר בעבר ויגודמן. גם בטבע ההגדרה רלוונטית. טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, אך עיקר רווחיה מגיעים כאמור מהתרופה המקורית קופקסון. התרופה עלולה להיתקל בתחרות גנרית כבר בחודש מאי, עם פקיעת הפטנט בארה"ב. בעבר, בניסיון לגוון את מנועי הצמיחה, טבע הרחיבה את פעילותה בתחום התרופות המקוריות, בין היתר ברכישת ספלון.

"מנכ"ל צריך להיות עם ראש בעננים ורגליים על האדמה בכל רגע נתון‏‏"

כזכור, להודח מנכ"ל טבע הקודם, ג'רמי לוין, ע"י הדירקטוריון בשל חילוקי דעות קשים בנוגע ליישום האסטרטגיה. ויגודמן נחשב כמי שיודע להסתדר עם בעלי שליטה ויו"רים שלו, מאפיין חשוב בטבע. "ויגודמן הוא אחד הדירקטורים המוערכים בטבע", אומר היום בכיר בשוק ההון. "הוא לא איש של אף אחד, לא אדם של היו"ר, הוא איש מקצוע, ואנשים שעבדו איתו מעריכים מאוד את יכולות ההבנה והלמידה שלו. עד היום, הוא הראה שהוא יודע גם לבצע ולא רק לדבר".

‏‏‏עזיבת לוין הייתה בצל האצת תוכנית ההתייעלות הכוללת פיטורי 10% מהעובדים, במטרה לחסוך לטבע כ-2 מיליארד דולר בשנה. אמנם פרוסט אמר שבכוונת החברה ליישם את האסטרטגיה שהתווה לוין, אך סביר שויגודמן, כאסטרטג בעצמו, לא יישם את האסטרטגיה ככתבה וכלשונה וישנה בה לפחות חלקים.

‏‏מכריו של ויגודמן מזכירים שיש פער בין הצגת האסטרטגיה ובין תרגומה לתוכנית פעולה. "זו אחת המשימות הכי קשות של מנכ"ל. צריך להיות עם ראש בעננים ורגליים על האדמה בכל רגע נתון. זה מה שהוא עשה במכתשים".

‏ויגודמן מאמין גדול בחשיבות התעשייה, ברמה הלאומית, כגורם מהותי בייצוא ובמו"פ. "כששואלים אותו האם צריך בכל מחיר לייצר בישראל, הוא משיב שהתשובה היא לא; אך שתמיד יהיה פה ייצור, כי היתרונות הם החדשנות, היצירתיות, המו"פ המתקדם - פיתוח מוצרים שלא מתחרים על מחיר, כי בזה אין לנו יתרון. התחרות היא על הייחודיות, ובזה הוא סבור שאנחנו מנצחים", אומר גורם שמכיר אותו.

‏אין ספק שויגודמן גאה מאוד במכתשים. חבריו מספרים שהוא מאמין ש"מכתשים זה אחד הסיפורים המדהימים של ישראל" - חברה גלובלית שנותנת מענה לסוגיות הבוערות בחקלאות. יתרה מכך, מספרים חבריו, ויגודמן דחה הצעות מעניינות כשניהל את מכתשים. "אין שום דבר אחר - חוץ מניהול טבע - שיכול היה להוציא אותו ממכתשים. הוא מאמין שיש שם הזדמנויות שאין הרבה כמותן במקומות אחרים".