דיווח: לקוחות לאומי בשווייץ חשודים בהעלמות מס

מגזין "דר שפיגל" מדווח על סיפור שנראה לקוח הסרטים: הרשויות בגרמניה רכשו דיסק מ"מלשן" זר, ובו נתונים על מעלימי מס לכאורה להם חשבונות בלאומי שווייץ ■ גורמים משפטיים: סבירות נמוכה שתיפתח חקירה גם נגד בנק לאומי

בצל חקירת הרשויות האמריקאיות חשדות שלפיהן לקוחות אמריקאים של בנק לאומי העלימו מס מהרשויות, מתברר כי גם הרשויות בגרמניה חוקרות חשדות דומים. השבועון הגרמני "דר שפיגל" פרסם אתמול (א') כי גורמים ברשויות בשתי הערים הגרמניות קלן ו-וופרטל פשטו על דירותיהם של 50 לקוחות גרמניים של בנק לאומי, בחשד כי אותם לקוחות העלימו מהמדינה מס באמצעות חשבונותיהם בלאומי שווייץ.

לפי הפרסום, מדובר בלקוחות אמידים במיוחד; כך לדוגמה, אחד מהם החזיק הון של כ-80 מיליון אירו בחשבון בבנק לאומי. עוד מציינים ב"דר שפיגל" כי חלק מהלקוחות מוכרים בציבוריות הגרמנית.

מידע איכותי

החקירה החלה לפני כמה חודשים, כאשר חוקרי המס מוופרטל קיבלו דיסק ובו רשימה של 100 לקוחות של לאומי שווייץ, שקיים חשד כי הם מסתירים כספים מהרשויות הגרמניות בבנק. לא ברור מי העביר את הדיסק, ולא מן הנמנע כי מדובר באחד מעובדי הבנק. נציין כי הרשויות הגרמניות מעודדות קבלת מידע שכזה, ואף מוכנות לשלם תמורתו כסף.

לפי הדיווחים ב"דר שפיגל", גורמים ברשויות מציינים כי מדובר בדיסק עם מידע איכותי, וברשימת לקוחות עם סכומי כסף גבוהים במיוחד. בעבר קיבלו הרשויות רשימות של לקוחות גם בבנקים אחרים, ואולם ככל הידוע לרוב היו אלה לקוחות עם סכומים נמוכים יחסית לסכומים שהיו בידי הלקוחות שרשימותיהם הועברו כעת.

בעקבות קבלת המידע, פשטו באחרונה כ-100 אנשי הרשויות על בתיהם של 50 מהאנשים המוזכרים ברשימות, כדי לאסוף מידע נוסף.

נציין כי לפי הערכת גורמים משפטיים, החקירה תתמקד בלקוחות הבנק, ולא צפויה להיפתח חקירה נגד לאומי, שכן לרשויות בגרמניה אין סמכות לתבוע את הבנקים בנושאים שכאלה. זאת בניגוד לארה"ב, שם גם לאומי עצמו נחקר כחשוד בסיוע ללקוחותיו להעלים מס, ולרשויות האמריקאיות סמכות גם להטיל על הבנק קנס.

כמו כן, ככל הידוע הרשויות הגרמניות לא יצרו קשר עם לאומי לגבי החקירה, ובבנק ידעו על הפרשה רק בעקבות דיווחים של חלק מהלקוחות.

עם זאת, ממקרי העבר ניתן ללמוד כי קשה לחזות כיצד יתפתחו חקירות מהסוג הזה. כך לדוגמה, כאשר החלה החקירה של הרשויות האמריקאיות נגד בנק לאומי, ספק אם מישהו בבנק העריך כי הבנק יפריש בגינה יותר מחצי מיליארד שקל, כפי שאכן אירע.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "אנחנו יודעים על קיומה של חקירה מטעם שלטונות גרמניה בעניינם של לקוחות בנקים שלכאורה לא דיווחו לרשויות המס הגרמניות על חשבונותיהם בבנקים מחוץ לגרמניה. מעבר לכך איננו מוסרים מידע נוסף הנוגע ללקוחותינו או לקשרינו עמם".

כאמור, זו אינה הפרשה היחידה שאליה נקשר שמו של בנק לאומי בנושא סיוע ללקוחות להעלים מס. לפני 3 שנים בקירוב החלו הרשויות האמריקאיות לחקור רשימה של בנקים בעולם - בהם בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות - בחשד שסייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס מהרשויות.

החקירה בבנק לאומי נחשבת מתקדמת ביותר מבין הבנקים הישראליים, ובגינה הבנק כבר הפריש בדוחותיו 530 מיליון שקל.

הפרשה בארה"ב הרבה יותר נרחבת מאשר זו שבגרמניה: אם בגרמניה מדובר על חשד לגבי 50-100 לקוחות, החקירה של לאומי בארה"ב עוסקת באלפי לקוחות אמריקאים של הבנק.

תשלום בעבור מידע

בעבר הסודיות הבנקאית נחשבה ערך עליון, ואולם בשנים האחרונות מושג זה נסדק. הסיבה לכך היא שרשויות המס בארה"ב - בעידודו של הנשיא ברק אובמה - הגבירו את מאמצי גביית המס, וכן הגירעון הגבוה שאליו נקלעה המדינה.

רשויות המס האמריקאיות פשטו על הבנקים בשווייץ והחלו לחקור באגרסיביות האם תחת מטריית הסודיות הבנקאית, הבנקים סייעו ללקוחות אמריקאים להעלים מס.

בעקבות ארה"ב גם מדינות נוספות באירופה הגבירו את הפיקוח בדרך זו או אחרת, כשבגרמניה לדוגמה מוכנות הרשויות לשלם בעבור קבלת מידע על אזרחים שהעלימו מס מהרשויות.