מה יש לאנליסטים לומר על מינוי ארז ויגודמן למנכ"ל טבע?

מודי'ס: "מינויו מקטין את הסיכון לשינוי באסטרטגיית החברה" ■ גם בבנקי ההשקעות שמחזיקים בדעה שלילית לגבי מניית טבע מעודדים מהמינוי: "מעוניינים לשמוע מויגודמן על תוכניות הניהול שלו"

מינויו של ארז ויגודמן לתפקיד מנכ"ל טבע התקבל בוול סטריט באווירה אוהדת, אך מפוהקת. מניית טבע עלתה ב-1.3% ביום חמישי (היום שבו פורסם המינוי רשמית) והוסיפה לערכה עוד 0.7% ביום שישי, במחזורי מסחר שנעו סביב הממוצע. מחיר המניה של טבע, כ-41.9 דולר, משקף לחברה שווי של 35.4 מיליארד דולר בבורסות ניו יורק ותל אביב.

גם בבנקי ההשקעות שמחזיקים בדעה שלילית כלפי מניית טבע מעודדים האנליסטים מהמינוי החדש: "אנחנו מרוצים מכך שדירקטוריון טבע פעל מהר למנות מנכ"ל חדש", כותב האנליסט דיוויד רייזינגר ממורגן סטנלי. הוא מפרט על ניסיונו של ויגודמן בניהול מכתשים אגן, ומזכיר את עסקת כמצ'יינה, שהרחיבה את פעילות החברה בשוק הסיני.

"אנו מצפים לחזון/אסטרטגיה", כותב רייזינגר. "אף שיו"ר טבע, פיליפ פרוסט, אמר שהאסטרטגיה לא תשתנה אחרי עזיבת המנכ"ל הקודם ג'רמי לוין, אנחנו מעוניינים לשמוע מויגודמן על התוכניות שלו לניהול טבע, ואיך הוא רואה את עתידה".

אפרופו ג'רמי לוין, בסוף השבוע התקשר המנכ"ל הקודם לויגודמן, ובירך אותו על מינויו. לוין אמר כי הוא מאחל לו הצלחה רבה בתפקידו כמנכ"ל החברה, ומקווה, כי כניסתו לתפקיד תסיים את תקופת האי-ודאות, ותאפשר לחברה להתמודד עם האתגרים שעוד צפויים לה, לטובת המשקיעים ולטובת מדינת ישראל.

במורגן סטנלי מזכירים גם את אחד האתגרים המשמעותיים של ויגודמן, והוא הירידה החדה הצפויה ברווחים ובתזרים המזומנים של טבע, לאחר כניסת תחרות גנרית לקופקסון. "תזרים המזומנים של טבע, כחצי שנה לאחר כניסת הגנריקה, חשוב מאוד הן מבחינת התפיסה של המשקיעים והן בשל הגמישות הניהולית לבצע מיזוגים ורכישות מהותיים", כותב רייזינגר.

הוא מצפה לראות האם יאושר לשיווק הקופקסון של טבע במינון הגבוה יותר, שניתן שלוש פעמים בשבוע במקום מדי יום; כמה מתחרות גנריות יהיו לקופקסון בחודש מאי, ומה יהיו מכירות הקופקסון במחצית השנייה של 2014. בינתיים, המלצתו נותרת "תשואת חסר".

"כדאי שיישאר גם בדירקטוריון"

גם האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס, שמחזיקה בהמלצת "מכירה" על מניית טבע, מעודדת מהמינוי המהיר. "עם זאת", היא מזכירה, "בתעשייה שבה השוק מתגמל חברות על החזר אגרסיבי למשקיעים, דבר שחסר בטבע, אנחנו מאמינים שחשוב כי המנכ"ל החדש יוכל לבצע מהלכים אמיצים (מיזוגים ורכישות, פיצול, החזר למשקיעים) כדי להתחרות עם החברות האחרות בתעשייה".

רובין מזכירה שעדיין לא הוחלט האם ויגודמן יישאר דירקטור בטבע גם לאחר שייכנס לתפקיד המנכ"ל בפברואר, אך סבורה שיהיה זה צעד חיובי אם יישאר. "טבע היא החברה היחידה בתחום שבה המנכ"ל אינו חלק מהדירקטוריון. ללוין ולדירקטוריון היו דעות שונות על יישום האסטרטגיה. חברות בדירקטוריון תאפשר שיתוף פעולה רב יותר ותאפשר להנהלה לפעול במהירות", היא כותבת.

גם בסוכנות הדירוג מודי'ס סבורים שהמינוי חיובי, אך בניגוד להערכות במורגן סטנלי, במודי'ס מעריכים שהאסטרטגיה לא תשתנה. "המינוי של ויגודמן, דירקטור בטבע, חיובי לחוב החברה, משום שהוא מקטין את הסיכון שיהיה שינוי מהאסטרטגיה הקודמת של טבע". דירוג החוב נותר A3.