ימים קשים בנס ישראל: בעלי המניות יזרימו 50 מיליון שקל

העובדים בחברה ייאלצו לוותר על ארבעה ימי חופשה והמנהלים יספגו קיצוץ של עד 10% ■ נס: שומרים על הביטחון התעסוקתי של העובדים

שוק המחשוב הישראלי עובר ימים קשים, ובחברות המקומיות המשמעויות ניכרות. לפני כשלושה חודשים חזר שחר אפעל לתפקיד מנכ"ל נס ישראל, שבו כיהן בעבר עד שנת 2008 והפעילות עוברת מאז שינויים במבנה הארגוני וקיצוצים בפעילות. היום העביר אפעל הודעה לעובדים, אשר הגיעה לידי "גלובס" תחת הכותרת "נערכים לשנת 2014" ובה מפורטים מספר קיצוצים נוספים שצפויים להכות בתנאי ההעסקה בחברה בתקופה הקרובה.

אחד הסעיפים בהודעה, מבהיר עד כמה המצב בעייתי: "במקביל לצעדים אותם אנו מבצעים, בעלי המניות נרתמו גם הם ובימים אלה, מזרימים לחברה סכום נוסף של כ-50 מיליון שקלים. ההזרמה הכספית באה לחזק את החברה תוך שימור מרבי של מקומות העבודה, לתמוך ביכולתנו לבנות מנועי צמיחה ולתת מענה מיטבי לאתגרים של לקוחותינו". בעלי המניות בהם מדובר הם קרן CVCI של סיטי, שרכשה את החברה לפני כשנתיים וחצי תמורת כ-300 מיליון דולר.

הזרמת הון מכיסם של בעלי המניות מהווה עדות לקשיים בהם החברה נתקלת בכדי לשמור על היקף הפעילות בתקופה לא פשוטה. הסיבה לקיצוצים בתנאים ולהזרמה שנדרשת מבעלי המניות מוסברת גם היא במכתב: "שנת 2014 מזמנת לנו אתגרים רבים נוכח המציאות המורכבת בשוק האינטגרציה ושוק ה-IT. המגמה בענף, אשר החלה כבר בשנת 2013 היא של התכווצות השוק - חל צמצום ניכר בתקציבי ה-IT ובהיקפי הפרויקטים, התחרות מתעצמת והלקוחות ממשיכים לבקש הורדת תעריפים".

את המסרים האלו שומעים בתקופה האחרונה לא מעט עובדים בתעשיית שירותי המחשוב המקומית. בנס ישראל, מתכוונים להתמודד עם "האתגר" באמצעות קיצוצי שכר ל"קבוצת המנהלים בחברה" (ולא לעובדים), כאשר במכתב מפורט מדרג הקיצוץ כתלות בדרגת המנהל: הפחתה של 10% למנהלים הבכירים, ושל 6-8% למנהלים בדרגים נמוכים יותר; וכמו כן העובדים מתבקשים לבצע הפחתה חד פעמית של ארבעה ימי חופשה בשנת 2014.

מאז התבצעה רכישת החברה, קשה לדעת את האומדן המדויק של היקפי המכירות בנס ישראל. כל עוד הייתה החברה ציבורית הסתכמו המכירות של נס ישראל בשיעור של כ-40% מהכנסות החברה, מה שהתבטא ב-200-250 מיליון דולר בשנים 2010-2011, אך עם רווחיות נמוכה. החברה מעסיקה כיום כ-3,000 עובדים בישראל ואלפי עובדים נוספים בחו"ל.

המהלכים הנוכחיים והקודמים שמתבצעים בנס ישראל תואמים את המגמה בשוק. שוק המחשוב הישראלי לא אמור להציג צמיחה משמעותית בשנה הנוכחית (2014) וגם 2013 לא הייתה שנה פשוטה מבחינה זו. כך שרוב החברות בשוק הישראלי צפויות לצמצם את היקפי הפעילות.

אפעל, חזר לתפקיד לאחר 5 שנים בהן כיהן בתפקידים אחרים בחברה. אפעל צבר בשנתיים האחרונות ניסיון במכירת פעילות טכנולוגית במספר חברות סטארט-אפ, מה שהעלה את ההשערות בשוק המחשוב הישראלי כי בנס חושבים על אפעל לא רק כמנהל מנוסה אלא גם כ"איש מכירות" פוטנציאלי במידה ותגיע ההזדמנות המתאימה למכור את הפעילות. את נס העולמית מנהל עופר שגב.

מנס נמסר בתגובה: "נוכח האתגרים בשוק, החברה בוחנת באופן מתמיד אלטרנטיבות אשר יסייעו לה להיות תחרותית יותר. נס פועלת מתוך אחריות לטובת החברה ולטובת שמירה על הביטחון התעסוקתי של עובדיה ועל כן החליטה על שורת צעדי התייעלות שעיקרם הפחתה בשכר הנהלת החברה. נס וקרן ההשקעות CVCI, המחזיקה בה, ממשיכות להשקיע במנועי צמיחה באמצעותם תמשיך נס לספק ללקוחותיה את הטכנולוגיות והפתרונות המובילים בשוק.